۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۵۲
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85226501
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارشناس عراقی: اجرای توافق امنیتی با ایران برای بغداد مهم است

بغداد - ایرنا - یک کارشناس امنیتی عراقی اجرای توافقنامه امنیتی امضا شده بین تهران و بغداد را برای عراق و امنیت مرزهای این کشور بسیار مهم دانست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «علی فضل الله» از کارشناسان امنیتی در گفت و گو با پایگاه خبری بغداد الیوم اظهار داشت: توافقنامه امنیتی منعقد شده بین ایران و عراق که اخیراً اعلام شد به نفع هر دو کشور است.

وی افزود: اجرای این توافقنامه برای کنترل امنیت مرزها و حفظ حاکمیت ملی عراق برای بغداد مهم است و به همین دلیل است که جدیت در اجرای این توافق توسط دولت عراق وجود دارد.

این کارشناس امنیتی با بیان اینکه توافق امنیتی با ایران یک موضوع داخلی عراق است، گفت: این توافق به هیچ وجه به واشنگتن مربوط نمی‌شود و آمریکا هیچ دخالتی در آن ندارد.

وی بیان کرد که ارتباطات و تماس بین عراق و ایران در سطوح مختلف برای اجرای توافقنامه امنیتی که پس از مطالعات و جلسات گسترده دو طرف طی ماه‌های گذشته منعقد شد، ادامه دارد.

بر اساس بیانیه مشترکی که از سوی شورای وزیران عراق و شورای عالی امنیت ملی ایران در ۱۹ مارس منتشر شد، بغداد و تهران توافقی را با هدف تشدید امنیت مرزی بین دو کشور امضا کردند.

بر اساس گزارش بغداد الیوم، در این پیوند، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق قاطعانه مخالفت خود را به اینکه خاک عراق مکانی برای حضور و استقرار گروه‌های مسلح باشد، اعلام کرد.

بغداد الیوم در پایان گزارش خود نوشت: هدف از این توافقنامه امنیتی بین بغداد و تهران، رسیدگی به نگرانی‌های تهران درباره حضور گروه‌های تجزیه طلبی است که در شمال عراق پناه گرفته‌اند و تهران می‌گوید آن‌ها با همکاری و هماهنگی با رژیم اسرائیل اقدام‌هایی علیه امنیت ملی ایران انجام داده و می دهند.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دوشنبه هفته جاری بار دیگر تاکید کرد که مهلت تعیین شده برای خلع سلاح «گروه‌های تروریستی» در اقلیم کردستان عراق تمدید نخواهد شد.

«ناصر کنعانی» در نشست خبری هفتگی خود گفت: بر اساس توافق، مهلت تعیین شده برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق ۱۹ سپتامبر به پایان می‌رسد و تمدید نخواهد شد.

وی افزود: این موضوع به صراحت اعلام و به مقامات عراقی ابلاغ شده است و خوشبختانه دولت عراق نیز اقدامات خوبی انجام داده و بر پایبندی به تعهدات خود تاکید کرده است.

سرلشگر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز در ۲۱ تیر ۱۴۰۲ در کنفرانس فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر عراق تا سپتامبر به تعهدات خود در خصوص گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق عمل نکند، عملیات علیه این گروه‌ها را با قدرت تکرار خواهیم کرد.

باقری گفت: گروه‌های تجزیه طلب که در شمال عراق مستقر شده اند، وضعیت ناامنی ایجاد می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha