استان اردبیل در اربعین حسینی غرق در ماتم و عزا است

اردبیل- ایرنا - مردم استان اردبیل با برپایی آیین‌های ویژه در سوگواری سالار شهیدان و اهل بیت مظلومش غرق در ماتم و عزا شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهل روز از مصیبت جانگداز شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش سپری شد و به همین مناسبت در این روزها مردم عزادار استان اردبیل آیین‌های مختلفی به یاد شهدای دشت نینوا برگزار می‌کنند.

همزمان با اربعین حسینی و همگام با مردم سراسر کشور مردم دیندار و ولایمتدار اردبیل به یاد حسین بن علی (ع) نوه پیغمبر اسلام و ۷۲ تن از یارانش که در روز عاشورا به دست لشکریان یزید به شهادت رسیدند، اشک ماتم می‌ریزند.

آیین های عزاداری اربعین حسینی شب گذشته نیز با حضور جمع زیادی از شیفتگان و دلدادگان اهل بیت (ع) در بقاع متبرکه و حسینیه‌ها و سایر مکان های مذهبی استان اردبیل برگزار شد و وعاظ و مداحان به ذکر حوادث کربلا و اسارت اهل بیت (ع) به ویژه رشادت‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) پرداختند.

شهر اردبیل یک پارچه سیاه پوش شده است و پرچم‌های سبز، سرخ و سیاه به نشانه حماسه همیشه جاوید دشت نینوا بر سر در مغازه‌ها و ادارات و موسسات دولتی به اهتزاز درآمده است.

براساس یک سنت دیرینه جمع کثیری از عزاداران محلات شش گانه اردبیل به همراه دسته‌های عزاداری کوچه‌های تابعه خویش از سپیده دم اربعین رهسپار کوچه ها و خیابان های شهر می‌شوند که این عزاداری‌ها تا عصر اربعین ادامه می‌یابد. میدان عالی قاپو و مقابل مسجد سلیمانشاه معروف به سقاخانه حضرت ابوالفضل العباس (ع) در اردبیل مرکز اصلی تجمع و حرکت دسته های عزاداری در روز اربعین حسینی است.

در پشت پرچم ماتم عاشورا جمع کثیری از کودکان ، جوانان ، نوجوانان و ریش سفیدان گرمای تابستان را در عشق معشوق خویش بر جان خریده و حال و هوای روحانی ویژه ای بر شهر حاکم ساخته اند.

برپایی نمایشگاههای عکس، کتاب و مراسم شب شعر ازجمله برنامه هایی هستند که در نقاط مختلف استان اردبیل به مناسبت اربعین حسینی توسط موسسات دولتی و خصوصی تدارک دیده شده اند.

جمعی از خانواده های اردبیلی نیز با پخش اقلام خوراکی نذری از قبیل غذای گرم، حلوا، شربت، چایی، شیر کاکائو، انواع آش و غذاهای دیگر در منازل خویش از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

علاوه بر بسیاری از منازل و مکان های صنفی، در اکثر معابر و تقاطع شهر اردبیل مردم به صورت خودجوش اقدام به راه اندازی موکب کرده اند که در آنها نیز بازار نذر و احسان گرم بوده و از اقشار مختلف مردم به ویژه عزاداران پذیرایی می شود.

طبق روال سالهای گذشته با نزدیک شدن به دهه آخر ماه صفر مجالس روضه خوانی در منازل به ویژه از سوی بانوان مومنه اردبیل رونق ویژه ای به خود گرفته است و بر سر در اکثر منازل شهر پرچم هایی به نشانه برپایی چنین مجالس عزاداری نصب شده است.

شهر اردبیل که به لحاظ نقش محوری در گسترش فرهنگ تشیع و سابقه مذهبی و تاریخی خود لقب پر افتخار دارالارشاد و دارالامان را یدک می کشد همه ساله در ماه‌های محرم و صفر شاهد برپایی مراسم سنتی ویژه به شکل باشکوه توسط مردم این دیار است.

استان اردبیل در اربعین حسینی غرق در ماتم و عزا است

پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی؛ حرم تا حرم

امروز و همزمان با سراسر کشور همایش پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با حضور دلدادگان اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش در شهرها و روستاهای استان اردبیل برگزار می‌شود. این مراسم از ساعت ۹ صبح با قرائت زیارت اربعین حسینی(ع) همراه با سخنرانی و مداحی در مسجد اعظم اردبیل توسط هیأت رزمندگان اسلام آغاز می‌شود.

دسته‌های عزاداری و همایش خانوادگی پیاده‌روی حرم تا حرم ویژه جاماندگان اربعین حسینی(ع) رأس ساعت ۱۰:۳۰ پیش‌ازظهر روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه از مقابل امام‌زاده صالح(ع) اردبیل واقع در میدان عالی‌قاپو به‌سمت میدان قیام، دروازه مشگین، میدان وحدت و امام‌زاده سیدصدرالدین(ع) برگزار خواهد شد.

در همایش مردمی پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی اقشار مختلف مردم و دسته های عزاداری مسیر پنج کیلومتری امام‌زاده صالح (ع) تا امام‌زاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل را پیاده طی خواهند کرد.

با توجه به تجارب سال‌های گذشته و خیل عظیم استقبال از این همایش پیاده‌روی بر اساس تمهیدات اندیشیده شده بعد از برگزاری نماز ظهر در محل امام‌زاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل، اتوبوس‌های شهرداری اقدام به جابه‌جایی زائران خواهند کرد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی علاوه بر اردبیل، در دیگر شهرستان‌های استان از جمله در پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز، مشگین‌شهر، گرمی ، خلخال، کوثر، سرعین، نیر و نمین و در بسیاری از مناطق دیگر استان، مردم در حال برگزاری مراسم عزاداری و آیین‌های راهپیمایی بازماندگان از پیاده‌روی اربعین هستند.

برپایی آیین‌های شبیه‌خوانی در مناطق مختلف اردبیل

به روال سنتی تاریخی همزمان با روز اربعین آیین شبیه خوانی در شهرها، بخش‌ها و روستاهای استان به ویژه در محله های مختلف شهر اردبیل برگزار می‌شود و هنرمندان اردبیلی ماجرای حماسه کربلا، اسارت و زیارت مزار سرور شهیدان توسط اسیران کربلا را به تصویر می‌کشند.

آیین مذهبی شبیه‌خوانی روز اربعین حسینی را هر محله بر اساس سبک و سیاق مخصوص خود با همت و همکاری جوانان محله اجرا می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha