۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 85224684
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نظامی سابق آمریکایی: موشک‌های آتاکمس معادله جنگ را به نفع اوکراین تغییر می‌دهد

تهران– ایرنا– یک مقام نظامی سابق ارتش آمریکا مدعی شد موشک‌های بالستیک آتاکمس (ATACMS) آمریکایی نقش تعیین کننده‌ای در جنگ اوکراین ایفا خواهد کرد و قوای روس در شبه جزیره کریمه را بی‌دفاع خواهد ساخت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای نشریه آمریکایی «نیوزویک» با انتشار این خبر نوشت: بن هاجز (Ben Hodges) ژنرال سابق ارتش آمریکا گفت که تحویل سامانه موشکی تاکتیکی دوربرد آتاکمس از سوی آمریکا به اوکراین می تواند معادلات بازپس گیری شبه جزیره کریمه را به نفع کی‌یف که از اهداف این جنگ است، تغییر دهد.

بنابراین گزارش، هاجز که فرمانده سابق ارتش آمریکا در اروپا بود در این خصوص در مصاحبه‌ای با این هفته نامه آمریکایی چاپ نیویورک گفت: (شبه جزیره) کریمه یکی از اهداف تعیین کننده در این جنگ (اوکراین) بوده، بنابراین (برای فتح آن) منزوی و سپس غیر قابل دفاع ساختن آن دو گام ضروری برای آزادسازی آن (ازدست قوای روسیه) است.

نیوزویک در ادامه نوشت: این ژنرال سابق ارتش آمریکا از آن دسته از چهره های نظامی آمریکایی است که به کرات از واشنگتن خواسته بود تا کی‌یف را برای بازپس گیری شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ میلادی به روسیه ضمیمه شد، به سامان های موشکی دوربرد مجهز سازد.

هاجز پیشتر در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر) نوشته بود: چنانچه گزارش شبکه خبری «ای بی سی» (مبنی بر ارسال موشک های آتاکمس آمریکا به اوکراین) صحت داشته باشد و چنانچه آلمان با ارسال موشک های کروز «تاروس» (Taurus) موافقت کند، (آنگاه) اوکراین به زودی قادر خواهد بود تا قوای روسیه در شبه جزیره کریمه را بی دفاع سازد، بویژه ناوگان دریای سیاه را و سواستوپل، ساکی، دزانکوی را به راحتی در تیر راس خود قرار دهد.

احتمال اهدای موشک‌های بالستیک از سوی آمریکا به اوکراین

نظامی سابق آمریکایی: موشک‌های آتاکمس معادله جنگ را به نفع اوکراین تغییر می‌دهد

به گزارش ایرنا، مقامات دولت آمریکا از احتمال گنجاندن موشک‌های بالستیک تاکتیکی آتاکمس در بسته جدید کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین خبر دادند.

همزمان با تشدید جنگ اوکراین و روسیه، یک گروه ۲ حزبی از قانونگذاران آمریکایی از جو بایدن رئیس جمهور این کشور خواستند تا سامانه‌های تسلیحاتی توانمندتر و با برد بیشتر از جمله سامانه موشکی تاکتیکی آتاکمس را در اختیار اوکراین قرار دهد.

یک گروه ۴ نفره از این قانونگذاران به رهبری جیسون کرو قانونگذار دموکرات در نامه‌ خود نوشته‌اندکه نیروهای روس تجهیزات مهم خود را از برد راکت‌های هیمارس خارج کرده‌اند و به این دلیل اوکراین نیازمند دریافت سامانه‌های موشکی با برد دورتر است.

موشک آتاکمس با برد ۱۹۹ مایل (۳۲۰ کیلومتر)، می‌تواند چهار برابر بیشتر از برد سیستم راکتی هیمارس که اوکراین از سال گذشته از آنها استفاده می‌کند، به اهداف خود حمله کند.

واشنگتن از ارسال موشک آتاکمس که می‌تواند از سامانه‌های هیمارس نیز شلیک شود، به اوکراین خودداری کرده است.

آمریکا نگران است که کی‌یف از این موشک‌ها برای حمله به خاک روسیه استفاده کند و این خطر تشدید تنش‌ها را به دنبال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha