مدیرکل امور عشایر فارس:عشایر طرح مرتع‌داری دریافت کنند

شیراز-ایرنا-مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات عشایر کوچنده از بین رفتن غنی‌ترین چراگاه‌های عشایر است، گفت:از عشایر دعوت می‌شود که برای تثبیت مراتعی که در اختیار دارند به ادارت منابع طبیعی مراجعه کنند و طرح‌های مرتع‌داری را بگیرند، این اقدام کمک شایانی به پایداری معیشت و درآمدزایی برای عشایر می‌کند.

عبدالحمید کریمی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: جامعه عشایر یک میراث فرهنگی برای کشور محسوب می‌شود که باید در جهت حفظ آن بکوشیم تا این قشر بتوانند در مناطق زیست‌بوم خودشان اقتصاد استان و کشور را پویا نگه دارند.

مدیرکل امور عشایر فارس:عشایر طرح مرتع‌داری دریافت کنند

ولایت‌مداری و مرزبانی جامعه عشایر

مدیرکل امور عشایر فارس ادامه داد: جامعه عشایر قدمت بسیاری دارد و بایستی جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی،اقتصادی و فعالیت‌های این قشر مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

کریمی به نقش ولایت‌مداری و مرزبانی جامعه عشایر اشاره کرد و گفت: جامعه عشایر همواره سهم بسزایی در امنیت سرزمین داشته‌اند؛ این قشر نقش ارزنده‌ای در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس ایفا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه جامعه عشایر تعاملات خوبی با جامعه شهری و روستایی دارند، افزود: دولت سیزدهم کار ارزنده‌ای را برای پایداری معیشت عشایر و خارج کردن آن از حالت تک محصولی انجام داد؛ در حقیقت ۴ میز تخصصی با عناوین گردشگری، صنایع‌دستی، زنجیره تولید گوشت قرمز و گیاهان دارویی در این اداره‌کل تشکیل شده که با تشکیل این کارگروه قطعاً در حوزه اشتغال پایدار و سهم عشایر در این حوزه قدم های مثبتی برداشته می‌شود.

ورود جوانان عشایر فارس به گردشگری

کریمی با بیان اینکه گردشگری با جاذبه‌های زیست‌بوم و طبیعی خود می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران خارجی داشته باشد، گفت: خوشبختانه برخی جوانان عشایر فارس به حوزه گردشگری ورود پیدا کردند و در حال جذب گردشگر از اقصی نقاط کشور و حتی سایر کشورهای جهان هستند، بدون شک این کار می‌تواند منبع درآمدی خوبی برای آنها باشد.

مدیرکل امور عشایر فارس اضافه کرد: این اداره‌کل فعالیت‌های خود را در قالب تسهیلات از محل تبصره ۱۶ برای تثبیت و صیانت از اشتغال عشایر آغاز کرده و این فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۲ در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در واقع توانستیم ۱۰درصد از سهم تمام دستگاه‌هایی که متولی توزیع تبصره ۱۶ هستند به عشایر اختصاص دهیم، افزون بر آن ۸۳میلیارد تومان مصوبه داشتیم و با تمام مشکلاتی که بانک‌ها درگیر آن بودند موفق شدیم ۶۳ میلیارد تومان از این مجموع را جذب کنیم.

کریمی با اشاره به اینکه براساس سرشماری ثبت شده جمعیت عشایر فارس ۱۲۰ هزار نفر است، گفت: ۲۶ هزار و ۷۸۰ خانوار عشایر کوچنده در فارس هستند که به عنوان اولین قطب عشایری کشور ۲.۵ تا ۳ درصد جمعیت فارس را شامل می‌شوند که نقش مولد گونه‌ای در اقتصاد استان دارند و هر سیاه چادر خود یک بنگاه اقتصادی است.

مدیرکل امور عشایر فارس:عشایر طرح مرتع‌داری دریافت کنند

اضافه شدن هفت تانکر آبرسان و جذب ۴۲میلیارد تومان تسهیلات زنجیره گوشت

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه هفت دستگاه تانکر آبرسان به جمع تانکرهای آبرسانی استان اضافه شده است، گفت: این اقدام هر ماه حدود ۲۵ تا ۲۶میلیون تومان هزینه دارد.

وی به جذب ۴۲میلیارد تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز بین عشایر با هدف تولید گوشت قرمز اشاره کرد و یادآور شد: پنل خورشیدی یکی از نیازهای جدی عشایر به شمار می‌رود؛ سال گذشته ۷۵۰ دستگاه پنل خورشیدی در بین عشایر توزیع شد، امسال این کار با شدت و قوت بیشتری دنبال می‌شود و امیدواریم بتوانیم بخش عظیمی از عشایر را پوشش دهیم.

کریمی با بیان اینکه در زمینه تأمین آب پایدار، برق‌رسانی و ساماندهی عشایر اقدامات خوبی انجام شده، گفت: هزار منبع آب پانصدمتری و حتی منبع آب هزار متری با هدف بهره‌بردن عشایر از آب آشامیدنی سالم بین عشایر توزیع شده است،همچنین ۲۳شرکت تعاونی در استان فارس وجود دارد که خدمات توزیع علوفه، خوراک دام و بحث آرد را که آذوقه عشایر در دورترین نقاط این استان است ارائه می‌دهند.

مدیرکل امور عشایر فارس:عشایر طرح مرتع‌داری دریافت کنند

مرمت و نگهداری راه‌های عشایری

وی با اشاره به اینکه برای مرمت و نگهداری راه‌های عشایری هم هزینه‌های قابل توجهی صرف شده، افزود: دولت امسال برای اولین بار ارزش افزوده را مستقیما در اختیار امور عشایر قرار داد که این اقدام موجب اتفاقات خوبی در بحث تعمیر و مرمت راه‌های عشایری شد.

مدیرکل امور عشایر فارس بیان کرد: اداره‌کل امور عشایر در جهت خدمات صادقانه به عشایر در هشت ماه نخست سال گذشته رتبه اول را کسب کرده و در بحث پدافند غیرعامل هم در بین ادارات کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات عشایر کوچنده از بین رفتن غنی‌ترین چراگاه‌های عشایر است، گفت: از عشایر دعوت می‌شود که برای تثبیت مراتعی که در اختیار دارند به ادارت منابع طبیعی مراجعه کنند و طرح‌های مرتع‌داری را بگیرند، این اقدام کمک شایانی به پایداری معیشت و درآمدزایی برای عشایر می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha