۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبرنگار: 2191
کد خبر: 85223596
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورودی‌هایی که شایسته سبزوار نیست + فیلم

۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبر: 85223596
ورودی‌هایی که شایسته سبزوار نیست + فیلم

سبزوار- ایرنا- شهر تاریخی سبزوار در مسیر جاده تهران - مشهد، گذرگاه سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر و گردشگری است که بین ۲ مرکز اصلی شرق و غرب کشور تردد می‌کنند اما باید اذعان کرد که ورودی سبزوار بسیار نابسامان است و در شان و جایگاه شهری با این قدمت بالای فرهنگی و تاریخی نیست.

به گزارش ایرنا، سبزوار، دیار "دیرینه‌های پایدار" و یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی کشور و مرکز قیام شیعی سربداران است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی در شاهراه ارتباطی شرق به غرب و جنوب به شمال کشور قرار گرفته است و ورودی ۲۳ استان مرکزی و غربی به مشهدالرضا و شرق کشور محسوب می شود.

ورودی هر شهر در حکم پیشانی و نمایه شهر و نخستین جایی است که گردشگران و مسافران با آن مواجه می شوند و اولین تصویر از شهر در ذهن آنان نقش بسته و سال ها در خاطره آنان ماندگار می شود که این می تواند نشانی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر بوده و مسافر را به درون شهر بکشاند و یا او را از رفتن به درون شهر بازدارد.

اما به نظر می رسد وضعیت ورودی های شهر سبزوار چندان بسامان نیست چنانکه در چشم مسافران و گردشگران جلوه کرده و تصاویر چندان خوشایندی از این شهر تاریخی در ذهن زائران و گردشگران بنشاند.

کمبود مجتمع های گردشگری، خدماتی و پایگاه اطلاع رسانی در کنار شرایط نامناسب میدان ورودی شهر و وضعیت نامطلوب آسفالت جاده کمربندی شهر سبزوار در مسیر جاده اصلی و پرترافیک مشهد - تهران، از جمله مشکلات جدی این بخش است که با رفع آن و ارتقای این زیرساخت ها می توان از این موقعیت ممتاز جغرافیایی برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری، اشتغال و خدمت رسانی شایسته تر به زائران امام رضا (ع) بهره برد.

مبلمان ورودی سبزوار برای جذب گردشگران مطلوب نیست

سبزوار از شهرهای مطرح تاریخی و فرهنگی کشور است که با وجود ظرفیت های مختلف گردشگری از زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر رنج می برد

سبزوار در مسیر شاهراه ارتباطی قرار دارد و سالانه میلیونها مسافر و زائر مشهدالرضا بدون توقف در سبزوار، از این شهر تاریخی عبور کرده و به سمت مشهد می روند که نامناسب بودن زیرساخت های ورودی و حریم کمربند جنوبی شهر به مانعی جدی در مسیر جذب گردشگران و زائران و بازدید آنها از بناهای فاخر تاریخی و فرهنگی سبزوار تبدیل شده است.

یک کارشناس میراث فرهنگی به خبرنگار ایرنا گفت: سبزوار از شهرهای مطرح تاریخی و فرهنگی کشور است که با وجود ظرفیت های مختلف گردشگری از زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر رنج می برد.

حسین شعبانی افزود: یکی از چالش های شهر سبزوار در موضوع گردشگری، مبلمان ورودی آن است که خوشایند مسافران و زائران نیست چنانکه محیط حاشیه کمربند جنوبی سبزوار در مسیر عبور زائران و گردشگران بسیار نامناسب و ناجور است که مانع ماندگاری مسافران می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مسیرهای ورودی شهر به عنوان نخستین تصویر در ذهن گردشگران نقش می بندد، اولویت نخست توسعه گردشگری سبزوار باید بهسازی و بازپیرایی ورودی شهر و حاشیه کمربند جنوبی آن باشد.

شعبانی گفت: باید ورودی شهر سبزوار به گونه ای طراحی و بازپیرایی شود که با فضاهای دلپذیر و صحنه های چشم‌نواز، زمینه توقف و ماندگاری گردشگران و زائران را فراهم آورده و آنها را مجاب کند تا به داخل شهر نیز سری زده و از آثار و بناهای کم‌نظیر تاریخی آن دیدن کنند.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی افزود: ایجاد کمپ های گردشگری و مجتمع های خدماتی، مساجد، رستوران‌ها، توسعه فضاهای سبز، پارک بازی، تعریض جاده، احداث سرویس های بهداشتی و برپایی نمایشگاههای صنایع دستی و سوغات و آذین بندی ورودی شهر از عوامل موثری است که زمینه توقف و جذب گردشگران را فراهم می کند.

بیشتر بخوانیم: 

فرماندار: رفع مشکلات حوزه راههای سبزوار نیازمند نگاه ملی است

فرصتهای گردشگری در سبزوار نیازمند حمایت است

دود بی‌توجهی به ساماندهی ورودی سبزوار در چشم مردم

طول رفت و برگشت کمربندی سبزوار از میدان "مشاهیر" در غرب تا کارخانه کابل خودرو در شرق این شهر ۲۲ کیلومتر است که جزو محدوده شهری و نیز جاده‌ای محسوب می‌شود و همین امر سبب شده تعیین تکلیف تولی‌گری آن، شهرداری و اداره راهداری این شهر را وارد تعارض کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه سبزوار گفت: ورودی شهرها به مثابه ویترین یا نمایه یک کتاب اهمیت فراوانی دارد که با وجود رفت وآمد سالانه ۲۵ میلیون زائر و مسافر، وضعیت کمربندی سبزوار درخور شان و جایگاه این شهرستان نیست.

وضعیت کمربندی سبزوار درخور شان و جایگاه این شهرستان نیست.

مرتضی رهنمافر اظهار داشت: یکی از مشکلات حوزه کمربندی سبزوار در کنار برخی زمین های معارض‌دار آن، نبود متولی مشخص برای آن است چنانکه در مقاطعی شهرداری متولی این مسیر ارتباطی در محدوده شهری بود اما اکنون شهرداری محدوده خود را به بخش شمالی مسیر کمربندی معطوف کرده و ارائه خدمت از سوی این نهاد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تفاهم بین اداره راه و شهرداری حل مشکلات محدوده کمربندی را تسریع می بخشد، گفت: تاکنون نشست های متعددی بین این ۲ مجموعه برگزار شده است اما کندی و تعلل هایی از سوی دوطرف در خصوص ساماندهی این وضعیت مشاهده می شود.

جاری شدن رواناب‌ها هنگام سیلاب، مشکل دیگر کمربندی سبزوار

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه سبزوار گفت: جاری شدن رواناب ها هنگام وقوع سیلاب از دیگر مشکلات حوزه کمربندی سبزوار در مسیر جاده تهران - مشهد است که این موضوع سبب بروز ترافیک شده و مشکلاتی در رفت و آمد خودروها ایجاد می کند.

رهنمافر گفت: به منظور کاهش مخاطرات سیلاب در محدوده جاده کمربندی سبزوار، در کنار استحکام بخشی پل ها، برخی طرحهای مطالعاتی نیز آغاز شده است.

وی گفت: با هدف ارتقای ایمنی، ساماندهی حمل و نقل و توسعه شهرستان، ساخت یک تقاطع غیرهمسطح در میدان ورودی شهر سبزوار مورد توجه مدیران شهرداری است.

رهنمافر افزود: همچنین با هدف ارتقای زیرساخت ها، عملیات اجرایی یکی مجموعه بزرگ خدماتی، رفاهی و گردشگری با عنوان "تیزپارک شرق کشور" بعد از محدوده کمربندی و در مسیر مشهد از ماههای گذشته با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شده است.

بقعه امامزاده شعیب (ع)، شفابخش گردشگری سبزوار

طرح اتصال امامزاده شعیب (ع) به کمربندی جنوب شهر سبزوار از مدتی پیش با هدف ارتقا و توسعه گردشگری مذهبی مطرح شده است که اجرای این طرح، راه میانبری برای توقف زائران امام رضا(ع) در این شهر و پیش‌مقدمه ای برای معرفی جاذبه های فراوان تاریخی و فرهنگی سبزوار است.

رییس شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: اجرای طرح اتصال امامزاده شعیب(ع) به کمربندی شهر سبزوار، یکی از راه‌های ایجاد درآمد پایدار برای این شهر است که زمینه توسعه خدمت شهری را نیز فراهم می‌کند.

امین الله مظلوم افزود: با اجرای طرح اتصال امامزاده شعیب (ع) به کمربندی جنوب شهر، علاوه بر باز شدن پای زائران و گردشگران به شهر سبزوار، مسیر تحول اقتصادی، رونق صنایع دستی و بخش‌های مختلف دیگر هموار می‌شود.

طرح اتصال امامزاده شعیب(ع) به کمربندی سبزوار، از راه‌های ایجاد درآمد پایدار برای این شهر است که زمینه توسعه خدمت شهری را نیز فراهم می‌کند

کمربندی پیرامونی شهرها خارج از محدوده و متولی آن راهداری است

شهردار سبزوار گفت: بر مبنای مصوبه چند سال قبل معاونت عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداریها، کمربندی ها یا راههایی که از بین شهرها عبور می کند، خارج از محدوده شهری محسوب شده و متولی آن اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

میثم حسین آبادی افزود: البته دستگاه‌ها و شهرداری ها می توانند از طریق تعامل و همکاری با اداره راهداری، مشروط به دریافت مجوزهای قانونی، اقدامات مثبتی برای بهسازی و بازپیرایی مسیر کمربندی انجام دهند.

وی اظهار داشت: کمربند جنوبی شهر سبزوار نیز بین شهری و جاده‌ای محسوب شده و متولی اصلی آن راهداری است لذا مساعدت شهرداری برای ساماندهی حریم آن در فضای تعاملی و دوستانه پس از دریافت مجوزهای قانونی امکان پذیر است.

شهردار سبزوار گفت: یکی از موانع جدی ورود شهرداری به حوزه کمربندی، ممنوعیت ایجاد هرگونه تاسیسات و ساخت و سازها از محور راه تا حریم ۱۳۷ متری از سوی راهداری است و البته اجرای طرح کمربند سبز نیز با مجوز ممکن است.

حسین آبادی افزود: همچنین پس از فاصله ۱۳۷ متری نیز موضوع مالکیت زمین ها مطرح است و باید معلوم شود که زمین ها متعلق به راه و شهرسازی، منابع طبیعی یا اشخاص است.

وی تصریح کرد: البته اجرای طراحی، بازپیرایی جداره‌ها و رفع گره های ترافیکی باند شمالی کمربندی سبزوار از سوی شهرداری با مجوزی که در سالهای گذشته دریافت شده، به مناقصه گذاشته شده و شرکت برنده در حال عقد قرارداد برای طراحی آن است.

شهردار سبزوار گفت: احداث تقاطع غیرهمسطح در میدان "سربداران" که در ورودی غربی سبزوار و در مسیر شاهراه ارتباطی قرار دارد، نیز نیازمند کار کارشناسی است.

وی افزود: باید از زوایای مختلف به احداث این تقاطع غیرهمسطح نگاه شود، در کنار پای کار بودن دستگاههای مختلف باید با صاحبنظران و کسبه واحدهای تجاری دور میدان هم اندیشی و مزایا و آثار منفی اجرای این طرح بررسی شود.

بیشتر بخوانیم: 

فرماندار سبزوار:‌ کمربندی کنونی در شان این شهرستان نیست 

جذب ۱۸۰ میلیارد ریال برای بهسازی کمربندی جنوبی سبزوار

فرماندار: بهسازی و روکش آسفالت راه‌های سبزوار باید شتاب گیرد

طرح بهسازی کمربندی جنوبی سبزوار جدی‌تر از گذشته

رییس اداره راهداری و حمل و نقل سبزوار گفت: جاده کمربندی شهر سبزوار در مسیر جاده اصلی و پرترافیک مشهد - تهران قرار دارد که در چند سال اخیر شرایط چندان مطلوبی نداشته است و نیازمند بهسازی و تجدید روکش آسفالت بوده است.

حسن عابدی پور اظهار داشت: عملیات لکه گیری و روکش آسفالت کمربندی جنوبی سبزوار در بخش هایی از این مسیر انجام شده و از محل اعتبارات سفر سال ۱۴۰۱ رییس جمهور به خراسان رضوی، قراردادهایی در حوزه راه منعقد شده که یکی از این موارد مربوط به کمربندی جنوبی شهر سبزوار است.

کمربندی جنوبی سبزوار در مسیر جاده ملی تهران - مشهد قرار دارد که بهسازی آن در روان سازی ترافیک، کاهش حوادث جاده ای و سفر ایمن برای زائران بارگاه رضوی نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به اقدامات شاخص صورت گرفته در راستای ارتقای ایمنی کمربندی سبزوار گفت: انجام مطالعات پل های کمربندی، اجرای آشکارسازی دماغه کلیه تقاطع های واقع در باند جنوبی کمربندی سبزوار - نیشابور، نصب بشکه ایمنی، استوانه ترافیکی و چشم گربه ای در دماغه دوربرگردان های تقاطع مسیر سبزوار به شهرهای "بردسکن" و "روداب" نیز انجام شده است.

وی افزود: همچنین اجرای ۶۰ متر نیوجرسی مفصلی روی پل ورودی شهر در محل دوربرگردان مصلای تاریخی سبزوار، نصب چراغ چشمک زن در محل دماغه دوربرگردان بردسکن، اجرای خط کشی محدوده روکش نشده، تعمیر جداول آیلند میانی، رنگ آمیزی جداول، رفع اختلاف ارتفاع شانه راه در باند جنوبی، لکه گیری مستمر کمربندی و اجرای عملیات سیمان‌پاشی مسیر سیل در قسمتی از کمربندی جنوبی اجرا شده است.

عابدی پور تصریح کرد: کمربندی جنوبی سبزوار در مسیر جاده ملی تهران - مشهد قرار دارد که بهسازی آن در روان سازی ترافیک، کاهش حوادث جاده ای و سفر ایمن برای زائران بارگاه رضوی نقش مهمی دارد.

مرکز شهرستان سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha