معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: پیشگیری از خودکشی نیاز به آگاه‌سازی عمومی دارد

اردبیل - ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل گفت: پیشگیری از خودکشی در قالب همکاری‌های بین‌بخشی از طریق آگاه‌سازی عمومی در استان ضرورت دارد.

دکتر محمد جعفرزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری ۱۹ شهریورماه برابر با ۱۰ سپتامبر هر سال از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی خودکشی با عنوان "با عمل امید بسازیم" نامگذاری شده تا به کشورهای عضو سازمان خاطر نشان کند که خودکشی، مساله‌ای بسیار جدی اما قابل پیشگیری است.

وی افزود: اهمیت پیشگیری از خودکشی در قالب همکاری‌های بین‌بخشی از طریق آگاه‌سازی عمومی و حمایت‌یابی به دلیل چند عاملی بودن مساله خودکشی حائز اهمیت است ، نکته‌ای که برای عملیاتی کردن آن هم نیازمند اعتقاد و باور دروازه‌بانان سلامت و هم نیازمند سواد و آگاهی آنها برای اقدام موثر و دوری از برچسب‌زنی هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خودکشی به‌عنوان یک معضل همواره در جامعه وجود دارد ، از این رو باید در این زمینه به آسیب‌شناسی آن و دیگر آسیب‌های اجتماعی پرداخت و تمامی نهادهای مسئول به‌نوبه خود بایستی همکاری کنند تا بتوانند به پیشگیری از آن بپردازند.

وی بیان کرد: استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در جامعه، همکاری دستگاه‌های اجتماعی، متخصصین، مددکاران و جامعه شناسان، توجه به پیشگیری اجتماعی در سیاست‌گذاری های کلان کشور و تدوین در طرح‌های ملی پیوست اجتماعی فرهنگی و توجه به مبانی فرهنگی و دینی و تقویت هویت فرهنگی از جمله راهکارهایی است که باید در این زمینه مد نظر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مداخله‌های اجتماعی و روانی باید قبل از مداخلات قضایی و انتظامی انجام شود و در صورت لزوم حین و پس از آن از مداخله‌های اجتماعی و روانی نیز استفاده شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل همچنین گفت: در بخش آموزش همه ظرفیت‌ها از جمله سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و رسانه‌ها می‌توانند در پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی کمک کننده باشند.

دکتر جعفرزاده با قدردانی از تلاش‌های مسئولانه و ارزشمند تمام نهادها و ارگان‌های فعال در حوزه پیشگیری از خودکشی به‌ویژه همکاران فعال در امر آگاه‌سازی، غربالگری و مداخلات تخصصی روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهارامیدواری کرد با همکاری و اقدامات اثربخش بتوان امید به زندگی را در میان مردم به‌ویژه نسل نوجوان و جوان تقویت کرد.

خط اورژانس اجتماعی بهزیستی اردبیل در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مداخله می‌کند

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل هم گفت: پارسال خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی این استان ۱۲ هزار و ۵۰۰ مداخله تخصصی توسط تیم‌های اورژانس اجتماعی بهزیستی برای گروه‌های هدف انجام داد.

حامد رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تمام مشاوران و مددکاران اجتماعی پاسخگوی تماس‌ها بوده و در صورت نیاز به مراجعات حضوری و انجام مداخلات بیشتر به مراجع قانونی و مراکز مشاوره حضوری ارجاع داده شدند.

وی ادامه داد: خط تلفنی اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به مردم در زمینه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی، کودک آزاری، همسر آزاری، خشونت، فرار از منزل، کودکان کار و خیابان، اختلافات حاد خانوادگی، افکار یا اقدام به خودکشی است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: در بخش صدای مشاوره (۱۴۸۰) هم تعداد تماس گیرندگان با خط تلفنی۱۴۸۰ در طول سال را در حدود ۲۱ هزار مورد ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۷۵ عنوان مرکز مشاوره عمومی و تخصصی در استان فعالیت می‌کنند و خدمات روان‌شناختی تلفنی در زمینه‌های مختلف اعم از فردی، بین فردی، تحصیلی، خانوادگی، زناشویی، اعتیاد، تربیتی، ازدواج، افسردگی، اضطراب و شغلی ارائه می‌کنند.

وی ساماندهی وضعیت پرسنل نیروهای اورژانس اجتماعی ۱۲۳، تجهیز تیم‌های سیار به وسایل اولیه حفاظتی و امنیتی، تعریف نیروهای اورژانس به‌عنوان ضابطین قضایی، تجهیز و تکمیل ناوگان خودرویی اورژانس در تمامی شهرستان‌های و استان و گسترش تیم‌های سیار را از جمله نیازهای بهزیستی استان در این حوزه ذکر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha