۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۴
کد خبر: 85221971
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مخالفت فرانسه با حجاب؛ از مدارس تا المپیک پاریس

تهران- ایرنا- وزیر ورزش فرانسه در ادامه سیاست مبارزه با حجاب در این کشور که چندی پیش در مدارس نیز تشدید شد و به اسلام‌هراسی تعبیر می‌شود، داشتن حجاب را برای ورزشکاران فرانسوی در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس ممنوع اعلام کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از هفته‌نامه لوپوئن (Le Point)، املی اودئا کاسترا (Amélie Oudéa-Castéra) روز گذشته در برنامه "یکشنبه در سیاست" شبکه فرانس ۳، تاکید کرد: نمایندگان هیات‌های [ورزشی] ما در تیم‌های فرانسوی بازی‌های المپیک پاریس، حجاب نخواهند داشت.

وی نیز همچون وزیر آموزش ملی و جوانان فرانسه که ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس این کشور را در راستای سیاست سکولاریسم دولت تفسیر کرده بود، این اصل را مبنای تصمیم‌گیری وزارت ورزش فرانسه در بازی‌های المپیک سال آتی که در تاریخ ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴ میلادی (پنجم تا بیست و یکم مرداد ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد، اعلام داشت.

وزیر ورزش فرانسه تاکید کرد: این به معنای ممنوعیت هر گونه تبلیغ دینی و بی‌طرفی مطلق خدمات عمومی است. نمایندگان هیات‌های ما در تیم‌های فرانسوی حجاب نخواهند داشت.

روزنامه وَن مینوت (20Minutes) نیز با انعکاس گزارشی از سخنان وزیر ورزش فرانسه یادآوری کرد که شورای دولتی این کشور ۲۹ ژوئن (هشتم تیرماه) تصمیم خود مبنی بر حفظ ممنوعیت حجاب اسلامی در مسابقاتی که توسط فدراسیون فوتبال این کشور برگزار می‌شود، اعلام کرد.

وزیر ورزش فرانسه با بیان اینکه فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) از سال ۲۰۱۴ به بازیکنان اجازه داشتن حجاب داده است، یادآوری کرد که تابستان امسال نویلا بنزینا (Nouhaila Benzina) مدافع تیم فوتبال زنان مراکش نخستین بازیکن محجبه جام جهانی شد.

وی منطق کمیته بین‌المللی المپیک که قوانین مشارکت [در بازی‌ها] را کنترل می‌کند، را بدین گونه تفسیر کرد که در آن درک پوشیدن حجاب نه یک عامل مذهبی بلکه به عنوان یک عامل فرهنگی شناخته شده است.

مخالفت سازمان ملل و کمیته بین‌المللی المپیک با طرح پاریس

این روزنامه فرانسوی یادآوری کرده است که نظر کمیته بین‌المللی المپیک در این زمینه با دولت فرانسه یکسان نیست.

در همین پیوند روزنامه پرشمارگان لو فیگارو نیز اعلام کرد: سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات وزیر ورزش فرانسه، مخالفت اصولی خود را با ممنوعیت حجاب ورزشکاران این کشور در مسابقات المپیک سال آتی اعلام کرد.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد معتقد است که هیچ کس نباید به زنان تحمیل کند که چه لباسی باید یا نباید بپوشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha