۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۲۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85224874
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رونق تعاونی‌های روستایی زنجان در گرو تجدید ساختار و افزایش خدمات

زنجان - ایرنا- شرکت‌های تعاونی روستایی، کشاورزی و تولیدی در روستاها طی چند دهه فعالیت خود منشأ خدمات متعدد و متنوعی بودند ولی ادامه حیات و رونق آنها در گرو تجدید ساختار  و افزایش خدمات مناسب با نیازهای جامعه هدف است.

به گزارش ایرنا، شرکت های تعاونی روستایی از گسترده‌ترین و فراگیرترین تشکل ها در روستاها هستند و در زمینه های کشاورزی، تولیدی و سایر نیازها، خدمات مختلفی را به کشاورزان و روستاییان ارائه می دهند.

شبکه تعاون روستایی استان زنجان دارای ۱۶۸ تعاونی در سطح استان است که ۸۸ هزار سهام دار در ۸۲۸ روستا در این شرکت ها عضویت دارند.

شماری از خبرنگاران استان روز یکشنبه در جریان یک تور رسانه ای از تعدادی تعاونی های موفق روستایی در شهرستان های زنجان، سلطانیه و خدابنده بازدید کردند.

تعاونی گاوداران زنجان با حدود ۲۰ سال قدمت در زمینه تولید و توزیع نهادهای دامی فعالیت دارد.

این تعاونی ۵۲۰ عضو از ساکنان ۲۵ روستا دارد.

رونق تعاونی‌های روستایی زنجان در گرو تجدید ساختار و افزایش خدمات
شرکت تعاونی روستای دیزج آباد به طور عمده در زمینه توزیع کالای اساسی و لوازم خانگی فعالیت دارد و در خرید مستقیم محصولات کشاورزی از تولیدکنندگان و کشاورزان نیز نقش آفرینی می کند.

این شرکت از سال ۱۳۵۲ فعالیت داشته و نزدیک ۸۰۰ عضو دارد.

شرکت تعاون روستایی سلطانیه نیز در سال ۱۳۵۲ تاسیس شده و خدمات مختلفی را به جامعه هدف خود ارائه می دهد.

۸۵ درصد سوخت مورد نیاز ماشین آلات کشاورزی و ۹۰ درصد کالاهای تنظیم بازاری در سلطانیه از سوی این تعاونی تامین می شود.

این تعاونی بیش از سه هزار عضو از ۲۷ روستا دارد.

شرکت تعاونی تولید روستایی شهید بهشتی توپقره در خدابنده نیز در سال ۶۸ با ۴۳۹ نفر عضو از پنج روستا تشکیل شده است.

این تعاونی امسال در زمینه خرید تضمینی گندم بالغ بر ۱۲ هزار تن از کشاورزان منطقه گندم خریده است.

رونق تعاونی‌های روستایی زنجان در گرو تجدید ساختار و افزایش خدمات

اتحادیه تعاونی های روستایی شهرستان خدابنده ۲۰ شرکت عضو دارد.

این اتحادیه زیرساخت های مهمی را در زمینه انبار و ذخیره محصولات کشاورزی در شهرستان خدابنده فراهم کرده است.

سردخانه ۲ هزار تنی برای ذخیره سازی تولیدات کشاورزی یکی از این زیرساخت هاست.

در کنار این سردخانه، هزار و ۵۰۰ مترمربع ظرفیت توسعه ۲ هزار تنی هم در دست اجراست که ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رونق تعاونی‌های روستایی زنجان در گرو تجدید ساختار و افزایش خدمات
مرکز آموزش تعاون زنجان یکی از چهار مرکز ملی کشور در زمینه آموزش است
رییس اداره توسعه و آموزش تعاون سازمان تعاون روستایی استان زنجان با بیان اینکه مرکز آموزش تعاون زنجان یکی از چهار مرکز ملی کشور در زمینه آموزش تعاون است، گفت: دوره های ویژه کارمندان، دستگاه ها و اعضای تعاونی ها در طول سال در این مرکز برگزار می شود.

صمد باقری افزود: سال گذشته حدود هزار نفر در دوره های مختلف این مرکز شرکت کردند و امسال نیز برگزاری ۲۵ دوره عمومی و فراگیر برای حدود هزار نفر در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: متناسب با محتوای دوره ها، از کارشناسان و مربیان و فعالان نمونه تعاونی ها برای تدریس در این دوره ها دعوت می شود.

رونق تعاونی‌های روستایی زنجان در گرو تجدید ساختار و افزایش خدمات

تجدید ساختار و افزایش خدمات تعاونی های روستایی در دستور کار است

مدیر تعاون روستایی استان زنجان در جریان این بازدیدها با بیان اینکه تشکل‌ها و تعاونی‌های که در زیر مجموعه این سازمان تعاون روستایی فعالیت می‌کنند عموما فراگیر هستند، گفت: اعضای این تشکل‌ها و تعاونی‌ها روستاییان و کشاورزان هستند.

عبدالله جعفری افزود: انواع شرکت ها و تشکل های تعاونی ها شامل اتحادیه‌های استانی و شهرستانی، شرکت‌های تعاونی روستایی، شرکت‌های تعاونی کشاورزی، تعاون تولید روستایی، تعاون زنان روستایی و اتاق اصناف است که در زیر مجموعه سازمان تعاون روستایی فعالیت می‌کنند.

وی بیان داشت: هر کدام از این تعاونی‌ها متناسب با اساسنامه خود بخشی از نیازمندی‌های معیشتی و اقلام مورد نیاز سفره روستاییان و نیز سایر نیازمندی‌های را ارایه می‌دهند.

مدیر تعاون روستایی استان زنجان با بیان اینکه ۸۲۸ روستای استان تحت پوشش این تشکل‌ها و تعاونی ها هستند، ادامه داد: تعاونی‌های کشاورزی در حوزه زراعت، دام و طیور تشکیل شده‌اند و این تعاونی‌های نیازمندی‌های تخصصی جامعه خودشان را پوشش می‌دهند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ خرید حمایتی زیتون به میزان یک هزار و ۷۸۳ تن، کشمش تیزآبی ۶۷۴ تن و خرید تضمینی گندم بیش از ۴۲ هزار تن از طریق تعاونی های روستایی انجام شد، گفت: همچنین خرید توافقی انواع محصولات کشاورزی در سال گذشته بیش از ۳۷ هزار تن انجام شده است.

جعفری خرید تضمینی گندم را توسط شبکه تعاون روستایی استان زنجان در سال‌ جاری بیش از ۱۰۹ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد سوخت روستایی توسط شبکه تعاون روستایی توزیع می‌شود.

مدیر تعاون روستایی استان زنجان با بیان اینکه سازمان تعاونی روستایی سال گذشته بیش از ۹۴ میلیون لیتر انواع سوخت در روستاها توزیع کرده است، افزود: همچنین ۳۷ فروشگاه مصرف روستایی فعال در سطح استان داریم که اقلام معیشتی روستاییان را ارایه می‌دهد.

جعفری به چالش های پیش روی تعاونی های روستایی اشاره کرد و گفت: کمبود نقدینگی و بی بهره ماندن این شرکت ها از تسهیلات ارزان قیمت از جمله مشکلات پیش روی تعاونی های روستایی است.

وی به لزوم پوست اندازی تعاونی و خدمات ارایه شده متناسب با نیازهای روز تاکید کرد و افزود: در این راستا تجدید ساختار تعاونی ها، اقناع سازی اعضا و تنوع بخشی به خدمات در سطح تعاونی های روستایی استان دنبال می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha