گِره‌های کور ترافیک بر تار و پود کلان‌شهر اصفهان

اصفهان - ایرنا- کارشناسان بر این باورند عوامل متعددی در تشدید ترافیک اصفهان که در بسیاری از محله‌ها و نیز کوچه پس کوچه‌های شهر نیز تسری پیدا کرده است، نقش‌آفرین هستند و اگر برای این چالش شهر به سرعت کاری انجام نشود، بیش از گذشته شاهد گذران لحظات عمر مردم این خطه پشت ترافیک‌های سنگین خواهیم بود.

صبح زود، قبل آنکه خیابان‌های شهر مملو از خودرو و در همهمه ترافیک و بوق غرق شود، راهی خیابان های اصفهان می‌شوم، شهر شکل دیگری دارد،به‌جای گرمای هوا و دودگرفتگی معابر، نسیم خنکی در حال وزیدن است و شهر گنبدهای فیروزه‌ای جلوه‌گری خاصی دارد.

ترافیک تنها بر زیبایی شهر تاثیر منفی نمی‌گذارد، بلکه از کیفیت هوا گرفته تا خلق و خوی شهروندان متاثر از آن است و در حقیقت ترافیک، اَبرچالش امروز "اصفهان" است.

ترافیک اصفهان سال‌هاست که در پَس چالش‌های دیگر این کلان‌شهر مخفی شده است، خشکسالی، آلودگی هوا، فرونشست و گسترش حاشیه‌نشینی مجالی برای پرداختن به این ابرچالش، نداده است.

هنوز مهرماه نشده، خیابان‌های شهر مملو از خودروهایی است که به‌دنبال مسیری در خیابان‌های باریک و دراز شهرند، همهمه ترافیک و بوق ماشین‌ها نمی‌گذارد صدا به صدا برسد، گرمای هوا و دود گرفتگی خیابان ها به‌دلیل همین ازدحام ماشین هاست.

حال و روز بافت قدیمی شهر، بدتر است، جایی که ترافیک سنگین، کوچه‌ها را نیز تسخیر کرده است و گاهی خروج یک ماشین از پارکینگ خانه نیز با مشکلات زیاد همراه می‌کند.

ورودی‌های کلان‌شهر اصفهان، در بیشتر ساعات روز با حضور انبوه خودروها مواجه‌ است و در ورودی جنوبی کلان شهر اصفهان از سمت بهارستان نیز با کوچکترین تصادف، شاهد ایجاد ترافیک سنگین هستیم البته در شهر و در اتوبان‌های خرازی،اقارب پرست،آقابابایی و صیاد شیرازی نیز اوضاع به همین منوال است.

عوامل زیادی در تشدید ترافیک اصفهان نقش آفرین هستند از معماری شهری گرفته تا بی‌توجهی به فرهنگ ترافیکی،از کوتاهی دستگاه‌های اجرایی تا کمبود و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، ولی آنچه مشخص است اگر برای این چالش شهر به سرعت کاری انجام نشود بیش از گذشته شاهد، دودشدن عمر مردم دیار اصفهان ، پشت ترافیک های سنگین شهری خواهیم بود.

گِره‌های کور ترافیک بر تار و پود کلان‌شهر اصفهان

ترافیک ابرچالش اصفهان است

عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون حمل و نقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در این پیوند به ایرنا گفت: ترافیک و حمل‌ونقل ابرچالش‌های اصفهان و بسیاری از کلان‌شهرهای کشور و حتی تعداد زیادی از شهرهای بزرگ جهان است.

ابوالفضل قربانی ادامه داد: براساس گزارش‌ها، هزینه تردد شهروندان گاهی از هزینه‌ خانواده‌ها برای پوشاک نیز بیشتر می‌شود و این ابرچالش جدی در همه کلان‌شهرهای کشور از جمله اصفهان است.

وی گفت: ترافیک هزینه پنهان زیادی دارد که ممکن است آن‌ها را در محاسبات نیاوریم، اما اگر به تمام جوانب آن بپردازیم، رقم هزینه‌ای آن بسیار سنگین می‌شود و چه‌بسا گاهی وقت‌ها هزینه حمل و نقل از بسیاری هزینه‌های ضروری خانوار بیشتر است.

وی اظهار داشت: ترافیک این روزها به موضوعی تبدیل شده که ممکن است بسیاری از مردم را نگران و گاهی کلافه کند و همه ما بارها در طول هفته درگیر این موضوع می‌شویم و اگر بررسی دقیقی شود، می‌بینیم که بیشتر هزینه‌های ساکنین اصفهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم مربوط به هزینه های حوزه حمل و نقل است.

وی تصریح کرد:جایگاه حوزه حمل و نقل هم در کشور و هم در مدیریت شهری و شهرداری اصفهان مناسب نیست و این گلایه‌ای است که همه دست‌اندرکاران بخش حمل و نقل شهرداری اصفهان مطرح می‌کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ۶ هزار نفر درطول سال برای اخذ پروانه ساختمان به شهرداری اصفهان مراجعه می‌کنند ولی برای استفاده از حمل و نقل هر روز بیشتر مردم خواهان استفاده از خدمات این حوزه هستند.

گِره‌های کور ترافیک بر تار و پود کلان‌شهر اصفهان

حمل و نقل اولویت نخست برای اداره شهرهای بزرگ است

رئیس کمیسیون حمل و نقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: براساس تجربه شهرهای موفق بزرگ دنیا، حمل و نقل موضوع اول و اولویت نخست در اداره این شهرهای بزرگ است و در اصفهان نیز باید به حمل و نقل توجه جدی شود.

قربانی ادامه داد: هم اکنون در تهران، افراد روزانه ۲ تا سه ساعت در ترافیک معطل می‌شوند و اگر فکری برای ترافیک اصفهان نشود، این موضوع در سال‌های آینده نه‌چندان دور برای این شهر نیز قابل تصور است.

وی تصریح کرد: هرچند اولویت همکاران در شورای شهر، مباحث حمل و نقلی است و سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، فقط برای قطار شهری اصفهان هزینه شد که رقم چشمگیری است ولی به نظر می‌رسد نیاز به توجه بیشتری در این زمینه است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: نوع نگاه و سیاست ما در اداره شهر باید به سمت سیاست‌هایی برود که حمل و نقل مناسب‌تری را برای شهروندان رقم بزنیم و باید حل مشکلات ترافیکی و موضوع حمل و نقل، اولویت نخست مدیریت شهری اصفهان باشد.

قربانی با اشاره به این موضوع که اکنون تعداد کمی در شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل فعالیت می کنند، گفت: با وجود آن‌که ترافیک ابرچالش امروز اصفهان است ولی می‌بینیم در هر منطقه شهرداری تعداد بسیار کم و در برخی مناطق فقط یک نفر در این حوزه تلاش و خدمات رسانی می‌کند.

قربانی خاطرنشان کرد: حوزه‌های دیگر خدمات شهری به طور معمول از تعداد نیرو به مراتب بیشتری برخوردار هستند و این نشان می‌دهد که هنوز توجه لازم به چالش ترافیک نداریم.

وی تاکید کرد: کمیسیون حمل و نقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان به‌طور مستمر با مدیران و دست اندرکاران حوزه حمل و نقل و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان جلساتی را برگزار می‌کند و با توجه به صحبت‌های کارشناسان این حوزه به‌دنبال برنامه ریزی‌های مناسبی هستیم تا از طریق آن بتوانیم دغدغه‌های ترافیکی مردم را کاهش دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: بخش زیادی از مشکلات حمل و نقل اصفهان، ناشی از سیاست‌های غلط در حوزه شهرسازی است که اصلاح آن زمان‌بر است.

کلان‌شهر اصفهان از خودرو اشباع شده است

عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان نیز چندی پیش در صحن شورا گفت: کلان‌شهر اصفهان از نظر تعدادخودرو اشباع شده است و تنها با مدیریت سفر و طرح‌هایی مانند زوج و فرد مشکل ترافیک این شهر حل نمی‌شود و باید برای حل این چالش از فناوری‌های نو و دستاوردهای استفاده از هوش مصنوعی و صنایع دانش بنیان بهره بُرد.

علی صالحی ادامه داد: برای حل چالش ترافیک و مسائل ترافیکی اصفهان چاره‌ای جُز استفاده از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و هوش مصنوعی در این زمینه نداریم و خوشبختانه قراردادهایی در حوزه رویکردهای نوین حمل و نقل توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در حال پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: شهردار اصفهان اولویت بندی خوبی در خصوص پروژه‌ها انجام داده است و برای تحقق اهداف در این زمینه باید اختیارات به متولیان داده شود که اشکالات را برطرف کنند و پیگیری پروژه‌های خاص در حوزه حمل و نقل و ترافیک باید در زُمره شاخص های ارزیابی قرار گیرد.

صالحی تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌های حمل و نقل برای شروع شدن مشکلی ندارند ولی به علت بروز برخی اشکالات جزئی در مراحل بین بخشی موانعی بر سر آن‌ها ایجاد می‌شود و همین امر سبب تاخیر در اجرای پروژه‌ها می‌شود.

گِره‌های کور ترافیک بر تار و پود کلان‌شهر اصفهان

توسعه حمل و نقل عمومی برای حل چالش ترافیک اصفهان ضروری است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این پیوند چندی پیش در نشست خبری به در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: گسترش حمل و نقل عمومی درون و بیرون شهری برای حل چالش اصفهان ضروری است و مدیریت شهری اصفهان در تلاش است تا در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی گام بردارد و خواسته ما از مدیریت استان تامین نیازهای این حوزه است.

محمد نورصالحی ادامه داد: برای کاهش ترافیک اصفهان راه اندازی گام اول خط دوم مترو ضروری است و پیش بینی اولیه این است که پایان سال آینده بخش اول، خط دوم قطار شهری راه اندازی شود و همه برای تحقق این هدف باید تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: دوران همه‌گیری کرونا، بی توجهی عمیقی به حمل و نقل عمومی درون و برون شهری شد و به‌دلیل اینکه سال‌های گذشته با رکود عمیقی در این حوزه مواجه بودیم، با شرایط آرمانی فاصله زیادی داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: تولید بسیاری از کارخانه‌های تولید کننده اتوبوس در دوران فراگیری کرونا متوقف شد و هم اکنون در حمل و نقل شهری و بین شهری با کمبود ناوگان اتوبوس روبرو هستیم که از پیامدهای آن دوران است.

وی افزود: شهرداری اصفهان با حمایت وزارت کشور تعدادی اتوبوس درون شهری خریداری کرده و سهم ۲۰ درصدی آن را واریز کرد اما به دلایلی تاکنون درصد کمی از این اتوبوس‌ها تحویل شده است و این مشکل مبتلا به همه شهرهاست.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: اگر می‌خواهیم مردم بیشتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا در نتیجه آن هم ترافیک کاهش یابد و هم شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم، باید به‌سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان را گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: خط دوم قطار شهری اصفهان باید زودتر تکمیل شود و سرفاصله حرکت قطارها در خط یک نیز کاهش پیدا کند و در حوزه اتوبوسرانی نیز باید برای تحویل اتوبوس‌های خریداری شده و خرید اتوبوس جدید اقدام کرد.

نورصالحی خاطرنشان کرد: باید حلقه اول ترافیکی شهرها را با حمل و نقل پاک درگیر کرد و به ترافیک بین شهری نیز توجه ویژه ای کرد و در این زمینه سال‌هاست که پروژه قطار سریع السیر تهران- قم-اصفهان که اکنون شیراز نیز به آن اضافه شده، دنبال می‌شود ولی با اینکه این پروژه، تامین کننده مالی خارجی دارد و کارهای زیرساختی آن به خوبی پیش رفته هم اکنون با کندی و رکود مواجه شده است.

به گزارش ایرنا، کلانشهر اصفهان افزون بر ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و خدمت رسانی اتوبوسرانی اصفهان روزانه با حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در یکصد خط فعال انجام می‌شود.

همچنین هر روز ۸۰ هزار مسافر از خط یک قطار شهری اصفهان متشکل از ۲۰ ایستگاه استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha