اربعین حسینی فرصتی برای همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی است

تهران- ایرنا- دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی درباره اربعین و دستاوردهای این رویداد عظیم گفت: اربعین حسینی صحنه‌ای برای همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی است و در جهان اسلام می‌تواند موجب وحدت علیه مستکبران عالم و هر نوع بی‌عدالتی شود.

زائران اربعین حسینی تابستان امسال نیز همچون سال های گذشته، در راهپیمایی باشکوه اربعین به سوی کربلای معلی شرکت کردند؛ اما امسال رکوردهای جدیدی در این حرکت عظیم مردمی ثبت شد. طبق آمارهای منتشرشده به رغم گرمای هوا باشکوه‌ترین مراسم اربعین در کشور عراق و با محوریت کربلای معلی برگزار شد.

حضور بیش از ۲۲ میلیون زائر حسینی جلوه ای بی‌نظیر از یک اجتماع مذهبی را حول حرم امام حسین (ع) رقم زد. در این میان حضور چهار میلیون و ۵۰ هزار زائر ایرانی حاضر در این راهپیمایی بالاترین میزان حضور هموطنان‌ ما در این کنگره جهانی بود؛ جمعیتی که از دورترین نقاط کشور خود را به عراق رساندند و با حضور در این طریق باشکوه، با پای پیاده خود را به حرم سید و سالار شهیدان رساندند.

انتقال این تعداد زائر اقدام بسیار بزرگی بود که بدون ایجاد زیرساخت های ارتباطی و مواصلاتی امکان پذیر نبود و در سال های اخیر این زیرساخت ها برای تردد بهتر زائران فراهم شد، به گونه ای که حسن بهرام نیا استاندار ایلام اعلام کرد این استان به برکت زیرساخت های اربعین برای پنج سال آینده به قطب مهم تجاری و صادراتی در کشور و منطقه تبدیل می شود.

به گفته استاندار ایلام، میزان تردد زوار اربعین در سال جاری از مرز مهران به کشور عراق نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است.

دانشجویان و دانشگاهیان هم از این رویداد عظیم که از باشکوه‌ترین مراسم‌ عزاداری شیعیان و در زمره بزرگ ترین اجتماعات مذهبی جهان است، بی‌نصیب نماندند و مشارکت فعالانه ای در این راهپیمایی تاریخی داشتند.

در این راستا مسوولان وزارت علوم با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تسهیلاتی را برای شرکت دانشجویان در این سفر در نظر گرفتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره اربعین و دستاوردهای آن اظهار داشت: اربعین حسینی صحنه‌ای برای همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی است. در واقع اربعین می تواند موجبات همبستگی ملی را فراهم کند؛ چرا که سال ها است اقوام مختلف در کشور در کنار یکدیگر زیست مسالمت آمیزی دارند، اما دشمنان تلاش می کنند این زیست مسالمت آمیز را به واگرایی تبدیل کنند و از طرف دیگر به دنبال ضربه زدن به همبستگی بین ملت‌های اسلامی هستند.

وی با بیان این که امروز به یک ایران متحد و قوی نیاز داریم و باید بتوانیم شاخصه‌های ایرانی اسلامی را بین اقوام تقویت کنیم، افزود: یکی از دستاوردهای مهم راهپیمایی اربعین حسینی همبستگی و وحدت ملت ایران است؛ چرا که در آنجا هر قومیتی در کنار یکدیگر هم نظر و هم صدا فعالیت می کند.

اربعین حسینی فرصتی برای همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی است

دبیر مجمع تقریب مذاهب با بیان این که ارزش های اربعین بسیار گسترده است و می تواند در جهان اسلام موجب وحدت علیه مستکبران عالم و هر نوع بی عدالتی شود، ادامه داد: باید مفهوم امت واحده را استخراج و کشورهای اسلامی را منسجم کنیم. مسلمانان امروز باید دشمن مشترک خود را بشناسند و پس از آن با هم‌افزایی با آن مقابله کنند.

حجت الاسلام شهریاری با بیان این که برخی نگاه‌های سیاسی و جناحی باعث می‌شود ارزش‌های اربعین دچار خدشه شود که باید به آن توجه ویژه‌ شود، گفت: کشورهای اسلامی باید هم‌افزایی در قدرت سیاسی، دانش و امنیت داشته باشند و نباید اجازه دهیم مرزهای ما دچار ناامنی باشد.

شهریاری درباره برگزاری بهتر اربعین گفت: باید به جنبه های مردمی اربعین توجه بیشتری داشته باشیم و تلاش کنیم مشارکت مردم را در این حوزه بیشتر کنیم.

اربعین حسینی فرصتی برای همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی است

وی با بیان این که حمایت دولت باید در سایه اقدامات مردمی شکل گیرد و نباید محور اقدامات باشد، گفت: حمایت های دولت در بحث اربعین خوب بوده و هر امسال هم بهتر شده است؛ البته کاستی هایی وجود دارد که امید است برای سال‌های بعد برطرف شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha