حسین یکتا: ستاد مرکزی اربعین حلقه اتصال بین مردم و حکمرانی ایجاد کرد

تهران- ایرنا- نماینده تشکل‌ها و فعالان مردمی در ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: این ستاد امسال توانست یک حلقه اتصال بین مردم و حکمرانی ایجاد کند و شاهد برگزاری یک پیاده روی با حضور اقشار مختلف مردم از ایران و کشورهای دیگر بودیم. 

حدود یک ماه پیش بود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در حکمی حسین یکتا را به عنوان نماینده تشکل‌ها و فعالان مردمی در ستاد مرکزی اربعین منصوب کرد و از وی خواست تا با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین و به‌منظور تقویت ابعاد مختلف حماسه بزرگ و جهانی اربعین حسینی، برنامه‌ریزی کرده و اقدامات راهبردی جهادی را برای بسیج ظرفیت‌ها و امکانات تشکل‌ها، گروه‌ها و فعالان مردمی فراهم کند.

حالا که مراسم پیاده روی اربعین با شکوه و اقتدار بی نظیر در عراق انجام شده و رهبر معظم انقلاب و مسئولان کشوری و لشکری از حضور ۲۲ میلیونی زائران کربلا تجلیل کرده و به برگزارکنندگان این مراسم از دولت و مسئولان عراقی و نیروهای انتظامی عراق و به ویژه حشدالشعبی و همچنین نیروی انتظامی و خادمان گمنام این مناسک خدا قوت گفته اند، از حسین یکتا نماینده تشکل‌ها و فعالان مردمی در ستاد مرکزی اربعین خواستیم تا از ویژگی های پیاده روی اربعین امسال بگوید.

یکتا به خبرنگار معارف ایرنا گفت: پیاده روی اربعین امسال با قدرت بیشتر و با حضور گسترده تر مردم و با امکانات خدماتی بهتر که در مرزها و بخش های مختلف فراهم شده بود، انجام شد اما یکی از ویژگی های پیاده روی امسال این بود که شاهد مردمی تر بودن آن و حضور بیشتر مردم در اربعین، به ویژه با حضور اقشار و اصناف، قبایل و طوایف و علایق و سلایق و مذاهب مختلف از ایران و کشورهای دیگر بودیم. مثلا برای حضور پاکستانی ها امکانات بهتری فراهم شد و افغانستانی ها نیز برای عبور از ایران مشکلی نداشتند. چون همکاری های ایران و عراق باعث حضور بیشتر آنان شد.

وی با اشاره به افزایش یک میلیونی زائران اربعین گفت: امسال تعداد زائران به حدود چهار میلیون نفر رسید و در بخش حکمرانی تسهیلات بهتری در مرزها فراهم شد و همکاری اداره گذرنامه و پلیس به گونه ای بود که زائران زودتر و راحت تر بتوانند گذرنامه بگیرند و راهی عراق شوند.

حسین یکتا: ستاد مرکزی اربعین حلقه اتصال بین مردم و حکمرانی ایجاد کرد

موسس جمعیت امام رضایی ها افزود: در بخش ستاد مردمی نیز برنامه هایی اجرا شد. مثلا حضور نیروهای رصدگر را داشتیم که در مرزها و منطقه و همچنین بین نجف و کربلا مستقر بودند و به صورت دائم گزارش وضعیت را به مرکز می فرستادند و در مرکز نیز ضمن صحت سنجی و تحلیل داده ها، اطلاعات مورد نیاز به سرعت به گوش مسئولان رسانده می شد.

وی اضافه کرد: تیم رسانه ستاد مردمی اربعین نیز در بخش هایی مثل دهه هشتادی ها، بانوان و ادامه خدمت بی منت فعال بود که بخش ادامه خدمت مربوط به بعد از پیاده روی اربعین است و خادمان در مناطق و محلات محروم مشغول فعالیت می شوند. همچنین امسال شاهد تولیدات مختلف رسانه ای در شبکه های تلویزیونی بودیم به گونه ای که فضای جدیدی را حاکم کردند و پویش های مختلفی راه اندازی شد.

یکتا به عنوان نمونه به بخش دهه هشتادی ها اشاره کرد و گفت: سرودی که توسط ابوذر روحی ساخته و اجرا شد، بازتاب وسیعی داشت و پویش بزرگ نسل سلیمانی نیز در جمع دهه هشتادی ها با توجه به امکانات موجود برگزار شد. همچنین امکاناتی برای مجموعه های تربیتی، هیاتی و کانونی فراهم شد تا با دهه هشتادی ها ارتباط بگیرند.

وی گریزی هم به بخش بین الملل ستاد مرکزی اربعین زد و گفت: فعالیت های انصار القرآن به ویژه کار قرآنی در مجموعه بین نجف تا کربلا بازتاب خوبی داشت. در بخش بانوان نیز شاهد حضور مجموعه خواهران دست اندرکار و ایجاد یک شبکه رتباطی میان آنان بودیم و پویش فرکانس آزادگی در حد امکان و در زمانی کم اجرا شد. البته این پویش از هفتم شهریور آغاز شده و تا میلاد حضرت زینب (س) ادامه دارد. این پویش به روایت کنش اجتماعی زنانی در زمینه هایی مثل کمک به افراد مستمند و نیازمند، اطعام یتیم و کاشت درخت در محیط زیست می پردازد که موجب تعالی جامعه می‌شود

نماینده تشکل‌ها و فعالان مردمی در ستاد مرکزی اربعین در پایان گفت: در مجموع امسال ستاد اربعین یک حلقه اتصالی بین موکب داران، مردم، مدیران کاروان ها و کسانی که با عناوین مختلف در اربعین خدمت می کردند، با حکمرانی ایجاد کرده بود؛ از چشم های ناظری که برای حکمرانی در مرزهای خروجی و ورودی وجود داشت تا مجموعه هایی که به عنوان اندیشکده و پژوهشکده مسائل را از نزدیک رصد می کردند و امیدواریم با کمک عناصر میدانی و عملیاتی و عناصر طراحی و برنامه ریزی بتوانیم به یک نقشه راه قوی تر، محکم تر و جامع تری برای هرچه بیشتر مردمی شدن و بین المللی و بین نسلی و بین تمدنی شدن اربعین دست پیدا کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha