۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85226476
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خروج احتمالی ایتالیا از «یک پهنه-یک راه»؛ داستان تکراری عدم استقلال اروپا از آمریکا

تهران- ایرنا- اعلام خروج احتمالی ایتالیا از طرح ابتکاری «یک پهنه-یک راه» به نوعی سناریوی تکراری مداخله آشکار آمریکا در اروپا و جلوگیری از استقلال کشورهای قاره سبز به شمار می آید.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از گلوبال تایمز، پس از آنکه برخی رسانه های غربی گزارش دادند که ایتالیا خروج از «یک پهنه-یک راه» را دارد، تصمیم جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا روز یکشنبه بر مشارکت قوی رم با پکن تاکید و گفت همکاری دو کشور بسیار مهم تر از این ابتکار عمل به شمار می آید.

به باور کارشناسان چینی، تلاش‌های آشکار ایتالیا برای «کنترل خسارت» با چین نشان‌دهنده این واقعیت است که تصمیم خروج احتمالی رم از این طرح تحت فشار واشنگتن انجام گرفته شده است و ایتالیا تمایلی ندارد به آمریکا اجازه دهد که روابط خود با چین را تیره‌تر کند.

براساس این گزارش، ملونی این اظهارات را در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان اجلاس سران گره ۲۰ با حضور اقتصادهای بزرگ جهان در دهلی نو بیان کرد.

پیش تر رسانه های ایتالیایی گزارش دادند که ایتالیا تصمیم دارد از طرح «یک پهنه-یک راه» خارج شود و در حال حاضر به دنبال احیای توافقنامه مشارکت استراتژیک با چین است.

نخست وزیر ایتالیا هفته جاری اعلام کرد روابط ایتالیا با چین در حال افزایش است و رم هنوز تصمیم نهایی در مورد خروج از این طرح را نگرفته است.

در واکنش به اظهارات ملونی، مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در کنفرانسی اعلام کرد که چین و ایتالیا هر دو تمدن های باستانی در دو طرف جاده ابریشم باستانی هستند. ما می‌توانیم همکاری عملی را در زمینه‌های مختلف عمیق‌تر کنیم و برای رشد بیشتر مشارکت استراتژیک جامع خود تلاش کنیم.

وانگ یی‌وی، مدیر مؤسسه امور بین‌الملل در دانشگاه رنمین چین، به گلوبال تایمز گفت، بدیهی است که دولت ایتالیا نمی‌تواند استقلال خود را در تصمیم‌گیری درباره حفظ کند. بنظرمی رسد ایتالیا به عنوان تنها کشور گروه هفت که با چین در زمینه طرح «یک پهنه-یک راه» همکاری می کند، تحت فشار شدید سایر اعضای این گروه، به ویژه ایالات متحده، قرار دارد.

مادامی که ایتالیا در سال آینده میلادی ریاست گروه هفت را برعهده خواهد گرفت باید این کشور هر چه زودتر در خصوص ادامه همکاری خود با چین در این طرح ابتکاری چین تصمیم گیری کند.

این طرح وانگ خاطرنشان کرد که ایتالیا در مورد متزلزل است و تقریباً یک سال است که درحال تصمیم گیری در خصوص خروج از این طرح است.

بنظر می رسد ایتالیا خواستار تیره شدن روابط با چین نیست و از طرف دیگر تحت فشارهای شدید آمریکا قرار دارد.

خروج احتمالی ایتالیا از «یک پهنه-یک راه»؛ داستان تکراری عدم استقلال اروپا از آمریکا

ملونی در جریان سفر اخیر خود به آمریکا در ماه ژوئیه، به ایالات متحده سفر کرد و با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در خصوص طرح «یک پهنه-یک راه» گفتگو کرد. ملونی پس از دیدار با بایدن در کاخ سفید گفت دولت وی تا ماه دسامبر فرصت دارد تا دراین خصوص مورد تصمیم بگیرد و همچنین اعلام کرد که به زودی به پکن سفر خواهد کرد.

به گفته مائو: تاکنون بیش از ۱۵۰ کشور به این طرح پیوسته اند که این مساله منافع و رفاه برای آنها به همراه داشته است، بنابراین چین معتقد است که استفاده بیشتر از پتانسیل همکاری منافع این کشورها را تامین می کند.

به باور کارشناسان، در صورت خروج احتمالی ایتالیا از این طرح، این مساله در بازه زمانی کوتاه مدت بر روابط دو کشور تاثیرگذار خواهد بود. بنظر می رسد آسیب‌های ناشی از خروج ایتالیا از این طرح «اساساً زیان‌بار» نخواهد بود، اگرچه این مساله می تواند برخی پروژه‌های تحت این پیمان تحت بگذارد.

به گفته وانگ کشورهایی مانند فرانسه و آلمان به دلیل ساختار اقتصادی حجم تجارت بیشتری با چین نسبت به ایتالیا دارند. به دنبال پیوستن ایتالیا به این طرح حجم مبادلات تجاری این کشوربا پکن به رغم شیوع ویروس کرونا و وقوع جنگ اوکراین، حجم مبادلات تجاری میان دو طرف در سه سال گذشته رو به افزایش گذاشته است.

وانگ همچنین تصمیم ایتالیا از خروج از این طرح را کوته فکرانه توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، داده های آماری نشان می دهد که حجم تجارت دوجانبه بین پکن و رم در سال ۲۰۲۲میلادی به ۷۷.۹ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری آناتولی در تاریخ ۱۲ شهریور ماه سال جاری در گزارشی نوشت: آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا می گوید طرح «یک پهنا - یک راه» انتظارات رم را برآورده نکرده است.

تاجانی اظهار کرد: از زمان پیوستن رم به طرح «یک پهنا - یک راه» تحت حمایت چین در سال ۲۰۱۹، تجارت بین پکن و رم آن طور که انتظار می‌رفت بهبود نیافته است.

خروج احتمالی ایتالیا از «یک پهنه-یک راه»؛ داستان تکراری عدم استقلال اروپا از آمریکا

وی با اذعان به اینکه براساس آمار، تجارت بین چین و ایتالیا در سال گذشته کمتر از تجارت بین چین و فرانسه یا چین و آلمان است، خاطرنشان کرد: مجلس ایتالیا باید ارزیابی و تصمیم‌گیری کند که آیا مشارکت ما در این پروژه را تمدید می‌کند یا خیر.

تاجانی در ادامه همچنین خواستار اصلاح قوانین اتحادیه اروپا شد به نحوی که به شرکت‌های اروپایی اجازه دهد تا در سطح جهانی رقابتی‌تر عمل کنند.

وی تاکید کرد: اروپا نه تنها باید یک بازار بزرگ باشد بلکه باید توانایی رقابت در سطح جهانی را نیز داشته باشد.

وزیر خارجه ایتالیا افزود: قوانین اتحادیه اروپا باید به شرکت‌های اروپایی امکان رقابت در سطوح جهانی را بدهد، در غیر این صورت و با قوانین کنونی این اتحادیه، این خطر وجود دارد که شرکت‌های اروپایی به طور مداوم توانایی رقابت با رقبای جهانی خود را از دست بدهند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، ایتالیا علیرغم اعتراض متحدان خود مانند ایالات متحده و اتحادیه اروپا، با موافقت برای مشارکت در طرح کمربند و جاده چین، اولین کشور بزرگ غربی شد که در این طرح شرکت کرد.

بر این اساس دو کشور توافق کردند تا معاملات تجاری در بسیاری از بخش‌ها از حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل گرفته تا بخش‌های صنعتی و مالی را انجام دهند و پروژه‌های زیربنایی مشترکی را اجرا کنند.

قرارداد بین چین و ایتالیا در مارس سال آینده به پایان می‌رسد و ایتالیا تا دسامبر فرصت دارد تا به طور رسمی از آن خارج شود، در غیر این صورت این همکاری به مدت ۵ سال تمدید خواهد شد.

خروج احتمالی ایتالیا از «یک پهنه-یک راه»؛ داستان تکراری عدم استقلال اروپا از آمریکا

به گزارش ایرنا، جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا به تازگی در واکنش به اظهارات گیدو کروستو وزیر دفاع این کشور که طرح «یک پهنا - یک راه» را بی فایده توصیف کرده و موضوع خروج از آن را مطرح کرده است، تاکید کرد: من هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته‌ام و درخصوص ادامه همکاری یا خروج از این طرح باید در داخل کشور تصمیم گرفته شود.

ملونی خاطرنشان کرد: ایتالیا تنها کشوری نیست که تجارت زیادی با چین دارد.

اظهارات اخیر نخست وزیر ایتالیا بعد از دیدار اخیر او با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است. آمریکا خواستار خروج ایتالیا از طرح چینی کمربند - راه است اما حرف‌های اخیر ملونی نشان می‌دهد وی همچنان علاقمند به حفظ و گسترش مناسبات تجاری با چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha