نمایندگان حزب مخالف کره جنوبی بدنبال اقدام جهانی علیه ماجرای نیروگاه اتمی فوکوشیما

تهران- ایرنا- حزب دموکرات کره جنوبی (DP) اصلی ترین مخالف حزب حاکم اعلام کرد پنج نماینده مخالف در مجلس این کشور قصد دارند این هفته از آمریکا و اروپا بازدید کنند تا حمایت جامعه جهانی علیه اقدام ژاپن در تخلیه پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس را جلب کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از یونهاپ، این حزب مخالف کره جنوبی اعلام کرد: روز پنجشنبه نمایندگان «لی سو جین» و «لی یونگ سان» از حزب دموکرات کره جنوبی، به همراه نماینده «کانگ یون می» از حزب عدالت مخالف کوچک و اعضای گروه مدنی، پیش از نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک می شوند.

آنها قصد دارند در طول سفر پنج روزه خود، با نمایندگان مجلس آمریکا در واشنگتن دیدار و در دو تظاهرات علیه آزادی در هفته آینده شرکت کنند.

در همین حال، نماینده «وو وون شیک»، که ریاست کارگروه حزب مخالف دموکرات کره جنوبی را در این موضوع را بر عهده دارد، و «یانگ ییوونیونگ» قرار است روز شنبه یک سفر پنج روزه به اروپا برای بازدید از سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در لندن و شورای حقوق بشر ملل (UNHRC) در سوئیس آغاز کنند.

این حزب گفت: این دو نماینده قرار است با دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی و گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر ملل در امور غذا، محیط زیست و بهداشت دیدار کنند.

پیش از این، حزب دموکراتیک خلق و سه حزب مخالف دیگر با ارسال دادخواستی به شورای حقوق بشر ملل، ادعا کردند که دفع پساب نیروگاه فوکوشیما توسط ژاپن در اقیانوس نقض چندین توافق بین المللی است.

به گزارش ایرنا، ژاپن روز پنجشنبه ۲ شهریور با وجود نگرانی‌ها و مخالفت‌هایی که از سوی دست اندرکاران صنعت ماهی‌گیری و کشورهای همسایه ابراز شده بود، رهاسازی آب رادیواکتیو حاصل از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را به آب های آزاد اقیانوس آغاز کرد.

دولت کره جنوبی گفته است که عملیات رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس آرام هیچ مشکل علمی یا فنی ندارد اما اگر غلظت مواد رادیواکتیو در آب از حد استاندارد فراتر رود، سئول خواستار توقف فوری این عملیات خواهد شد. در صورت انحراف ژاپن از طرح اولیه، این دولت آماده طرح شکایت بین المللی خواهد بود.

پیش تر رهبر حزب مخالف دولت کره جنوبی رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما را اقدامی تروریستی خواند که در تاریخ به عنوان «جنگ پاسیفیک» دیگری که کشورهای همسایه را آزار داده، ثبت خواهد شد.

گروه‌های زیست‌ محیطی کره‌ جنوبی نیز پس از اعلام ژاپن درباره آغاز این عملیات دست به اعتراض زدند.

عملیات رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس باعث نگرانی و بی رغبتی شدید مردم کره جنوبی نسبت به خرید غذاهای دریایی شده به طوری که ۷۰ درصد مردم این کشور رغبت کمتری نسبت به گذشته برای خرید این نوع محصولات غذایی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha