دبیر منطقه پنج محیط زیست: آلودگی هوای پهنه غرب کشور منشا خارجی دارد

همدان- ایرنا- دبیر منطقه پنج سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: کشورهای همسایه به ویژه عراق، اردن، سوریه، قطر و عربستان به علت وجود بیابان های گسترده، درگیر گرد و غبار و توفان های ماسه هستند و با آغاز خیزش توفان، پهنه های غربی کشورمان را تحت تاثیر قرار می دهند.

«سیده مریم محمدی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گرد و غبار رقیق نیز هم اینک آسمان استان همدان را فرا گرفته که منشا آن توفان های گرد و غبار کشور عراق است.

وی اضافه کرد: طبق مطالعات صورت گرفته سال گذشته و نیمه نخست امسال ۹۵ درصد از رخدادهای گرد و غبارهای استان ناشی از فعالیت کانون های آلودگی در خارج کشور بوده است.

دبیر منطقه پنج محیط زیست کشور گفت: اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه به میزبانی تهران و با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف، فائو و سازمان ملل برگزار و در این نشست مقرر شد که تمامی کشورهای منطقه خود را ملزم و پایبند به مدیریت پهنه های بیابانی بدانند.

محمدی افزود: این کشورها نباید اجازه دهند توفان های گرد و غبار در کشورهایشان ایجاد و با ورود به دیگر کشورها، به زیرساخت ها و سلامت آنها آسیب بزند که تحقق این مهم مستلزم نظارت ها و پیگیری سازمان ملل متحد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته ۲ درصد از اراضی همدان معادل ۴۸ هزار و ۸۶۸ هکتار مستعد گرد و غبار است که بخش قابل توجهی از این اراضی معادل ۱۷ هزار و ۲۷۲ هکتار شوره زار، ۱۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم، ۱۱ هزار و ۴۴۲ هکتار اراضی کشاورزی، آبی و باغی و مابقی مراتع و مناطق مسکونی هستند.

محمدی ادامه داد: به دنبال مطالعات صورت گرفته و احصای اراضی بیابانی و غبارخیز واقع در فامنین، دشت آورزمان، قهاوند و بخش هایی از کبودرآهنگ، برای هر یک از این اراضی برنامه اقدام و عمل تثبیت گرد و غبار تهیه و در اختیار دستگاه های متولی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: باید با جذب اعتبارات در یک برنامه کوتاه مدت سه ساله و یک برنامه بلند مدت ۱۰ ساله، کانون های ریزگرد را در استان مدیریت کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: به دلیل موقعیت کوهستانی استان همدان، اراضی مستعد غبارخیزی همدان کم بوده و ۲ درصد مساحت استان را شامل می شود همچنین همدان رتبه ۲۲ کشور را از نظر غبارخیزی دارد.

دبیر منطقه پنج محیط زیست: آلودگی هوای پهنه غرب کشور منشا خارجی دارد

محمدی اضافه کرد: از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان همدان، همه شهرستان های این استان مجهز به دستگاه پایش کیفی هوا شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha