امنیت غذایی جهان؛ موضوع گفت‌وگوی هند و ژاپن درحاشیه نشست گروه ۲۰

تهران- ایرنا- نخست وزیر هند روز شنبه، نشست دوجانبه ای با نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو، برگزار کرد. امنیت غذایی و تحولات دیجیتال، مهم‌ترین موضوعات این گفت‌وگو بوده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری ای ان آی، نارندرا مودی روز شنبه با فومیو کیشیدا، در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ که تحت ریاست هند در سال جاری برگزار شد، دیداری دوجانبه داشت. این نشست در محل اجلاس گروه ۲۰ برگزار شد.

رسانه های ژاپنی گزارش دادند، کیشیدا بر اساس نتایج اجلاس سران گروه ۷ در هیروشیما در ماه مه (اردیبهشت)، در اجلاس سران گروه ۲۰ در هند قصد دارد موضع ژاپن را برای مشارکت فعالانه در مسائل مختلف جهانی را نمایان کند.

بر اساس گزارش ان اچ کی ژاپن، دستورکار کیشیدا در هند شامل امنیت غذایی جهانی که تحت تأثیر حمله روسیه به اوکراین قرار گرفته است، همچنین توسعه، تحول دیجیتال و سایر مسائل بین المللی است.

اوایل ماه مه (اردیبهشت)، نخست وزیر هند با همتای ژاپنی خود در هیروشیما در اجلاس سران گروه ۷ در هیروشیما دیدار کرده بود.

همکاری بین هند و ژاپن در طول زمان گسترده تر شده است و با جدیت ادامه می‌یابد، از آنجایی که هر دو کشور با چالش های ایجاد شده در منطقه آسیا دست و پنجه نرم می کنند، روابط سیاسی هند با ژاپن در چند دهه گذشته به طور قابل توجهی رشد کرده است.

در پیش از برگزاری هر دو اجلاس گروه ۲۰ و گروه ۷، دیدار نخست وزیر ژاپن از هند در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱)، تعهد بین دو کشور را برای همکاری در تحقق ایده «اقیانوس هند و اقیانوس آرام آزاد و باز» تقویت کرد.

هند و ژاپن در حال حاضر چارچوب‌های مختلف مشارکت امنیتی از جمله گفتگوی «۲+۲» با حضور وزرای خارجه و دفاع را توسعه داده‌اند. دو کشور به طور منظم در تمرینات نظامی مشترک مانند رزمایش مالابار شرکت می کنند و قراردادهای مشارکتی مختلفی از تجارت تجهیزات دفاعی گرفته تا لجستیک نظامی دارند.

ژاپن سیزدهمین شریک تجاری بزرگ هند است، در حالی که هند هجدهمین شریک تجاری بزرگ ژاپن است، با افزایش پیوسته سرمایه گذاری بخش خصوصی ژاپن در هند، این کشور در بین پنج سرمایه گذار خارجی برتر در هند قرار دارد.

به گزارش ایرنا، گروه بیست (جی۲۰) یک ائتلاف قدرتمند به منظور همکاری های اقتصادی بین المللی است. این گروه نقش مهمی در شکل‌دهی، تقویت ساختار و تصمیم‌گیری جهانی در تمام مسائل مهم اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند. این ائتلاف در پی بحران اقتصادی و مالی جهانی در سال ۲۰۰۷ به سطح سران کشورها/دولت ها ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۹ به عنوان «مجمع برتر همکاری های اقتصادی بین المللی» معرفی شد.

اتحادیه اروپا، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، انگلستان و ایالات متحده آمریکا ۲۰ عضو گروه ۲۰ هستند که در بین ۲۰ اقتصاد برتر جهان قرار دارند.

اجلاس سران گروه ۲۰ هر سال با یک ریاست دوره ای برگزار می شود. گروه ۲۰ در ابتدا بیشتر بر مسائل کلان اقتصادی متمرکز بود، اما از آن زمان به بعد دستور کار خود را به تجارت، توسعه پایدار، بهداشت، کشاورزی، انرژی، محیط زیست، تغییرات آب و هوا و مبارزه با فساد گسترش داد.

رییس دوره‌ای گروه ۲۰ مسئول گردآوری دستور کار گروه ۲۰ با مشورت سایر اعضا و در پاسخ به تحولات اقتصاد جهانی است، هند از ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha