واکسن ایرانی آنفلوآنزا در داروخانه‌های هرمزگان موجود است

بندرعباس - ایرنا - سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به توزیع واکسن ایرانی آنفلوآنزا با نام «فلوگارد» از اول شهریورماه امسال در داروخانه‌های استان، گفت: این واکسن هم‌اکنون در داروخانه‌ها موجود است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

دکتر حامد فلاح روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: قیمت مقطوع هر واکسن ایرانی ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار ریال است که تزریق آن تنها برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه می‌شود.

«آنفلوآنزا بیماری واگیرداری است که توسط نوعی ویروس آر. ان. ‌ای از خانواده اورتومیکسویریده (Orthomyxoviridae) ایجاد می‌شود. این نوع ویروس‌های غیرقابل پیش بینی در پرندگان و پستانداران بیماری ایجاد می‌کنند و باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی ‌حالی شدید همراه است.»

وی بیان کرد: همچنین واکسن خارجی آنفولانزا با نام «اینفلووک» تولید هلند با قیمت ۲ میلیون و ۶۹۵ هزار ریال و واکسن «وکسی گریپ» تولید فرانسه با قیمت ۲ میلیون و ۵۱۵ هزار ریال از روز گذشته (نیمه دوم شهریورماه) در داروخانه‌های هرمزگان توزیع شده که برای سنین ۶ ماه به بالاتر مورد تایید است.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یادآورشد: واکسن‌های ایرانی و خارجی آنفولزا باید با قیمت‌های یادشده به دست مصرف کننده برسد و افراد در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی به شماره تلفن ۱۹۰ در ساعت اداری و یا به صورت حضوری به معاونت غذا و داروی استان اطلاع بدهند.

فلاح، بهترین زمان تزریق واکسن را از دهم شهریورماه تا دهم آبان‌ماه ذکر کرد و گفت: در صورت تزریق نکردن در زمان مناسب، تزریق آن تا پایان آذرماه و یا حتی دیرتر نیز به‌ویژه برای افراد پرخطر (کودکان، سالمندان، افراد بسیار چاق، بیماری زمینه‌ای، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و زنان باردار توصیه می‌شود.

وی عوارض شایع تزریق واکسن را درد و قرمزی محل تزریق، تب، خستگی، سردرد، بدن‌درد و تهوع برشمرد و گفت: واکسن ایرانی فلوگارد نسبت به سایر واکسن‌های موجود، ۳۰ درصد اثربخشی بیشتر دارد و میزان آنتی‌ژن آن سه برابر بیشتر از سایر واکسن‌ها است و پاسخ ایمنی قوی‌تری را ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha