۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۲۰
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85225778
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مدارس همدان مهیای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید

همدان - ایرنا - مدارس همدان در حالی که چند روزی بیشتر به آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ باقی نمانده با تمهیدات آموزش و پرورش در تامین معلم و آماده سازی کلاس های درس و همچنین تحویل فضاهای آموزشی جدید از مدتی قبل مهیای استقبال و بازگشت دانش آموزان شده است.

به گزارش ایرنا، نام ماه مهر با آغاز سال تحصیلی و شروع به کار مدارس پیوند خورده است، ماهی که با شروع آن شاهد آغاز فصل تعلیم و تربیت و شور و نشاط در مدارس و فعالیت میلیون ها دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در جای جای ایران اسلامی هستیم.

بازگشایی مدارس البته نیازمند تمهیدات ویژه ای از تامین کتب درسی گرفته تا آماده سازی کلاس های درس و تامین تجهیزات آموزشی و رفاهی دانش آموزان است که باید همگی تا پیش از آغاز به کار مدارس عملیاتی شوند.

استان همدان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد آموزشی یا مدرسه با ۳۲۴ هزار دانش آموز است، متولیان آموزش و پرورش دیار هگمتانه همچون همکاران خود در سایر نقاط کشور از مدت ها قبل در تکاپوی آماده سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی بودند.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در کمتر از یک هفته مانده به آغاز رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۲=۱۴۰۳ به سراغ دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت همدان رفت تا آنان در رابطه با آخرین وضعیت آمادگی این استان برای استقبال از دانش آموزان و شروع سال تحصیلی اطلاعات خود را در اختیار شهروندان قرار بدهند.

مدارس همدان مهیای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید

تشکیل هفت کارگروه در پروژه مهر همدان

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به آمادگی مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت ها برای بازگشایی مدارس همدان از ۱۴ اسفند سال ۱۴۰۱ کلید خورد تا فرصت مناسب برای رصد مسایل و مشکلات فراهم شود و با این هدف هفت کارگروه تحت مدیریت ستاد پروژه مهر تشکیل شد.

«احمد آقا محمدی» افزود: پروژه مهر استان همدان در قالب هفت کمیته تعمیر، تجهیز و ساماندهی،تایید صلاحیت، تربیت و سلامت، نظارت و ارزیابی، آموزشی، مردمی سازی و تبیین، تبلیغ و اطلاع رسانی در استان فعالیت کرده است.

این مسوول، پروژه مهر را مهم ترین طرح ملی در نظام تعلیم و تربیت برای آغاز سال تحصیلی جدید عنوان کرد و ادامه داد: ۲ کمیته آموزشی و تربیتی و سلامت از پروژه مهر به صورت دائمی در طول سال فعال است. وی خاطر نشان کرد: هر کدام از کمیته های یاد شده یک شرح وظایفی دارند و بررسی دقیق و تحلیل میدانی انجام می دهند و متناظر با آن، این کمیته ها در همه شهرستان ها نیز مشغول به فعالیت هستند.

آقا محمدی همچنین گفت: ستاد بازگشایی از ۱۴ اسفند سال گذشته با هدف ارائه یک برنامه مشخص و در چارچوب خاص برای مستند سازی در مدارس تشکیل شده است.

وی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه در استان همدان تاکنون با رویکرد آماده سازی از هزار و ۹۵۰ مدرسه بازدید میدانی انجام شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان خاطر نشان کرد: ۵۰۰ میلیارد ریال تجهیزات شامل کارگاهی، آزمایشگاهی و آموزشی از اول مهر سال ۱۴۰۱ تا انتهای سال تحصیلی خرداد ۱۴۰۲، بین مناطق آموزشی همدان توزیع شده است.

آقا محمدی افزود: همچنین در آستانه بازگشایی مدارس در قالب ۲ کاروان تجهیزات ورزشی و بهداشتی با اولویت حاشیه شهر و توزیع نوشت افزار برای افراد بی بضاعت بین مدارس و دانش آموزان توزیع شد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان رصد تامین و توزیع کتب درسی را از دیگر فعالیت های پروژه مهر در راستای بازگشایی مدارس عنوان کرد و ادامه داد: استان همدان در زمینه درخواست، ثبت و توزیع کتب درسی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی از برگزاری مانور (تمرین) بازگشایی مدارس در ۱۴ شهریور خبر داد و افزود: این طرح با هدف شاداب سازی مدارس و رنگ آمیزی میزها و صندلی ها انجام شده است.

آقا محمدی همچنین گفت: در سال جاری یکی از فعالیت های خوب آموزش و پرورش استان رصد از ثبت نام دانش آموزان بود که در این زمینه دانش آموزان پایه ۶ و ۹ که امسال باید به پایه دیگر بروند رصد شدند تا اگر نام نویسی نشدند علت آن مورد بررسی قرار گیرد و اگر در زمینه مالی مشکل داشتند حمایت مالی شوند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان افزود: در نام نویسی میان پایه ها هم مدارس پیگیر نام نویسی دانش آموزان برای پایه بعد بودند که این کار موجب شد پوشش تحصیلی ۲ درصد ارتقا پیدا کند و از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری شود.

وی، رصد کتب درسی را از دیگر فعالیت های پروژه مهر در راستای بازگشایی مدارس عنوان کرد و ادامه داد: استان همدان در زمینه درخواست، ثبت و توزیع کتب درسی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

آقا محمدی گفت: در سال جاری یکی از فعالیت های خوب آموزش و پرورش استان رصد ثبت نام دانش آموزان بود که در این زمینه دانش آموزان پایه ۶ و ۹ که امسال باید به پایه دیگر بروند رصد شدند که اگر نام نویسی نشدند علت آن مورد بررسی قرار گیرد و اگر در زمینه مالی مشکل داشتند حمایت مالی شوند.

مدیران مدارس همدان امسال پیگیر نام نویسی دانش آموزان برای پایه بعد بودند که این کار موجب شد پوشش تحصیلی ۲ درصد ارتقا پیدا کند و از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری شود.معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان افزود: در نام نویسی میان پایه ها هم مدیران مدارس پیگیر نام نویسی دانش آموزان برای پایه بعد بودند که این کار موجب شد پوشش تحصیلی ۲ درصد ارتقا پیدا کند و از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری شود.

آقا محمدی توضیح داد: با برنامه ریزی آموزش و پرورش و پیگیری برای نام نویسی دانش آموزان هم اینک پوشش تحصیلی به صورت میانگین در متوسطه اول حدود ۹۲ درصد است.

وی در ادامه از اجرای طرح «کارستان» به صورت آزمایشی خبر داد و افزود: در اجرای این طرح تجهیزات مازاد مدارس از یک مدرسه به مدرسه دیگر جا به جا می شود که در مرحله اول این طرح ۶ میلیارد تومان از تجهیزات مدارس جابه جا شده است.

آقا محمدی خاطرنشان کرد: طرح کارستان که در استان همدان به صورت الگو و پایلوت اجرا شده است، مورد استقبال قرار گرفته و قرار است در سایر استانها نیز اجرا شود.وی همچنین اجرای طرح «یک روز با هنرستان من » از دیگر برنامه ها در آستانه بازگشایی مدارس عنوان کرد و گفت: آماده سازی کارگاه های هنرستان ها، ارایه اطلاعات جامع در ارتباط با رشته ها، افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در هنرجویان در همه رشته ها، ایجاد آمادگی لازم در هنرجویان و حضور فعال در کلاس به ویژه آموزش کارگاهی، زمینه سازی برای ایجاد هنرستان دوست داشتنی و بالنده و ارتقای مهارت های هنرجویان از جمله اهداف اجرای این طرح است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان اضافه کرد: هنرجویان و اولیای آنان شناخت کافی از هنرستان و رشته انتخابی ندارند که با اجرای این طرح و حضور همه هنرجویان پایه دوم هنرستان ها، هر چیزی که مرتبط با رشته انتخابی آنان است به هنرجو انتقال داده می شود.

مدارس همدان مهیای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید

۳۲ هزار کلاس اولی راهی مدارس می شوند

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: در قالب پروژه مهر مدارس از نظر فضا ، بهداشت، نیروی انسانی و سایر شاخص ها آمادگی کامل برای بازگشایی را دارند.

«ابراهیم سهرابی وفا» با بیان اینکه با توجه به اهمیت محیط آموزشی به ویژه برای پایه ابتدایی در قالب طرح عجمیان و در راستای شاداب سازی مدارس، رنگ آمیزی، مرمت و زیباسازی دیوارهای مدارس به ویژه در مناطق کم برخوردار همدان انجام شد.

این مسوول، مجموع دانش آموزان پایه ابتدایی استان در سال تحصیلی جدید را ۱۸۶ هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۲ هزار دانش آموز کلاس اولی هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۹۷ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی نام نویسی کردند و کلاس بندی و آماده سازی کتاب ها انجام شده است، ادامه داد: مدیران مدارس پیگیر هستند تا نام نویسی به صورت ۱۰۰ درصد انجام شود.

سهرابی با بیان اینکه "نظام دوری" عنوان برنامه‌ای است که از مهر ماه امسال در تعدادی از مدارس ابتدایی سراسر کشور اجرا خواهد شد،گفت: برای اجرای این طرح در استان همدان چهار مدرسه اعلام آمادگی کردند.

این مسوول ادامه داد: "نظام دوری" مختص دوره اول ابتدایی یعنی پایه‌های اول تا سوم دبستان است و در این طرح دانش آموزان در این سه سال با یک معلم تحصیل کنند و در گام‌های بعدی، اهداف تربیتی مدنظر مدرسه با همراهی خانواده در این دوره سنی محقق می شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در اجرای هدف عملیاتی شماره چهار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به منظور تامین پیش نیازهای ورود کودک به مدرسه، اولیاء دانش آموزان پایه اول آموزش های مرتبط با این حوزه را دریافت خواهند کرد.

سهرابی وفا افزود: تمامی اولیای پایه اول به منظور آشنایی با نقش خود در آموزش و پرورش فرزندانشان آموزش می بینند.

مدارس همدان مهیای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید

تحویل ۲۳۶ کلاس درس به آموزش و پرورش

۴۱ پروژه آموزشی در قالب ۲۳۶ کلاس و فضایی به مساحت ۲۷ هزار و ۶۵۵ متر مربع در استان همدان تکمیل و تحویل ادارات آموزش و پرورش استان همدان شد.

مدیر نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان نیز به آخرین وضعیت طرح های آموزشی آماده سازی شده برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: ۴۱ پروژه آموزشی در قالب ۲۳۶ کلاس و فضایی به مساحت ۲۷ هزار و ۶۵۵ متر مربع در استان همدان تکمیل و تحویل ادارات آموزش و پرورش سطح استان شد.

«حمید شیرازیان» افزود: این طرح‌ها شامل کلاس درس، فضاهای ورزشی و سایر بخش‌های آموزشی می‌شود که در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ مورد استفاده دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: هفت پروژه آموزشی به همراه ۳۲ کلاس درس نیز در دست اجرا داریم که با تکمیل روند اجرایی آن در دهه فجر امسال به مرحله بهره برداری می‌رسد.

شیرازیانی ادامه داد: سال گذشته ۵۲ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی خریداری و بر اساس نیازها و اولویت تقسیم‌بندی در بین مدارس توزیع شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس همدان با بیان اینکه تعهد خیران در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان بود،افزود: ۸۱ پروژه مشارکتی و خیری در دست اجرا است.

مدارس همدان مهیای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید

کمبود معلم در همدان نداریم

استمرار خدمت همکاران فرهنگی بازنشسته در سال های گذشته، ساعات غیر موظف توسط شاغلان و بازنشستگان سالهای قبل و جذب دانشجویان ورودی های سال ۹۹ دانشگاه فرهنگیان از راهکارهای مهم برای رفع کمبود معلم در همدان بوده است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی مربوط به مقاطع ابتدایی و متوسطه اول بود که رفع شد،گفت: ۲ هزار و ۳۶ همکار موثر در امر تعلیم و تربیت مشمول بازنشستگی شدند که از این تعداد هزار و ۳۸۰ نفر بازنشسته شدند و ۶۵۶ نفر استمرار خدمت داشته اند.

«رضا زارعی» اضافه کرد: استمرار خدمت همکاران فرهنگی بازنشسته در سال های گذشته، ساعات غیر موظف توسط شاغلان و بازنشستگان سالهای قبل و جذب دانشجویان ورودی های سال ۹۹ دانشگاه فرهنگیان از راهکارهای مهم برای تامین کمبود نیروی انسانی است.

وی توضیح داد: در این راستا با مکاتباتی که داشتیم مجوز حضور دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فراهم شد که این تعداد دانشجو یکسال زودتر دوره های آموزشی ویژه را فرا گرفتند.

زارعی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت نیروهای خرید خدمات سال های قبل برای همکاری نیز از دیگر برنامه ها برای جبران کمبود نیروی انسانی است.

این مسوول گفت: یک هزار و ۵۰ نفر از آموزگاران ابتدایی، استثنایی و دبیران با برگزاری آزمون ماده ۲۸ به عنوان نیروی تازه نفس جذب آموزش و پرورش شدند و در کلاس درس حضور می یابند.

وی در خصوص نیروی انسانی مورد نیاز برای سال تحصیلی جدید نیز گفت: به دلیل تناسب نداشتن نیروی انسانی با تعداد دانش آموزان در استان، مشکلاتی در این بخش وجود دارد که در این راستا سهم استخدام استان از ۱.۲ دهم به ۲.۲ دهم رسیده است و ظرفیت استخدام را افزایش دادیم و در حال جذب نیرو هستیم.

این مسوول ادامه داد: با ارائه راهکارهای مختلف از جمله استخدام نیروهای جدید، استمرار فعالیت همکاران بازنشسته و حق التدریسی شاغلان مشکل کمبود نیرو برطرف شده و در سال تحصیلی جدید هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود.

وی در خصوص فضاهای آموزشی نیز توضیح داد: با بهره برداری از مدارس در هفته دولت هم اینک مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: ۲ هزار و ۶۴۰ آموزشگاه کد دار در استان همدان فعال است و پیش بینی می شود آمار دانش آموزان نیز در سال جاری هشت هزار نفر افزایش یابد و به ۳۲۴ هزار نفر برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha