۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85226679
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جلوگیری از خام فروشی ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی با تکمیل صنایع تبدیلی

همدان- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی گفت: پنج هزار و ۳۰۰ طرح صنایع تبدیلی تکمیلی در کشور با ۴۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در سطح کشور در دست اجرا قرار دارد که تکمیل و بهره برداری آنها از خام فروشی ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی جلوگیری می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد علی نیکبخت» روز سه شنبه در جریان سفر یکروزه خود به استان همدان در نشست با کشاورزان در شهرستان تویسرکان افزود: این طرح ها برای تکمیل نیازمند تسهیلات و منابع مالی هستند و اگر این طرح ها را به نتیجه برسانیم از خام فروشی ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی جلوگیری شده و برند سازی نیز می شود.

وی با بیان اینکه اولویت دوم این وزارت خانه پس از سرمایه گذاری در بخش شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی است،ادامه داد: صنایع تکمیلی تولید و تولید کننده را در بخش کشاورزی نجات می دهد.

نیکبخت با اشاره به ارزش افزوده قابل توجهی که صنایع تبدیلی ایجاد می کنند، خاطر نشان کرد: شهریورماه روزانه ۶۰ هزار تن گوجه فرنگی برداشت می شود که هفت هزار تن آن تازه خوری می شود که ۵۳ هزار تن آن می ماند که با صادر کردن سه هزار تن همچنان ۵۰ هزار تن گوجه فرنگی باقی خواهد ماند که در برخی از استانها از جمله خراسان رضوی، البرز، قزوین، همدان، فارس، اصفهان و تهران تبدیل به رب می شود بنابراین اگر این صنایع تکمیلی نبود فاجعه ای به بار می آمد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مسولیت تامین غذا بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است،گفت: اولویت اول کل کشور باید تامین غذا و معیشت مردم باشد و در این راستا در بودجه ۱۴۰۳ باید تغییر کند و به سمتی برویم که از کشاورز و تولید کننده بیشتر حمایت و امور را تسهیل کنیم.

برای دانش بنیان کردن کشاورزی نیازمند آموزش در مزرعه و ترویج هستیم

نیکبخت با بیان اینکه برای دانش بنیان کردن کشاورزی نیازمند آموزش در مزرعه و ترویج هستیم،گفت: کارهای عقب مانده و مغفول زیادی در بخش کشاورزی داریم و معتقدم کشاورز و این وزارتخانه مظلوم واقع شده است، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه با مدیران در هفته دولت بر تامین معیشت و غذای مردم تاکید بسیار داشتند و این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با دولت های زیادی کار کردم،اظهار کرد: هیچ رییس جمهوری تاکنون ندیدم همانند آیت الله رئیسی دل بسوزاند، صادق باشد و بی وقفه کار انجام دهد و پاکدستی در گفتار و رفتار داشته باشد.

نیکبخت خاطر نشان کرد: بخش کشاورزی باید از این وضعیت خارج شود و در بودجه سال آینده اعتبارات بیشتری به این حوزه اختصاص یابد، با نگاه عالمانه و علمی با این منابع می توانیم ظرفیت تولید را بالا ببریم.

تسهیلات کشاورزی نیازمند افزایش است

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت رشد تسهیلات بخش کشاورزی، گفت: کل تسهیلات بخش کشاورزی کشور ۲۷ هزار میلیارد ریال است که اگر این مبلغ را تنها به استان همدان اختصاص داده شود کم است.

وی با بیان اینکه در کارهای زیر ساختی از جمله آب و خاک جلوتر از آبخیزداری هستیم،گفت: در آبخیزداری خیلی عقب هستیم بنابراین اولویت دوم ما در حوزه زیرساخت ها آبخیزداری و آبخوانداری است.

نیکبخت ادامه داد: برای طرح های آبخیزداری باید از مشارکت مردم استفاده کنیم و با واگذاری طرح ها و سرمایه گذاری خود مردم در این طرح ها آن ها می توانند از ثمرات آن استفاده کنند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در بحث مرغداری و واحدهای تولیدی دام و طیور از لحاظ ارز مشکلاتی پیش آمده بود که در حال حل آن هستیم.

نیکبخت تاکید کرد: مرغداران و دامداران باید با بازارگاه سامانه مفید در ارتباط باشند چراکه با این سامانه سالم سازی اتفاق می افتد اما نواقص نیز باید مرتفع شود که دنبال این موضوع هستیم.

وی یادآور شد: میزان تولید گوشت سفید و قرمز در میهن اسلامی ما به اندازه مصرف همه کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما محکوم به تولید در داخل کشور هستیم و باید تنظیم بازار در هر شهر و روستا از مسیر تولید داخل و تولید کننده ایرانی تامین شود.

وی با بیان اینکه دست تولید کنندگان را می بوسیم که با توجه به مشکلات و شرایط سخت کار تولید را انجام می دهند، ادامه داد: استان همدان با وجود مساحت کم یکی از قطب های کشاورزی در کشور به شمار می رود، به عنوان نمونه همین شهرستان تویسرکان مرکز تولید گردو و سایر محصولات است و استان همدان نیز در چندین محصول کشاورزی دارای رتبه یکم تا هشتم به ویژه در محصول سیب زمینی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی با استقبال سیدمجتبی حسینی معاون امور اقتصادی استاندار، فرماندار تویسرکان، امام جمعه و نماینده مردم شهرستان تویسرکان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در سفری یک روزه به منظور بازدید از پروژه‌های بخش کشاورزی وارد استان همدان شد.

برگزاری نشست مشترک با کشاورزان شهرستان و برنامه نشست با تشکل ها و تولید کنندگان برتر و رونمایی از نقشه راه تولیدات محصولات کشاورزی استان از برنامه های سفر یک روزه وزیر جهاد کشاورزی به استان همدان است.

پیشتر نیز وزیر جهاد کشاورزی در جریان سفر امروز خود به استان همدان از باغ پایه مادری گردو در شهرستان تویسرکان بازدید به عمل آورد.

شهرستان تویسرکان با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی به عنوان شهرستان آزمونه اصلاح باغ های گردو و سرشاخه‌کاری و پیوند این درختان در کشور برگزیده شده و بر این اساس مقرر شد تا سه هزار هکتار از مجموع پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ های گردوی شهرستان تویسرکان در بازه زمانی پنج ساله اصلاح شود.

به گزارش ایرنا، تویسرکان یکی از شهرستان های استان همدان در ۹۰ کیلومتری دامنه جنوبی کوه الوند است که با برخورداری از بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار باغ های گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس بین المللی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha