۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۶
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 85225717
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکوفایی هنر هفتم در گرمه خراسان‌شمالی

۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۶
کد خبر: 85225717
شکوفایی هنر هفتم در گرمه خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا-شهرستان گرمه در خراسان شمالی تاکنون از وجود سینما محروم بوده است و با تخصیص اعتبارات سفر رییس جمهور، این طرح فرهنگی آماده بهره برداری و دغدغه جوانان با شکوفایی هنر هفتم در این شهر کویری پایان یافت.

به گزارش ایرنا، شاید وقتی نخستین فیلم در ایران به نمایش درآمد؛ کسی تصور نمی‌کرد که این هنر نوپدید تا این اندازه محبوبیت پیدا کند. حالا امروز فیلم و تصاویر متحرک، بخش جدانشدنی زندگی‌مان شده و نه‌ تنها در سینما که در سایر وسایل ارتباط جمعی چون تلویزیون، فضای وب و حتی گوشی تلفن همراه قابل مشاهده است.

با این حال هنوز سینما به عنوان خانه هنر هفتم محبوبیت خود را در بین مردم حفظ کرده و طرفداران پر و پا قرصی دارد زیرا تماشای فیلم‌های تازه روی پرده لذت خاص خود را دارد.

سینما در دنیا یک ابزار فرهنگی قدرتمند است که می‌توان با برنامه ریزی هدفمند و سرمایه گذاری کلان در این صنعت چهره جدیدی از یک کشور و تفکر برای دنیا خلق کرد و این موضوع را همه به خوبی درک کرده ایم.

هنری که مردم برخی از شهرهای این کشور هنوز بی بهره اند اما دولت سیزدهم در راستای عدالت اجتماعی سعی بر رفع این مورد کرده است و با سفر رییس جمهور به استان‌ گنجینه فرهنگ‌ها، اعتباراتی در این زمینه مصوب شد.

اعتبارات فرهنگی سفر رییس جمهور بیش از هر نقطه در خراسان شمالی در شهرستان کویری گرمه تاثیرگذار بود چرا که جوانان این شهرستان سال ها از وجود سینما بی بهره بودند و اکنون دارای سالن سینمایی شده و دیگر دغدغه نبود سینما را ندارند.

شکوفایی هنر هفتم در گرمه خراسان‌شمالی

جوانان گرمه در تکاپوی سینما

چندی پیش برای افتتاح طرح های هفته دولت به شهرستان گرمه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و در مسیر اصلی خراسان شمالی به استان های مرکزی و جنوبی کشور سفر کرده بودیم که در گفت و گو با جوانان این شهرستان متوجه شدم که تاسیس سینما از دغدغه های اصلی این جوانان محسوب می شود

اینکه در این خطه کویری عده ای از جوانان خواسته‌ای فرهنگی و به حق را مطرح می کنند در ابتدا برای من جالب بود، ولی در گپ با این قشر که هر کدام دارای جادویی به نام تلفن همراه در دست بودند متوجه شدم که آنها دیگر با فضای هنری روز غریبه نیستند.

یکی از جوانان این شهرستان نداشتن سینما را دغدغه خود عنوان کرد و می گوید: سینما در این استان مورد توجه ویژه مردم و علاقه‌مندان است، این دیار که به گنجینه فرهنگ ها معروف است به طور حتم علایق و سلیقه های متفاوت نیز دارد ولی دیدن فیلم همراه با خانواده آن هم در یک سالن مجهز دغدغه هر شهروندی محسوب می شود.

علی باقری می افزاید: گرمه از شهرستان های مستعد استان در عرصه فرهنگ و هنر بویژه هنر سینماست و در این راستا چه بسیار هنرمندانی را دل خود پرورانده، که نشان از علاقه مندی به هنر است و این زیبنده استان و شهرستان نیست که از سالن سینما بی بهره باشند.

وی در ادامه تصریح می کند: راه اندازی سالن سینما در شهرستان گرمه و قرار دادن هنر هفتم در سبد فرهنگی خانواده ها موجب می شود تا بزرگترها زمان بیشتری را بافرزندان خود وقت بگذرانند و اوقاتی خوشی با یکدیگر داشته باشند.

یکی دیگر از شهروندان این شهرستان می گوید: در این روزها متاسفانه رعایت نکردن قانون کپی رایت، توزیع سریع فیلم ها در موسسات فرهنگی، تولید نشدن فیلم های مناسب موجب شده تا روز به روز از مخاطبان سینماها کاسته و در پی آن سینماها روز به روز کم رونق تر و کم توان به نظر برسند حال اگر منطقه ای هم سالن سینما نداشته باشد به طور حتم این هنر ارزشمند از سبد فرهنگی حذف خواهد شد.

محمد مهدی رجبی که ۲۵ سال سن دارد خاطرنشان می کند: اما خود دیدن فیلم در سالن سینما را بیشتر می‌پسندم بویژه فیلم‌های کمدی که هنگام دیالوگ های خنده دار بازیگر سالن به وجد آمده و بدون توجه به اطرافشان بلندبلند می خندند و یا هنگام دیدن دیگر فیلم ها آن هم به طور گروهی حال با دوستان یا خانواده باشد.

وی بیان می کند: افتتاح سالن سینما و هزینه کردن برای مجتمع های فرهنگی هنری علاوه بر سرمایه گذاری طولانی مدت در این شرایط اقتصادی می تواند نقش مفیدی برای تفریح خانواده ها ایجاد کند.

شکوفایی هنر هفتم در گرمه خراسان‌شمالی

روشن شدن چراغ سینمای گرمه

معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: سالن سینمای شهرستان گرمه اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در مهرماه سالجاری به بهره برداری می‌رسد.

مسعود مرواری بیان می کند: مجتمع فرهنگی شهرستان گرمه برای بهره‌مندی مردم این شهرستان از سینما با هزینه کرد هفت هزار و ۵۰۰ میلیون ریال تجهیز و آماده بهره برداری است.

وی تصریح می کند: اکنون خراسان شمالی دارای هفت سینمای فعال با ۲ هزار و ۱۸۲ صندلی است.

معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان می‌کند: با افتتاح و راه اندازی این سینما ۱۵۰ صندلی به آنها افزوده و تعداد سینما های استان به دو هزار ۳۳۲ صندلی افزایش می یابد.

مرواری بیان می کند: در یکسال گذشته یکهزارو ۶۴۹ فیلم در سالن های سینمایی استان اکران شده است که در مجموع سه هزار و ۶۶۱ مخاطب سینمایی در سینماهای استان انجام شده است.

وی تصریح می کند:همچنین در یکسال گذشته مجوز۲ آموزشگاه سینمایی در استان صادر و تعداد آموزشگاه های آزاد سینمایی استان به چهار باب افزایش پیدا کرده است.



به گزارش ایرنا، برگزاری جشنواره فیلم و مستند روستا و عشایر، تولید فیلم کوتاه ویژه جشنواره ۱۰۰، به‌روزرسانی نرم افزار سینمای شهرستان فاروج و بجنورد از دیگر اقدامات این اداره کل در حوزه سینما است.

در خراسان شمالی با جمعیت یک میلون نفری که در شمالشرق کشور واقع است دارای ۹ سالن سینمایی و ۱۲ سالن نمایشی است.

اکنون در این استان با جمعیت یک میلیون نفری، هزار و ۱۱۵ مرکز فرهنگی و هنری وجود دارد که شامل موسسات فرهنگی و هنری، آموزشگاه‌های هنری، سالنهای سینما و تئاتر هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha