دولت سیزدهم برای مقابله با گرد و غبار به تفاهم‌نامه‌ها اکتفا نمی‌کند؛ عمل می‌کند

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط  زیست گفت: با توجه به اهمیت مقابله با گرد و غبار دولت سیزدهم خواسته به تفاهم نامه‌ها اکتفا نکنیم و باید کارها عملیاتی شود، بر این اساس به زودی کارهای عملیاتی و میدانی مقابله با گرد و غبار در عراق، سوریه و ایران آغاز می‌شود.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی سلاجقه در مراسم افتتاحیه نشست بین المللی مقابله با توفان های گرد و غبار و ماسه ای که با حضور رییس جمهور در سالن اجلاس سران آغاز شده است افزود: تا سال ۲۰۵۰ مساله کم آبی سه چهارم جمعیت فعلی در کره زمین را درگیر خواهد کرد یعنی پنج میلیارد نفر یک ماه در سال از مساله کم آبی رنج می برند، آخرین مقاله ای که سال ۲۰۲۳ چاپ شد نشان می دهد که در ۳۰ سال گذشته بخش زیادی از دریاچه های بزرگ جهان خشک شدند این مساله که اتفاق افتاد دال بر این است که منابع گرد و خاک در حال افزایش است.

سلاجقه افزود: گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که سالانه حدود ۷ میلیون نفر از انسان ها در نتیجه مسائل آلودگی جان خود را از دست می دهند، این ادعا ما را به فکر چاره اندیشی انداخت، وقتی که رییس جمهور مشکل را در بحث گرد و غبار مشاهده کرد به اعضای دولت دستور داد که هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود و دراین راه از تمام ظرفیت های بین المللی استفاده شود بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست در کنار وزارت امور خارجه رایزنی های خود را آغاز کرد که منجر شد به برگزاری نشست منطقه ای در ۲۱ تیرماه سال گذشته با رویکردی مبتنی بر دیپلماسی فعال دولت مردمی و انقلاب که بر این اساس بحث همکاری با کشورهای همسایه، مسلمان و همسو در دستور کار قرار گرفت.

معاون رییس جمهور ادامه داد: دستاورد این نشست در ترازی بود که مجمع عمومی سازمان ملل از ایران قدردانی کرد و ایران را به عنوان میزبان اجلاس بین المللی مقابله با توفان های گرد و غبار برگزید، در راستای نشست منطقه ای مقابله با گرد و غبار در ۲۱ تیرماه سال گذشته، به پیشنهاد ایران این روز به عنوان روز بین المللی مقابله با توفان های گرد و غبار در تقویم سازمان ملل ثبت شد.

وی تاکید کرد: از آنجا که مساله محیط زیست مرز نمی شناسد کشورهایی که برای شرکت در این اجلاس به ایران دعوت شدند به دعوت ایران لبیک گفتند، با توجه به اینکه ۵۵ کشور را در معرض مستقیم گرد وغبار می دیدیم از تمام آنها دعوت کردیم و امروز نمایندگان آنها در این اجلاس حضور دارند.

سلاجقه گفت: در این راستا نماینده مقیم سازمان ملل در ایران همکاری خوبی داشت، این نشست رویدادهای جانبی متعددی دارد، همانطور که دولت خواسته بود به تفاهم نامه ها اکتفا نکنیم و باید کارها عملیاتی شود، با عراق به مسائل عملیاتی خوبی رسیدیم که قرار است به زودی در چهار استان عراق و دو استان ایران عملیات میدانی و زمینی مقابله با گرد و غبار آغاز شود، در این زمینه با سوریه هم به توافقات خوبی رسیدیم و کارهای میدانی به زودی آغاز می شود.

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات مشخص شده که کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر در معرض گرد و غبار هستند، امیدواریم بیانیه این نشست رهاوردی برای جهان باشد و با الزاماتی که در سازمان ملل انجام می شود تمام کشورها کنار هم قرار گیرند.

سلاجقه اظهار داشت: همچنین ۱۵ نهاد بین المللی نیز در این اجلاس حضور دارند که باید به وظایف خود عمل کنند، از سازمان ملل انتقاد داشتیم زیرا مساله تحریم های ظالمه را نباید مبنای همکاری قرار دهد، معاون دبیر کل سازمان ملل در این اجلاس حضور دارد که امیدواریم به مسئولیت های خود در راستای حفظ ابنیای بشر و مقابله با گرد و غبار روز به روز بیشتر عمل کنند.

وی ادامه داد:از سال ۱۹۹۷ حدود ۱۲۱ هزار میلیارد دلار خسارات اقتصادی ناشی از خشکسالی بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰۰میلیون نفر مهارجرت ناشی از خشکسالی را در جهان داشته باشیم.

ایران به تعهدات خود برای مدیریت، سازگاری و مقابله با توفان‌های گردوغبار پایبند است

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با اشاره به ضرورت راهبردهای چند وجهی برای کاهش اثرات توفان‌های گرد و غبار گفت: ایران به تعهدات خود برای مدیریت، سازگاری و مقابله با توفان‌های گردوغبار پایبند است.

ایرج حشمتی، در این اجلاس بین‌المللی در بیانیه‌ای افزود: امروزه جهان با چالش‌های عظیمی همچون تغییرات اقلیمی، کمبود منابع آبی، تخریب سرزمین و بیابان‌زایی و توفان‌های گردوغبار دست به گریبان است، این چالش‌ها پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستی فراوانی را به دنبال داشته که حل آن‌ها مستلزم تلاش‌ها و برنامه‌های جامع و هماهنگ در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای است، جمهوری اسلامی ایران با ایمان راسخ به ضرورت راهبردهای چند وجهی برای کاهش اثرات توفان‌های گردوغبار؛ تأکید می‌ کند که برای دستیابی به اهداف منتج به کاهش پیامدهای ناشی از این مخاطره، تهیه برنامه‌های عمل منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای و اجرایی کردن آن‌ها با همکاری همه کشورهای موثر و ‌متأثر و همچنین نهادهای مرتبط سازمان ملل متحدد ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و در این زمینه همه کشورها می‌بایست به مسئولیت‌های مشترک اما متفاوت خود عمل کنند.

وی اظهارداشت: اکنون که با پیگیری‌های متعهدانه جمهوری اسلامی ایران، همکاری همه جانبه سازمان ملل متحد و حضور هیأت‌های عالی‌رتبه کشورها از چهار قاره جهان شاهد اجماع مهمی برای مدیریت، سازگاری و مقابله با اثرات توفان‌های گردوغبار هستیم؛ لازم است ضمن توجه به دغدغه‌های همه کشورها از جمله رفع تحریم‌ها و عدم اعمال آن‌ها در موضوعات محیط‌زیستی، نهادهای بین‌المللی بیش از پیش موضوع این پدیده فرامرزی را مورد توجه قرار داده و در این زمینه گام‌های مجدانه‌تر و متعهدانه‌تری بردارند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اعلامیه نشست منطقه‌ای وزرای محیط‌زیست در تهران در جولای سال گذشته؛ متعهدانه‌ از ایجاد صندوق منطقه‌ای برای منطقه غرب آسیا و آسیای میانه و در گام‌های بعدی ایجاد صندوق بین‌المللی برای پشتیبانی از اقدامات اجرایی در زمینه مقابله با توفان‌های گردوغبار حمایت کرده و کشورهای ذی‌ربط را به مشارکت در انجام این مهم، تشویق می‌ کند، همچنین با اعتقادی راسخ بر اهمیت ایجاد مراکز منطقه‌ای و کارگروه‌های فنی مشترک در هماهنگی و با همکاری کشورهای تحت تاثیر پدیده گردوغبار و آسیب‌دیده از این پدیده، اعلام می‌دارد که پیش‌نویس ایجاد سازمان منطقه‌ای محیط‌زیست را تدوین کرده است.

حشمتی افزود: پرواضح است که این نهادها به لحاظ مسئولیت تاریخی کشورهای توسعه یافته برای ظرفیت‌سازی، تسهیل در انتقال فناوری و تامین منابع مالی می‌توانند نقش اساسی در افزایش ظرفیت، ارایه پشتیبانی‌های فنی و نظارت بر آماده‌سازی و اجرای دقیق برنامه‌های عمل و اقدام منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای ایفا کنن، بنابراین جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون گذشته در همکاری‌های بین‌المللی مشارکت و نقش فعال ایفا کرده و دانش و تجربه گسترده خود را برای سازگاری، مدیریت و مقابله با چالش‌های ناشی از توفان‌های گردوغبار را با دیگر کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی به اشتراک بگذارد.

وی گفت: همکاری‌ها و تلاش‌های مشترک کشورهای موثر و متاثر با همکاری سازمان ملل متحد، نیازمند ارایه چارچوبی همه‌جانبه‌نگر برای واکنش جمعی است و این همکاری‌ها بایستی فارغ از سیاست‌زدگی و اقدامات قهری و یکجانبه باشد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران تمامی کشورهای تحت تاثیر و نهادهای بین‌المللی مرتبط را تشویق به همکاری در تدوین و تحقق کنوانسیونی الزام‌آور برای مدیریت، سازگاری و مقابله با توفان‌های گردوغبار به منظور انجام اقدامات عملیاتی و اجرایی می‌ کند، بدیهی است که تحت راهبردهای این کنوانسیون دستیابی به اهداف مشترک جهانی و منطقه‌ای برای مقابله و کاهش پیامدهای ناشی از توفان‌های گردوغبار ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام پایبندی به تعهدات خود برای مدیریت، سازگاری و مقابله با توفان‌های گردوغبار در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای، اعتقاد دارد که از طریق تصویب برنامه‌های عمل و اقدام، ایجاد صندوق مالی به منظور پشتیبانی از اقدامات عملیاتی و اجرایی، ایجاد مراکز و کارگروه‌های فنی و نهایتا تلاش برای ایجاد کنوانسیون مقابله با توفان‌های گردوغبار با الزامات اجرایی توسط همه کشورهای مؤثر و متأثر از پدیده گردوغبار که در پیش به آن‌ها اشاره شد؛ می‌توان ضمن مهار و کاهش آثار و پیامدهای توفان‌های گردوغبار بر این چالش فرامرزی فائق آمد، امروز در حالی که همه ما شایسته تقدیر برای حضور موثر در این اجلاس بین‌المللی هستیم؛ نباید از یاد ببریم که گام‌های سخت‌تر و چالش برانگیزتری در پیش‌رو خواهیم داشت که تنها و تنها با مشارکت و همکاری همه‌جانبه و خلل‌ناپذیر قادر به غلبه بر آن‌ها خواهیم بود.

دولت سیزدهم برای مقابله با گرد و غبار به تفاهم‌نامه‌ها اکتفا نمی‌کند؛ عمل می‌کند


ضرورت همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار
وزیر محیط‎‌زیست عراق با اشاره به اینکه آلودگی‌های محیط‌زیستی کشورهای مختلف را با چالش‌های اجتماعی و بهداشتی همراه کرده است، گفت: همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار ضرورت دارد.

نزار ئامیدی نیز در این اجلاس اظهار داشت: آلودگی‌های محیط زیستی و مشکلات کاهش سطح آب دریاها مسائل اقتصادی و اجتماعی کشورها را تهدید کرده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع گرد و غبار یک مسئله پس رفت در حوزه محیط زیست محسوب می‌شود، گفت: کشور عراق با پیوستن به نهادهای بین المللی درصدد بوده که به حفظ محیط زیست کمک کند.

وزیر محیط زیست عراق بیان داشت: افزایش دمای هوای جهانی افزایش طوفان‌های شن و غبار را به همراه داشته و شرایط اجتماعی و بهداشتی کشورهای مختلف از جمله عراق را تحت تاثیر قرار داده است همچنین کاهش آب دجله و فرات بار اضافه بر دوش مردم و دولت عراق گذاشته و در حال حاضر بخش زیادی از منابع آبی رودخانه‌های عراق در سال ۲۰۲۳ خشک شده است.

نزار ئامیدی خاطر نشان کرد: عراق معتقد است که باید همکاری‌های ملی، بین المللی و منطقه‌ای برای حفاظت از محیط زیست از جمله مسئله گرد و غبارها توسعه یابد و توجه به تغییرات آب و هوایی از برنامه‌های دولت عراق است.

وی با اشاره به اینکه در حال هماهنگی برای برگزاری نشست‌های منطقه‌ای برای توسعه پایدار در حوزه محیط زیست هستیم، گفت: کشورهای مختلف باید تجربیات خود را در حوزه حفاظت از محیط زیست به اشتراک گذارند.

وزیر محیط زیست عراق گفت: کشور عراق به سمت همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه در حوزه محیط زیست پیش رفته و در سال ۲۰۲۲ هم تفاهمنامه با کشور ایران در این راستا منعقد کرد.

وی با بیان اینکه پیام همکاری ما در زمینه توجه به چالش‌های آب و هوایی است، گفت: کشور عراق از اقدامات سازمان ملل برای ایجاد توازن موضوعات محیط زیستی حمایت می‌کند.

وی گفت: از توصیه‌های فنی ما برای اجرای برنامه‌های مقابله با گرد و غبار و تبادل اطلاعات و همچنین تبادل هیئت‌های فنی است و باید در راستای توانمندسازی کشورها با حمایت سازمان‌های بین‌المللی پیش رویم.

وی خاطرنشان کرد: در عراق در شهرها و استان‌های مختلف مانند کربلا طرح‌های محیط زیستی در نظر گرفته شده است که امیدواریم نتایج موثری داشته باشد.

وی در پایان از رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و همچنین سازمان ملل برای برگزاری اجلاس امروز تشکر کرد.

پدیده گرد و غباد یک مسئله ثانویه نیست/ لزوم همکاری برای توسعه اقتصادی جامعه بشریت
وزیر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی کشور قطر با تاکید بر اینکه نباید به پدیده گرد و غبار به عنوان مسئله ثانویه نگاه کنیم گفت: با توجه به تاثیرات گرد و غبار در اقتصاد کشورها، باید در راستای توسعه اقتصادی جامعه بشریت در کشورهای توسعه یافته و فقیر همکاری داشته باشیم

فالح بن ناصر آل ثانی وزیر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی کشور قطر نیز در اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار اظهارکرد: پدیده گرد و غبار ناشی از تغییرات اقلیمی است. طی سال‌های گذشته گرد و غبار ناشی از تغییرات اقلیمی افزایش یافته است و علاوه بر آن پدیده‌های دیگری همچون کم بارشی و گازهای گلخانه‌ای تاثیرات بسیار زیادی بر اقتصاد سایر کشورها گذاشته است.

وی افزود: تغییرات اقلیمی همچنین موجب افزایش بادها و در نتیجه حمل گرد و غبار شده است. دولت قطر نیز درگیر این پدیده است و همیشه از کشورها در سطوح منطقه‌ای و همچنین بین المللی برای مقابله با گردو غبار دعوت داشته است.

وزیر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی کشور قطر ادامه داد: کشور قطر برنامه منظمی برای مقابله با بیابان‌زایی تعریف کرده است که تا سال۲۰۳۰ به طور کامل انجام خواهد شد. از جمله این برنامه‌ها کاشتن گیاه در مناطق بیابانی قطر است که کاشت یک میلیون اصله نهال در شهرهای بیابانی کشور قطر از جمله این برنامه‌ها است.

وی افزود: با توجه به تاثیرات گردو غبار در اقتصاد کشورها کشورقطر تلاش می‌کند تا با کمک سازمان ملل متحد با کشورهایی که تحت تاثیر گرد و غبار هستند همکاری کند.

آل ثانی در پایان با تاکید بر اینکه با مسئله گرد و غبار نباید به عنوان یک مسئله ثانویه برخورد کنیم تصریح کرد: با توجه به تاثیرات گرد و غبار در اقتصاد کشورها، باید در راستای توسعه اقتصادی جامعه بشریت در کشورهای توسعه یافته و فقیر همکاری داشته باشیم و امیدواریم این اجلاس برای مقابله با گرد و غبار نتیجه مثبت داشته باشد.

تخصیص ۲ میلیارد هکتار از اراضی سنگال برای ایجاد جنگل/ لزوم همکاری با کشورهای درگیر گرد و غبار
وزیر محیط زیست و توسعه پایدار سنگال نیز از تخصیص اراضی ۲ میلیارد هکتاری برای ایجاد جنگل در سنگال برای مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار خبر داد و اظهارکرد: پیشروی بیابان‌ها می‌تواند سلامتی انسان‌ها را دچار خطر کند. در چنین شرایطی سنگال همچون کشورهای دیگر مشارکت‌های لازم برای مقابله با بیابان‌زایی را انجام داده است.

علیون ندویه افزود: سنگال در صحرا واقع شده است وتوفان‌های شدید ماسه و گرد و غبار را تجربه می‌کند بنابراین همواره که این چالش عظیم کشورها را درگیر می‌کند، تلاش بسیار زیادی در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار داشته‌ایم.

به گفته وزیر محیط زیست و توسعه پایدار سنگال، گرد و غبارها ۲۵ درصد پدیده های محیط زیستی سنگال را تشکیل می‌دهد. بیابان‌زایی و از بین رفتن چراگاه‌ها از مهم ترین تاثیرات این پدیده است. باید نهالکاری وسیعی را در منطقه انجام دهیم تا بتوانیم با این چالش ها مقابله کنیم.

وی ادامه داد: برخی مناطق در معرض کاهش شدید آب و تنزل بهره‌مندی زمین قرار دارند بنابراین برای ایجاد جنگل‌ها و تقویت زمین باید تلاش کنیم که حدود ۲ میلیارد هکتار از اراضی سرزمین به این امر اختصاص یافته است .

ندویه تصریح کرد: حدود ۶۴۰میلیون بودجه برای اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته شده است. ما باید با کشورهایی با این پدیده مقابله می‌کنند همکاری کنیم.

اهمیت اجرای راه حل عملی و اقدامات بین المللی برای مقابله با گرد و غبار
وزیر محیط زیست ازبکستان با اشاره به اینکه توفان‌های گرد و غبار یک مسئله فرامرزی است، گفت: راه حل عملی و اقدامات بین المللی برای مقابله با این مشکل لازم است.

عزیز عبدالحکیم‌اف، وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان در اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار و ماسه اظهارداشت: به دلیل تغییرات اقلیمی و نزول شرایط محیط زیستی شاهد از بین رفتن گونه‌ها و مهاجرت انسان‌ها در بخش‌های مختلفی از کشورهای جهان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه سیاستگذاری‌های زیادی جهت حفاظت از محیط زیست در جهان لازم است، گفت: در کشور ازبکستان بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری کشور در بحث بیابان زدایی اختصاص داده شده است.

وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان ادامه داد: توفان‌های شن و ماسه و گرد و غبار یک مسئله فرامرزی است و متأسفانه این پدیده سبب از بین رفتن اکوسیستم و کاهش کیفیت هوا شده است.

عبدالحکیم‌اف گفت: در حال حاضر ۳ میلیون هکتار از بستر دریاچه آرال کانون گرد و غبار و توفان نمک شده و این گرد و غبار و توفان‌ها تا هزاران کیلومتر قابلیت حرکت دارد همچنین حدود سالانه ۶ تا ۱۰۰ میلیون تن از این گرد و غبار از دریاچه آرال وارد جو می‌شود.

وی گفت: این توفان‌ها سبب افزایش ۴۶ درصدی بیماری‌های تنفسی در کودکان و افزایش ۳۸ درصدی آن در بزرگسالان شده است.

وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان خاطرنشان کرد: در کشور ما نشست ویژه بیابان و زدایی و حفاظت از گونه‌های مهاجر برگزار شده است. امیدواریم نشست امروز سبب ایجاد راه حل عملی و اقدامات بین المللی در جهت مقابله با توفان‌های گرد و غبار شود.

 اهمیت اجلاس امروز تهران در مقابله با توفان های گرد و غبار
همچنین وزیر محیط زیست سوریه در این اجلاس اظهار داشت: سوریه با چالش‌های محیط زیستی فراوانی همراه شده است ولی با این وجود ما اقدامات گسترده‌ای برای تثبیت خاک و حفاظت از محیط زیست داشته‌ایم البته بخشی از این پروژه‌ها به دلیل اقدامات تروریستی در حال حاضر متوقف شده است.

شکرالله جدید با اشاره به اینکه در حال حاضر سوریه با خشکسالی و افزایش درجه حرارت هوا و موج‌های گرد و غبار همراه است گفت تحریم‌ها در تشدید این موضوعات مشکل آفرین بوده و باید اقدامات مؤثری جهت رفع این مشکلات صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سوریه پایبند به ۳۵ توافق محیط زیستی به ویژه توافقنامه پاریس و توافق‌نامه‌های سازمان ملل برای مقابله با بیابان زایی و حفاظت از محیط زیست است گفت: طرح‌های مختلفی برای حفاظت از محیط زیست در سوریه انجام شده است ما به دنبال توسعه پایدار هستیم و طرح‌هایی هم صورت گرفته تا کاهش طوفان‌های گرد و غبار را داشته باشیم.

وزیر محیط زیست سوریه همچنین از نوسازی طرح‌ها از طریق راهبردهای بین المللی برای حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از وقوع توفان‌های گرد و خاک خبر داد و گفت: همچنین طرح‌های ملی جدیدی برای مقابله با خشکسالی در این کشور اجرا شده است.

جدید خاطرنشان کرد: راهبرد سوریه با رهبری بشار اسد صلح فراگیر با هدف توسعه پایدار است همچنین ایران از طریق برگزاری این اجلاس نقش مؤثری در جهت مقابله با توفان‌های گرد و غبار و ماسه دارد.

حفاظت از محیط زیست مسئولیت مشترک همه کشورها است
مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان نیز با اشاره به اهمیت اجلاس امروز تهران در زمینه گرد و غبار گفت: حفاظت از محیط زیست مسئولیت مشترک همه کشورها است.

ایمن بن سالم مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان در اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار اظهار داشت: عربستان در کنار سایر کشورها به دنبال راه حل پایدار برای منفعت بین المللی در حوزه محیط زیست است و این کشور هم تعهد در مقابله با معضلات محیط زیستی دارد.

وی با اشاره به اینکه همه تلاش‌ها را برای مبارزه با گرد و خاک انجام می‌دهیم گفت: عربستان گام‌هایی برای مقابله با تغییرات اقلیمی از طریق ابتکارات محیط زیستی مانند ابتکار سبز عربستان برداشته است همچنین کمک می‌کنیم تا چالش‌های بین‌المللی را در حوزه محیط زیست کاهش دهیم.

مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان خاطرنشان کرد: پیچیدگی‌های محیط زیستی نشان می‌دهد هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند جهت مقابله با این مشکلات دست و پنجه نرم کند و باید راه حل پویا داشته باشیم.

ایمن بن سالم  با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست مسئولیت مشترک همه کشورها است، گفت: حفاظت از محیط زیست کلید کاهش توفان‌های گرد و غبار و ماسه است.
مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان گفت: کارآمدترین روش‌ها را باید در زمینه حفاظت از محیط زیست و مقابله با طوفان‌های گرد و غبار و ماسه در میان بگذاریم.

٨۵ درصد جمعیت کشور های عضو اکو درگیر آلودگی هوا هستند
معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو در اجلاس بین المللی مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار گفت: بر اساس گزارشاتی که اعلام شده ۸۵ درصد از جمعیت کشورهای عضو اکو به ویژه در ترکمنستان، تاجیکستان ایران و پاکستان با آلودگی هوا به دلیل گرد و غبار مواجهند لذا باید همگی با ریشه‌های این طوفان‌ها که سبب تخریب محیط زیست در همه ابعاد شده مقابله کنیم.

حسین آونی بیچاکلی اظهار داشت: باعث خوشنودی است که از طرف سازمان اکو در این جلسه شرکت می‌کنم و از ایران بابت میزبانی و برگزاری این اجلاس قدردانی دارم چرا که این کنفرانس بسیار حائز اهمیت است و حمایت سازمان ملل هم از این رویداد جای تشکر دارد.

وی افزود: تخریب محیط زیست سبب بروز مشکلات زیادی شده و نگرانی‌های بسیاری در سراسر جهان برای بشر ایجاد کرده است که از جمله این نگرانی‌ها در حوزه طوفان‌های شن و ماسه است.

وی با اشاره به اینکه بلایای طبیعی زیادی مانند توفان، زلزله و رانش زمین بشر را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: این بلایا سبب تخریب بشر و آسیب به انرژی، کشاورزی و صنایع شده و مرگ و میرهای بسیاری هم به همراه داشته است.

معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو با تاکید بر اینکه مکانیسم مشترک برای مقابله با بلایای طبیعی به ویژه موضوع گرد و غبار باید اتخاذ شود، گفت: در مارس ۲۰۲۱ سازمان اکو چهارچوبی را در این زمینه پیدا کرد و نقشه راهی در جهت مقابله با بلایای طبیعی در منطقه از جمله گرد و غبار تدوین کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه عمل ما سه هدف اساسی دارد، افزود: کاهش تأثیرات بلایای طبیعی، تقویت و مدیریت خطر و ریسک، سازگاری و توانمندسازی مشارکت کننده‌ها ۳ دسته برنامه‌های عمل منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود.

آونی بیچاکلی بیان داشت: به منظور مدیریت خطر اقدامات انجام گرفته و همگی باید با این چالش همگانی گرد و غبار مقابله کنیم و منابع تحقق توسعه پایدار فراهم شود.

معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو بیان داشت: مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار رویکرد منسجم می‌طلبد و باید بودجه و استراتژی‌ها را در این راستا در نظر گرفت همچنین ضروری از کشورهای در حال توسعه و کشورهای تحت تأثیر از حمایت‌های فنی و مالی در جهت مقابله با گرد و غبار برخوردار باشند.

وی تاکید کرد: همکاری جمعی نقش کلیدی در مقابله با گرد و غبار دارد و باید در برابر این چالش جهانی رفتار سیستماتیک داشته باشیم که البته ما خوشبین هستیم از طریق برگزاری اجلاس امروز به نتایج مثبت و مؤثری دست یابیم.

اجلاس بین المللی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار ۱۸ و ۱۹ شهریورماه در تهران برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha