سفیر آفریقای جنوبی در تهران: در حمایت از فلسطین تسلیم هیچ فشاری نخواهیم شد

تهران- ایرانا- «فرانسیس مُلُوی» معتقد است که حمایت کشورش از مردم فلسطین به تاریخ مبارزه آفریقای جنوبی برای آزادی برمی گردد و در این راه تسلیم هیج گونه فشاری نخواهند شد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی بود که آفریقای جنوبی شکایتی را به دیوان بین‌المللی دادگستری تسلیم کرد و اعلام کرد اسرائیل در طول جنگ اخیر غزه اقدام به «نسل‌کشی» کرده و از این مرجع قانونی خواست تمهیداتی اتخاذ کند تا نیروهای ارتش اسرائیل به طور موقت هم که شده، از ادامه عملیات مرگبار خود در منطقه دست بردارند.

شب گذشته ۶ بهمن ۱۴۰۲ رسانه‌های جهان اعلام کردند «دیوان بین‌المللی دادگستری» قرأت حکم اولیه خود در مورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاه را آغاز کرده است. دیوان بین‌المللی دادگستری در این جلسه نسبت به تداوم جان باختن مردم غزه ابراز نگرانی کرد و افزود دادگاه نمی‌تواند درخواست رژیم اسرائیل مبنی بر نپذیرفتن شکایت آفریقای جنوبی را بپذیرد و گزارش های آفریقای جنوبی عاقلانه و منطقی بوده و باید بررسی شود.

به همین منظور به سفارت آفریقای جنوبی در تهران رفتیم تا جزئیات بیشتر این پرونده و مواضع مبتکرانه این کشور را از سفیر آفریقای جنوبی جویا شویم. زمانی که وارد محوطه سفارت شدیم تابلویی به نقل از «نلسون ماندلا» توجه‌مان را جلب کرد. روی این تابلو نوشته بود «آزادی ما مادامی که بقیه کشورهای جهان آزاد نباشند تکمیل نمی شود.» شاید همین جمله گویای دلیل حمایت آفریقای جنوبی از فلسطین و شروع پرونده شکایت این کشور از اسرائیل باشد.

گفت‌وگو با «فرانسیس مُلُوی» سفیر آفریقای جنوبی در تهران با اشاره خبرنگار سیاست خارجی ایرنا به همین ایده ماندلا آغاز شد. این گفت‌وگو طی دو بخش منتشر خواهد شد.

بخش اول این مصاحبه در ادامه آمده است:

* چه شد که آفریقای جنوبی شکایت از نسل کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری برد و آن را کلید زد؟

فرانسیس مُلُوی: پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه اسرائیل تشکیل داده، باید با توجه به تاریخ و تجربه خودمان مورد بررسی قرار بگیرد. معتقدیم مبارزه مردم فلسطین، بسیار شبیه به مبارزه ما برای آزادی و عدالت تحت آپارتاید است. برای مثال، ما در یک دوره بسیار طولانی ۳۵۰ ساله، استعمار، نژادپرستی و آپارتاید را تجربه کردیم. مهم‌تر از این، حمایت گسترده ای بود که جهان به ملت آفریقای جنوبی نشان داد و کشورهای زیادی از جمله ایران و فلسطین در مبارزه برای آزادی و عدالت با ما همراه بودند.

زمانی که ما در سال ۱۹۹۴ به آزادی دست یافتیم، فلسطین هنوز درگیر مبارزه برای تعیین سرنوشت خود بود. همانطور که اشاره کردید، رئیس جمهور ماندلا گفته است که آزادی ما به عنوان آفریقای جنوبی کامل نخواهد شد، مگر تا زمانی که سایر مردم جهان نیز به آزادی دست پیدا کنند. پس باید بگویم دلیل اینکه ما این پرونده را دست گرفته‌ایم همین مساله است؛ به شدت معتقدیم در جهان امروز جایی برای آپارتید و اشغال وجود ندارد، هیچ جایی نباید وجود داشته باشد که مردم از تعیین سرنوشت خود محروم شوند، به همین خاطر ما به عنوان آفریقای جنوبی، پیگیری این پرونده را به منظور اطمینان از دستیابی به تمام اهداف اشاره شده آغاز کرده ایم.

اهمیت این پرونده، این است که ما آن را در پاسخ به وقایع ۱۰۰ روز گذشته، به دیوان بین المللی دادگستری آوردیم. بسیار روشن است آنچه اسرائیل در غزه از ۷ اکتبر انجام داده به وضوح نسل کشی است. ما به عنوان آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر امضاکننده کنوانسیون نسل کشی معتقدیم وظیفه ما جلوگیری از قتل عام و مجازات کسانی است که این جنایت را علیه مردم فلسطین انجام می دهند.

آیا مقامات کشور آفریقای جنوبی با توجه به تهدیدهای صورت گرفته توسط برخی مقامات رژیم صهیونیستی، نگران عواقب شکایت علیه اسرائیل در دادگاه بین المللی نیستند؟

فرانسیس مُلُوی: تنها می‌توانم بگویم مبارزه برای عدالت و آزادی، کار آسانی نیست. بدیهی است که فلسطینی‌ها با یک رقیب و دشمن بسیار قدرتمند مواجه هستند و اسرائیل از حمایت بسیاری از کشورها در سراسر جهان بهره می‌برد. ما آگاه بودیم که کشورهای زیادی در سراسر جهان از اسرائیل حمایت خواهند کرد و از موضعی که ما اتخاذ کرده‌ایم خوشحال نخواهند شد. همانطور که شما به برخی از اظهارات سخنگویان اسرائیل اشاره کردید، به معنای واقعی کلمه، اقداماتی را که ما انجام داده ایم محکوم می کنند و معتقدند پرونده ما بی‌ارزش و بی‌اساس است.

از طرفی دیگر سخنگویان اسرائیلی اساسا ما را به همکاری با حماس متهم می کنند و می گویند بازوی قانونی حماس هستیم تا این پرونده را به حاشیه ببرند. با توجه به تاریخ و تجربه‌ای که داریم، در جریان هستیم که مبارزه برای عدالت و آزادی آسان نخواهد بود؛ مهم این است که تحت تاثیر مخالفت‌ها قرار نگیریم و تمرکز خود را از دست ندهیم، زیرا می‌دانیم که در سمت درست تاریخ و عدالت قرار داریم و با وجود چالش‌ها و تهدیدهای مجبور باید به تلاش خود دهیم.

مردم فلسطین در ۷۵ سال گذشته مشکلات زیادی را تحمل کرده اند و در جریان یک جنایت سیستماتیک قرار دارند. در این سرزمین سرکوب، اشغال و انکار حقوق بشر وجود دارد و این بسیار سخت است. همچنین باید بگویم علاوه بر شرایط سختی که برای فلسطینی ها وجود دارد، شرایط برای کسانی که از مردم فلسطین حمایت می‌کنند نیز آسان نخواهد بود. ما شاهد هستیم که در دانشگاه های سراسر جهان چه اتفاقی می افتد؛ می‌بینیم که مقامات دیگر کشورها علیه افرادی که در حمایت از فلسطین اعتراض می کنند، چه اقداماتی انجام می دهند. بنابراین، ما می دانیم اینها چالش هایی هستند که با آنها روبرو خواهیم شد و در حمایت از مردم فلسطین تسلیم نخواهیم شد.

آیا فشار و یا تهدید مشخصی وجود داشته تا آفریقای جنوبی در دادگاه بین المللی دست از حمایت خود از فلسطین بردارد؟

فرانسیس مُلُوی: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است، با توجه به اظهاراتی که از سوی سخنگویان اسرائیل و برخی مقامات دولت های دیگر در اروپا و ایالات متحده شنیده‌ایم، تا کنون اشاره ای به اقدامات مشخصی نکرده‌اند، ما اوضاع را رصد کرده و صبر کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد.

یکی از موضوعاتی که در جریان دادگاه مطرح شده، ادبیات مقامات اسرائیل برای خطاب قرار دادن مردم فلسطین است. برای مثال صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند که ما در حال مبارزه با حیوانات انسان‌نما هستیم. به نظرم شما چه چیزی باعث می‌شود از چنین عبارت‌هایی استفاده کنند؟

فرانسیس مُلُوی: بررسی ها به وضوح نشان می دهد که اسرائیل چگونه در تمام این سال‌ها با فلسطینی‌ها رفتار کرده است، ما آگاهی بسیاری نسبت به نفی حقوق انسانی مردم فلسطین توسط آنها داریم و این یکی از استراتژی‌هایی است که آنها برای سرکوب فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند. البته این موضوع باعث تعجب ما نمی‌شود، زیرا استفاده از کلماتی مانند حیوانات انسانی و ویران کردن غزه با نگرش اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها سازگار است؛ هرچند آنچه ما را بیشتر نگران می‌کند، اظهارات مرتبط با نسل کشی است. آنها اکنون به وضوح، هدف نهایی اسرائیل را درباره فلسطینی‌ها به وضوح بیان می کنند. اسرائیلی ها عامدانه از چنین ادبیاتی استفاده می‌کنند تا بتوانند اقدامات خود را توجیه کنند.

اگر شما گفته‌های بسیاری از کارشناسانی که پرونده‌های نسل کشی را بررسی می کنند، گوش دهید، همیشه می‌گویند که اثبات نیت بسیار دشوار است؛ هیچ کشوری وجود ندارد که نسل کشی را به عنوان سیاست رسمی خود مطرح کند. مقامات کشورهای متهم به نسل‌کشی، آشکارا راجع به آن صحبت نمی‌کنند؛ شما باید نیت آنها را از اقداماتشان برداشت کنید. اما در مورد اسرائیل، تعبیرات مربوط به نسل‌کشی آشکارا توسط بالاترین مقامات دولتی از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر و اعضای کابینه به صراحت بیان می‌شود.

پایان بخش اول

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha