۱۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۹:۵۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85222582
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا: روسیه از حکومت اسد در برابر نظارت شورای امنیت محافظت می‌کند

نیویورک – ایرنا- معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: روسیه به محفاظت از حکومت بشار اسد در برابر نظارت شورای امنیت ادامه می دهد و این شورا را از توانایی اش برای ارتقای صلح و امنیت بین المللی از طریق پاسخگو کردن دمشق محروم می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «رابرت وود» معاون نمایندگی آمریکا در امور ویژه سیاسی روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه با تکرار ادعاهای واشنگتن افزود: سوریه به نادیده گرفتن تعهدات خود برای پیروی از کنوانسیون سلاح های شیمیایی ادامه می دهد. سوریه همچنان از قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله قطعنامه ۲۱۱۸ سرپیچی می کند.

دیپلمات آمریکایی اضافه کرد: حکومت اسد معتقد است به رغم مدارک عینی و شواهد موجود مبنی بر انجام حملات شیمیایی، می تواند بدون مجازات به فعالیت خود ادامه دهد.

رابرت وود در ادامه ادعاهای خود گفت: سوریه بخشی از کنوانسیون سلاح های شیمیایی بوده و بر اساس آن متعهد شده است که از سلاح های شیمیایی استفاده نکند و آنها را ذخیره نکند. با این حال، ۱۰ سال پس از آن که سوریه با تصویب کنوانسیون تسلیحات شیمیایی این تعهدات را پذیرفت، همچنان به اظهارات نادرست و زیر پا گذاشتن اختیارات شورای امنیت ادامه می دهد. سازمان منع سلاح های شیمیایی دریافته است که اعلامیه های حکومت سوریه در مورد برنامه تسلیحات شیمیایی آن"هنوز دقیق و کامل نیست."

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: علاوه بر این، حکومت اسد همچنان به پرسنل سازمان منع سلاح های شیمیایی اجازه دسترسی آزاد نمی دهد. روسیه همچنان به محافظت از حکومت اسد در برابر نظارت شورای امنیت ادامه می دهد و شورای امنیت را از توانایی اش برای ارتقای صلح و امنیت بین المللی از طریق پاسخگو ساختن اسد محروم می کند.

وی تصریح کرد: ما همچنان از سوریه می خواهیم که به تعهدات خود در کنوانسیون سلاح های شیمیایی و قطعنامه ۲۱۱۸ عمل کند. ما از دیگر اعضای شورای امنیت می خواهیم که برای پاسخگو ساختن حکومت اسد اقدام کنند. این کار برای پاسخگو ساختن مسئولین این حملات شیمیایی ضروری است.

دیپلمات آمریکایی افزود: هیچ مصونیتی برای استفاده از سلاح های شیمیایی وجود ندارد. هرچه اقدامات در این زمینه کمتر باشد، چشم پوشی در مقابل حکومتی است که به تولید، ذخیره و حتی استفاده مکرر از سلاح های شیمیایی علیه مردم خود ادامه داده است.

وی اضافه کرد: آمریکا همچنان متعهد است که مسئولین استفاده مکرر از تسلیحات شیمیایی در سوریه و نقض تعهدات این کشور بر اساس قطعنامه ۲۱۱۸ شورای امنیت سازمان ملل و کنوانسیون سلاح های شیمیایی را مورد بازخواست قرار دهد.

به گزارش ایرنا، در ۷ آوریل ۲۰۱۸ معارضان سوری در منطقه غوطه شرقی مدعی شدند که نیروهای دولت دمشق شهر دوما در این منطقه را هدف سلاح‌های شیمیایی قرار داده‌اند. سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بررسی خود وجود گاز کلر را تائید کرده، اما نشانه‌ای از عامل اعصاب پیدا نکرد. برخی از گروه‌های معارض سوری ادعا کرده بودند که نشانه‌هایی از عامل اعصاب در این حملات دیده‌ شده است.

دولت سوریه هرگونه حمله شیمیایی را رد کرده و انگلیس، آمریکا و فرانسه را عامل این صحنه‌سازی معرفی کرد. این کشورها حمله شیمیایی مورد ادعا را بهانه‌ای برای حملات هوایی به مواضع دولت و ارتش سوریه قرار دادند.

چند ساعت قبل از حضور کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس حملات هوایی خود به منطقه را آغاز کردند. از جمله ارتش آمریکا مدعی شد، ۱۰۵ موشک به مناطقی که آنها را مناطق مرتبط با سلاحهای شیمیایی دولت دمشق می‌نامید، شلیک کرده است.

گروه‌های معارض سوری از جمله "کلاه‌سفیدها" ویدئوهایی از بیمارستانها و صحنه‌هایی که ادعا می‌شد پس از حملات شیمیایی فیلمبرداری شده، منتشر کردند که در رسانه‌های غربی پخش شد. همان زمان اصالت این ویدئوها مورد تردید قرار گرفت، ولی اکنون مطالب بیشتری در زمینهٔ ساختگی بودن فیلم‌ها به بحث گذاشته‌ شده است.

«پیرز رابینسون» استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه «شفیلد» انگلیس در آگوست ۲۰۱۸ مطلبی در همین زمینه منتشر و عنوان کرد که گزارش های منتشر شده ازجمله تصاویر «بی‌بی‌سی» غیر واقعی بوده و زمانی منتشر شده که دولت انگلیس قصد حمایت تبلیغاتی از نیروهای معارض سوری را داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha