۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۱۷
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85221251
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اردوغان بار دیگر توپ احیای روابط با سوریه را به زمین دمشق انداخت

تهران- ایرنا- رییس جمهور ترکیه بار دیگر درباره احیای روابط کشورش با سوریه توپ را در زمین دولت این کشور انداخت و دمشق را به جدی نبودن در مذاکرات متهم و پیش شرط هایی را در این زمینه مطرح کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری استار، رجب طیب اردوغان امروز سه شنبه در بازگشت از سفرش به روسیه در مصاحبه با خبرنگاران همراه خود به انجام چند دور مذاکره در سطح وزرا و کارشناسان در قالب روند آستانه برای عادی سازی روابط آنکارا با دمشق اشاره کرد و سپس سوریه را به جدی نبودن در این مذاکرات متهم کرد و گفت: امیدواریم که سوریه نیز در این کار مشارکت داشته باشد و درها را به روی مذاکرات واقعی باز کند چرا که ترکیه آغازگر این مذاکرات بوده اما هنوز نگرش مثبتی از طرف سوریه در این باره وجود ندارد و امیدواریم در ادامه روند، آنها نیز بر سر میز مذاکره در جای خود قرار بگیرند.

رییس جمهور ترکیه بدون اشاره به حضور نظامی کشورش در شمال سوریه که دولت سوریه آنها را "اشغالگری" می داند، پیش شرط هایی را برای عادی سازی روابط با دمشق مطرح کرد و "مبارزه با تروریسم، روند سیاسی تحولات سوریه و بازگشت امن، داوطلبانه و شرافتمندانه آوارگان سوری به سوریه را" موضوعات مورد بررسی در نشست وزیران امور خارجه چهار کشور روند آستانه درباره سوریه عنوان کرد و گفت: اگر پیشرفت در این موضوعات حاصل شود، عادی سازی روابط با دولت سوریه ممکن خواهد بود.

وی درباره تاکید دولت سوریه بر لزوم خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه که آنها را "اشغالگر" می داند و همچنین تاکید دولت سوریه بر لزوم "پایان حمایت ترکیه از گروههای تروریستی و تکفیری در شمال و شمال غربی سوریه" به عنوان مقدمه ای برای عادی سازی روابط با آنکارا گفت: تصور ما بر این بود که روند مذاکرات عادی سازی روابط ترکیه ـ سوریه به تدریج و بدون پیش‌شرط خواهد بود و تصور می کردیم که برای دمشق بسیار مهم است که مطابق با واقعیت‌های میدانی و پرهیز از رویکردهای آسیب زننده به روند مذاکرات عمل کند، اما این گونه نبود.

دولت سوریه بارها گفته است که "خروج نیروهای اشغالگر ترکیه از شمال سوریه مقدمه ای برای روند عادی سازی روابط با آنکارا است و در سایه تداوم این اشغالگری نمی توان از عادی سازی سخن گفت".

اردوغان سپس آنچه را "مبارزه با تروریسم، ایجاد شرایط لازم برای بازگشت داوطلبانه و ایمن آوارگان سوری و احیای روند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل" دانست، از جمله الزامات و پیش شرط های خود در مذاکرات عادی سازی مناسبات با سوریه عنوان کرد و گفت: پیشرفت در این زمینه ها به پیشبرد روند مذاکرات کمک می کند.

وی همچنین هدف از "حضور اشغالگرانه ارتش ترکیه از نگاه دولت سوریه" را به گفته خود برای "مبارزه با تروریسم" دانست و گفت: تا زمانی که عناصر تروریستی، مرزها و شهروندان ترکیه را تهدید می‌کنند و تهدید امنیت ترکیه ادامه داشته باشد، تغییر رویکرد آنکارا دور از ذهن است.

وی درعین حال با وجود حضور نظامیان ترکیه در شمال سوریه بیان کرد که دولت آنکارا طرفدار تمامیت ارضی همسایگان خود است.

اردوغان در ادامه با اشاره به درگیری و تنش اخیر در شهر کرکوک عراق و نگرش دولت مرکزی عراق به این امر گفت: وزیر امور خارجه و واحدهای اطلاعاتی ترکیه از نزدیک موضوع را دنبال می کنند و تماس هایی با خانواده بارزانی و نخست وزیر عراق انجام شد.

وی صلح و آرامش را برای کنترل اوضاع در منطقه مهم خواند و افزود: باید از فعالیت‌هایی که ساختار مدیریتی شهر کرکوک را برهم می زند، خودداری کرد چرا که هر اقدامی در این زمینه به معنای تخریب یکپارچگی عراق است.

رییس جمهور ترکیه با بیان این که فرهنگ‌های مختلف در کرکوک در صلح و آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند، اضافه کرد: اجازه نخواهیم داد که آرامش و یکپارچگی این جغرافیا برهم بخورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha