اربعین و آیین های کهن کهگیلویه و بویراحمدی ها در رثای امام حسین(ع)

یاسوج- ایرنا- آیین ها و سنت های مرسوم در عزاداری امام حسین (ع) در کهگیلویه و بویراحمد ریشه در تاریخ، هویت و فرهنگ این مرزو بوم دارد که با وجود گذشت چندین نسل برخی از این آئین ها همچون شروه خوانی زنان و سینه زنی مردان هنوز در نقاط مختلف استان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، عزاداری ها و رسوم فاخر ایام حزن انگیز محرم در هر نقطه به فراخور فرهنگ ها و سنت های خاص از نزدیک ترین تا دورترین آبادی و روستاهایش متفاوت است؛ از دیرباز و سالیان متمادی این آیین ها به زیبایی و با شور حسینی در میان مردم مناطق مختلف کشورمان ادامه یافته است

شروه خوانی (نوای جان سوز) زنان ایلی کهگیلویه وبویراحمد در سوگ امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت است که سالهاست در شهرها و روستاهای استان به گوش می رسد.

زنان و دختران ایل با لحنی اندوهبار در غم سوگ امام حسین (ع) و مظلومیت آن حضرت و یاران باوفای ایشان شروع به شروه خوانی می کنند. زنانی که سالخورده تر هستند چارقد سیاهی دور سرشان پیچیده اند و چادرهای خود را به صورت ضربدری دور گردن پیچیده اند و در آئین سوگواری اربعین شرکت کرده اند.

امروز همزمان با سراسر کشور مردم ولایتمدار کهگیلویه و بویراحمد در اربعین حسینی سوگوار هستند و شور عزاداری ها در این استان به اوج رسیده است، زنان و دختران با گفتن «هوهوی» درجواب تک خوان (شروه خوان) داغ سنگینی این درد را بهتر به تصویر می کشند.

مردان نیز در این هنگام کمر همدیگر را می‏گیرند و دایره ‏وار می‏چرخند و بر مظلومیت آقا و سرور وسالار شهیدان بر سر و سینه می‏زنند. البته دسته ها و گروه های زنجیرزنی هم در روستاهای استان همچون کریک از آئین حرم تا حرم هم به چشم می خورد.

این سنت دیرینه و عزاداری کهن روزهای نهم و دهم و همچنین اربعین حسینی به اوج می رسد؛ منطقه زیلایی بویراحمد، روستاهای باشت و شهر سوق در شهرستان کهگیلویه از جمله مناطقی از استان کهگیلویه وبویراحمد است که این عزاداری سنتی همچنان با شور و خاصی در آنها جریان دارد.

از دیگر سنت های مختص ماه محرم در این خطه علم گردانی و گهواره گردانی است که از سوی دوستداران و عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) در مناطق مختلف این استان اجرا می شود.

امسال همچون اربعین هر سال، مردم استان در روستاهای باشت تا خروجی گچساران همچون مردم عراق منازل خود را برای استراحت در اختیار زائران امام حسین(ع) قرار دادند و از میهمانان کربلا پذیرایی می کنند.

قشرهای مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد امروز چهارشنبه، در قالب دسته‌ های سینه زنی و زنجیر زنی در نقاط مشخص شده در غم چهلمین روز شهادت جانسوز امام سوم شیعیان و ۷۲ یار باوفای آن حضرت سوگواری کردند.

ارادتمندان، شیفتگان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با نصب پارچه نوشته‌ های سیاه رنگ عزا بر سر درب منازل، مغازه‌ ها و مکان ‌های عمومی عشق، ارادت و دلدادگی خود را نسبت به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش نشان می دهند. سخنرانان و مداحان در این آیین ‌های سوگواری به تبیین بخشی از زندگی، ابعاد شخصیتی، فضائل اخلاقی و ویژگی ‌های سومین امام شیعیان و اهداف نهضت عاشورا پرداختند.

مردم ولایتمدار کهگیلویه و بویراحمد همزمان با سراسر کشور زیارت اربعین را در منازل خود قرائت کردند.

روابط عمومی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: جاماندگان اربعین حسینی در همه شهرستان‌های استان امروز چهارشنبه ۱۵ شهریور و همزمان با اربعین حسینی با حضور در مسیرهای مشخص برای مظلومیت سرور و سالار شهیدان به عزاداری و سوگواری پرداختند.

سید عیسی عباسی افزود: همایش پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهرستان کهگیلویه از جلوی سپاه پاسداران ناحیه مقاومت بسیج به طرف امامزاده آقامیر(ع) در ساعت ۱۶:۳۰ برگزار و چهار موکب در مسیر به زائرین خدمات ارائه می‌دهد.

همچنین عزاداران حسینی و قشرهای مختلف مردمی همراه به دسته های زنجیر زنی و سینه زنی در یاسوج مرکز استان نیز مسیر امام زاده عبدالله تا امام زاده شاه مختار ع را در رثای مظلومیت حسین (ع) و یاران با وفایش طی کردند.

زیباترین جلوه‌های خدمت خداپسندانه در موکب‌های اربعین حسینی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهرستان گچساران و در مسیر زائران حسینی نیز جلوه‌گری می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha