به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، افتتاح آزادراه اصفهان- شیراز که مرتغ ترین پل آزادراهی را داراست تا پایان شهریور ماه محقق میشود.
پل شهید قاسم سلیمانی مرتفعترین پل آزادراهی کشور که حدود ۱۲۰ متر ارتفاع دارد، یکی از ویژگیهای خاص این آزادراه است. همچنین طولانیترین رویه بتنی به طول ۵۰ کیلومتر در این آزادراه ساخته شده است.
از این نظر که در دهه ۹۰ در بخش جادهای بیشتر افتتاحیههای آزادراهی در محدوده ۱۰۰ تا حدود ۱۶۰ کیلومتر بوده است، با بهرهبرداری از این آزادراه، رکورد طولانیترین افتتاح جادهای حداقل در ۱۰ سال اخیر شکسته میشود.
در چند دهه اخیر در بحش ریلی در چندین مسیر افتتاحیههای تا ۲۳۰ کیلومتری هم داشتیم اما بخش جادهای از افتتاح همزمان راه به طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر محروم بوده است.
این آزادراه که تا پایان شهریور ماه افتتاح خواهد شد موجب کاهش مصرف سوخت بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر خواهد شد و همزمان کاهش زمان سفر از اصفهان به شیراز را تا ۲ ساعت کوتاه میکند.
این آزادراه بخشی از کریدور شمال جنوب کشور است که در صورت جذب سرمایه گذار میتواند تا بوشهر ادامه پیدا کند.
«محمود ملازینل» سرپرست معاونت آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیشتر در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به برنامه افتتاح طولانیترین آزادراه کشور در یک مرحله به طول ۲۱۰ کیلومتر، گفته بود: البته آزادراه زنجان- تبریز طول بیشتری دارد و حدود ۲۴۵ کیلومتر است، اما در چهار مرحله به بهره برداری رسید و آزادراه مذکور از این حیث که در ۶ قطعه در یک مرحله به بهره برداری میرسد، عنوان طولانی ترین افتتاح آزادراهی را به خود گرفته است.
به گزارش ایرنا، برنامه دولت این است که بعد از افتتاح این مسیر با ادامه محور به سمت اتصال به بوشهر، شبکه کریدوری کشور از شمال از طریق مرکز کشور به دریا متصل کند.
کارشناسان معتقد هستند که آزادراه شیراز- اصفهان بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور است که بهرهبرداری از آن ارزش اقتصادی قابل توجهی داشته و گام مهمی ترانزیت کالا از استانهای جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد.
نظر شما