برداشت پسته در آذربایجان‌غربی آغاز شد/ گام‌های ابتدایی برای تغییر الگوی کشت

ارومیه - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در راستای آغاز تغییر الگوی کشت در استان و حرکت به سمت کشت های با ارزش افزوده بالا گفت: در این راستا شاهد کاشت پسته در استان بودیم که برداشت این محصول کشاورزی در سطح ۳۰۰ هکتار از باغ‌های بارور استان در سال زراعی جاری آغاز شد.

حکمت جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاشت پسته در سطح یک‌هزار و ۱۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و خارج از آن انجام شده که ۳۰۰ هکتار از این باغ‌ها بارور هستند.

وی با اشاره به پیش بینی تولید ۱۵۰ تن پسته در آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تامین اعتبار از محل طرح اصلاح، احیا و جایگزینی باغات و تغییر الگوی کشت به منظور احیای دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم آب‌بر مانند پسته به جای سایر محصولات باغی اقدام می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۱۰ سال است در این استان، پسته کشت می‌شود، اضافه کرد: پایه بادامی زرند کرمانی و ارقام احمدآقایی و اکبری با آب و هوای استان سازگار هستند.

جعفری اظهار کرد: این ارقام به کشاورزان متقاضی کاشت این محصول معرفی شده و در حال کاشت این محصول هستند که شاهد افزایش رغبت کشاورزان برای جایگزین کردن آن با محصولات پرآب‌بر مانند سیب درختی هستیم.

به گزارش ایرنا پسته محصولی مقاوم به شوری آب‌های زیرزمینی است و توسعه کشت این محصول کم‌آب‌بر و جایگزینی آن به‌جای محصولات پرآب‌بر از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در راستای کاهش مصرف آب در حوضه ابریز دریاچه ارومیه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha