۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 3181
کد خبر: 85225992
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

لایه‌های پیچیده انتقام در «حیثیت گمشده»

۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۲۷
کد خبر: 85225992
بختیاری گمنام | روزنامه‌نگار
لایه‌های پیچیده انتقام در «حیثیت گمشده»

تهران- ایرنا- حیثیت گمشده فرمول درستی را برای ساخت یک درام هیجان انگیز انتخاب کرد. سجاد پهلوان‌زاده بر خلاف اولین سریالش یعنی «سقوط» که پایانی قابل پیش‌بینی داشت در سریال دومش یعنی اصل را بر غافلگیری مخاطب در نقطه پایانی گذاشت و بر اساس همین اصل یک سریال با پایانی غیرقابل پیش‌بینی پیش روی مخاطب گذاشت.

در این رهگذر البته نباید نقش پررنگ پیش داستانک‌های قبل از تیتراژ را نادیده گرفت. در واقع فیلمساز با استفاده از این تمهید تلاش کرد جهان چند وجهی شخصیت‌های اصلی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای مخاطب قابل باور کند تا در لحظه پایانی بتواند تیر خلاص را به ذهن مخاطب بزند. شاید این نوع از پردازش درام کارکردی معمایی می‌طلبد تا فیلمساز در لحظه پایانی به آنچه که می‌خواهد دست پیدا کند. اما در حیثیت گمشده بدون آنکه به وجود یک پرسشگر اصلی نیاز باشد قهرمان قصه در گودال انتقام خواهرش گرفتار شد تا به نوعی رو دست عجیبی در این بازی بخورد.

ایده استفاده از قمار روی یک بازی که مبتنی بر اعداد است و چیدمان آن نیازمند یک هوش لحظه‌ای است و این‌که همواره این‌طور نیست که هر کس زور بازویش بیشتر است می‌تواند برنده بازی باشد نشان می‌دهد فیلمساز به خوبی لایه‌های پیچیده انتقام را در شخصیت تهمینه جمع آوری کرده است.

حیثیت گمشده البته به دلیل نداشتن وقت کافی و مینی‌سریال بودنش نتوانست در پردازش برخی از شخصیت‌ها موفق عمل کند. در واقع تهمینه و انگیزه‌های انتقامش هیچ کارکردی در طول ۸ قسمت پیشین نداشت و به یکباره در قسمت پایانی شاهد آن بودیم که به خاطر حق خوری برادرش این کینه درون سینه خواهر ماندگار شده است. از سوی دیگر روند تبدیل شدن تهمینه به یک زن اغواگر که می‌تواند یک تیم مافیایی را مدیریت کند و روحیه‌ای دارد که می‌تواند از قالب تهمینه در بیاید و به شکل شازده خانوم تغییر حالت دهد آنقدر جای کار داشت که می‌توانست در طول روند پخش سریال به تدریج به آن دست پیدا کند. اما عقیم ماندن این شخصیت در بی اثر ماندن نقطه عطف طلایی پایانی سریال و بی وجه بودن انگیزه‌های انتقام تهمینه بی تاثیر نیست.

حیثیت گمشده به ایستگاه پایانی خود رسید و ثابت کرد سجاد پهلوان‌زاده فیلمسازی را خیلی خوب بلد است و پله به پله پیشرفت‌های چشمگیری در سریال‌هایش شاهد هستیم. رشد این فیلمساز جوان از سقوط تا حیثیت گمشده بر هیچ کس پوشیده نیست و می‌توان نوید ظهور یک استعداد را در سینما می‌دهد. ضمن آنکه حیثیت گمشده ثابت کرد اساسا دلبستگی به چهره‌های مطرح در سریال سازی فرمولی است که همواره نمی‌تواند پاسخگو باشد و تیم تولید حیثیت با استفاده از چهره‌های جدید و کمتر دیده شده در سریال‌شان و بهره‌مندی از توانایی‌های مهدی حسینی‌نیا در قامت نقش اول به بهترین شکل بهره بردند و حیثیت گمشده را در زمره آثار ماندگار نمایش خانگی به ثبت رساندند.

حیثیت گمشده، با شعار «زخمی عمیق‌تر از انزوا» ضمن مرور برخی آسیب‌های اجتماعی، داستان یک تردید را به شکلی متفاوت، روایت می‌کند. در این سریال مهدی حسینی‌نیا، بهاره افشاری، الناز حبیبی، امیر نوروزی، بهزاد خلج، مهدی زمین پرداز، ستاره پسیانی، رحمان باقریان، نادر فلاح، آرش فلاحت پیشه و آرشیدا درستکار به هنرمندی پرداخته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha