دادستان مشگین‌شهر: قطع انشعابات غیرمجاز اولویت اصلی آب و فاضلاب باشد

اردبیل - ایرنا - دادستان مشگین‌شهر با بیان اینکه در سال‌های اخیر برای تامین آب پایدار مشگین شهر کوتاهی شده است، گفت: قطع انشعابات غیرمجاز و برداشت‌های پشت کنتوری باید اولویت اصلی آب و فاضلاب باشد.

به گزارش ایرنا، بابک نونهال روز یکشنبه در حاشیه دیدار با مدیران امور منابع آب مشگین‌شهر، آب و فاضلاب و شبکه بهداشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این کوتاهی بارها به اشکال مختلف خود را نشان داده طوری‌که تابستان امسال فصل پرتنشی از لحاظ تامین آب شرب در این شهرستان سپری کردیم.

وی با تاکید بر لزوم تامین آب شرب سالم ، بهداشتی و پایدار تصریح کرد: در خصوص توزیع آب باید دقت و نظارت کافی اعمال شود و قطع انشعابات غیرمجاز و قطع برداشت‌های پشت کنتوری بی‌رویه اولویت اصلی امور آبفای شهرستان باشد.

دادستان مشگین شهر همچنین نسبت به ساماندهی کارگاه‌های بلوک زنی ، ماشین شویی‌ها و موارد مشابه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا ، تابستان امسال در چندین نوبت رانش زمین در منطقه ایلاندو موجب شکسته شدن قسمت‌هایی از خطوط انتقال آب به تصفیه‌خانه مرکزی و قطع آب مشگین‌شهر شد.

آب مورد نیاز شهروندان مشگین‌شهری با یک خط انتقال ۱۴ کیلومتری از رودخانه خیاوچای تامین و به تصفیه‌خانه این شهر منتقل می‌شود. این خط لوله ۶۰۰ اینچ است که ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب به تصفیه‌خانه منتقل می‌کند.

حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر از این خط انتقال از محل رانشی عبور می‌کند و هر از چند گاهی رانش این بخش از مسیر باعث قطعی آب شهروندان مشگین‌شهری می‌شود. اردیبهشت ماه امسال رانش زمین در مسیر انتقال آب مشگین‌شهر منجر به قطع آب شهروندان در این شهر شد.

توسعه و تکمیل شبکه پایاب سد سبلان و علاج بخشی سد احمد بیگلو سد اینچه نو و دیگر سدهای این شهرستان می‌تواند بخشی از مشکلات شهروندان در تامین آب آشامیدنی و نیاز آبی کشاورزان و باغداران مشگین‌شهر را برطرف کند.

در همین زمینه شهرام محمدی فرماندار مشگین‌شهر چندی پیش با تاکید بر لزوم انجام اقدامات اساسی برای تامین آب پایدار این شهر گفت: در حال حاضر ۶ ماه سال آب رودخانه خیاوچای عملا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد ، در حالی که این آب را می توان در سد احمد بیگلو ذخیره‌سازی کرد و در زمان مورد نیاز از آن استفاده کرد ، سد اینچه نو هم ظرفیت‌های خوبی دارد که در صورت علاج‌بخشی به آن می‌توان ۱۰۰ تا ۱۳۰ متر مکعب آب برای مشگین‌شهر تامین کرد.

به گفته فرماندار مشگین‌شهر ، برای تامین آب پایدار از سد احمد بیگلو باید یک خط انتقال ۱۶ کیلومتری و سه ایستگاه پمپاژ آب احداث شود که طبق برآوردهای امروز هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه لازم است ، علاج‌بخشی به سد اینچه نو هم احتمالا بین ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد ریال هزینه دارد.

شهرستان مشگین‌شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل و در دامنه کوه سبلان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha