۷۶۹ هزار تن سیب‌زمینی در استان اردبیل تولید شد

اردبیل-ایرنا- سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید ۷۶۹ هزار و ۳۲۰ هکتار سیب زمینی در مزارع این استان خبر داد داد و گفت: این استان رتبه دوم تولید سیب‌زمینی پاییزه را به خود اختصاص داده است.

نوبخت اژدری روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: در سال جاری سطح زیر کشت سیب زمینی ۱۹ هزار و ۲۳۳ هکتار بوده است که عملکرد تولید در استان ۴۰ تن در هکتار ثبت شد.

وی اضافه کرد: ۹۶ درصد ارقام کشت شده سیب زمینی در مزارع استان اردبیل آگریا، سه درصد ارقام دیگر شامل جلی، بانبا، اسپریت و فونتانه بوده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد مزارع سیب زمینی استان به صورت مکانیزه کشت شده است.

اژدری اظهار کرد: از میزان تولیدات سیب زمینی استان ۲۰۰ هزار تن برای تامین نیاز داخلی استان شامل ۸۰ هزار تن بذور خود مصرفی برای کاشت، ۶۰ هزار تن برای خوراک و مصرف جمعیتی،۶۰ هزار تن نیاز صنایع تبدیلی و تکمیلی مصرف می شود.

وی اضافه کرد: ۵۷۰ هزار تن باقی مانده هم به بازار مصرف سایر استانها و کشورهای همسایه از قبیل عراق و جمهوری آذربایجان منتقل می شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: پیش بینی می‌شود امسال ۲۰۰ هزار تن سیب زمینی تولیدی استان به کشورهای نزدیک و همسایه صادر شود.

۷۶۹ هزار تن سیب‌زمینی در استان اردبیل تولید شد

بیماری سفیدک تاثیری در عملکرد مزارع سیب زمینی استان نداشت

به گزارش ایرنا یکی از مشکلاتی که سیب زمینی کاران استان اردبیل و سازمان جهاد کشاورزی استان با آن دست به گریبان بودند شیوع بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی بود که ممکن بود عملکرد مزارع استان را کاهش دهد. با این حال تشکیل قرارگاه مقابله با این بیماری در استان و همکاری کشاورزان باعث شد این بیماری در مزارع استان مدیریت شود.

در همین زمینه مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص تاثیر بیماری سفیدک دروغین در عملکرد مزارع سیب زمینی استان گفت: با توجه به همکاری زارعین و کشاورزان و عمل به توصیه های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی خوشبختانه بیماری سفیدک تاثیر چندانی در کاهش عملکرد مزارع سیب زمینی استان نداشته است.

غفور آقایی زمان رشد و عمل آوری محصول سیب زمینی را حدود ۱۵۰ روز عنوان کرد و گفت: عملکرد مزارع سیب زمینی در برخی مزارع با کاهش و برخی مزارع با افزایش مواجه بوده است ولی در مجموع کاهش عملکرد محسوسی مشاهده نشده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه عمده محصول سیب زمینی کشت شده در استان از رقم آگریا است و متقاضی این رقم اغلب واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی هستند برخی از کارخانه‌داران با تبانی و عدم خرید محصول باعث کاهش قیمت سیب زمینی کشاورزان می شوند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در صورتی که زمینه صادرات محصول سیب زمینی تولیدی کشاورزان فراهم شود و یا کشاورزان بتوانند عرضه محصول خود را مدیریت کنند می‌توانند به چالش‌های قیمتی تحمیل شده از سوی کارخانه داران غلبه کنند.

آقایی یادآورشد: سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک ، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد ، سیب‌زمینی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب‌زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع معادل یک و ۹ دهم مساحت کشور وسعت دارد. مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

سالانه بالغ بر چهار و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.

این استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی پیشتاز است به طوری در تولید عدس رتبه اول، تولید کلزا رتبه اول، تولید سیب زمینی رتبه دوم، تولید عسل رتبه سوم، تولید چغندر قند رتبه پنجم، تولید حبوبات، گندم و جو رتبه هفتم کشوری را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha