۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۵۴
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85223199
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اقدام تحریک آمیز ارتش بریتانیا در دریای سیاه

۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۵۴
کد خبر: 85223199
اقدام تحریک آمیز ارتش بریتانیا در دریای سیاه

تهران-ایرنا- دولت بریتانیا در یک اقدام تحریک آمیز اعلام کرده است که ارتش این کشور به منظور جلوگیری از حمله احتمالی روسیه به کشتی‌های باری، بر دریای سیاه نظارت می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه انگلیسی «گاردین»، دولت بریتانیا تاکید کرده است که ارتش و سرویس‌های امنیتی این کشور بر دریای سیاه نظارت خواهند کرد تا از حمله روسیه به کشتی‌های باری‌ که غلات اوکراین را حمل می‌کنند، جلوگیری کند.

در بیانیه دولت بریتانیا آمده است: ما با استفاده از اطلاعات، دیدبانی و شناسایی بر فعالیت روسیه در دریای سیاه نظارت خواهیم کرد.

براساس اعلام دولت بریتانیا، به عنوان بخشی از این عملیات نظارتی، هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی انگلیس (RAF) بر فراز دریای سیاه در پروازند تا از حملات غیرقانونی احتمالی روسیه علیه کشتی‌های غیرنظامی که غلات را حمل می‌کنند، جلوگیری کنند.

به گزارش ایرنا، طرح دریای سیاه مشهور به توافق غلات، ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲) به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده، توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد امضا شد؛ اما در سایه تنش و جنگ میان دو طرف اصلی این قرارداد، عمری کمتر از یکسال داشت.

پس از آنکه روسیه مشارکت خود را در مورد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه تعلیق کرد، تنش‌ها در این دریا تشدید شده است.

روسیه پس از خروج از توافق انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه اعلام کرد که این کشور آب‌های بین‌المللی شمال غرب و جنوب شرق دریای سیاه را برای دریانوردی ناامن اعلام می‌کند و پرچم کشتی‌هایی که به بنادر اوکراین عزیمت می‌کنند حامی اوکراین در جنگ تلقی خواهند شد.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، با ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

رزمایش دریایی مشترک رومانی، آمریکا، اوکراین و چند کشور دیگر در دلتای دانوب و دریای سیاه

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، نیروی دریایی رومانی نیز در همین راستا اعلام کرده است که رزمایش مشترکی را با عنوان «نسیم دریا ۲۳.۳» (Sea Breeze ۲۳.۳) در دلتای دانوب و دریای سیاه با حضور آمریکا، اوکراین و سایر کشورهای هم‌پیمان از جمله ترکیه، بلغارستان، بریتانیا و فرانسه برگزار خواهد کرد.

نیروی دریایی رومانی اعلام کرد که هدف اصلی این رزمایش، توسعه همکاری‌های عملیاتی و تاکتیکی میان کشورهای شرکت کننده به ویژه در مقابله با خطر مواد منفجره از جمله مین‌های دریایی در جهت تضمین ناوبری آزاد در این منطقه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha