طرح‌های توسعه‌ای نفت پیوست زیست محیطی داشته باشد/توسعه میادین نفت از اولویت‌های خوزستان

اهواز – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: قرار است شرکت‌های نفتی در زمان اجرای طرح‌های توسعه و بهره برداری در محدوده خود، پیوست‌های زیست محیطی با نظر محیط زیست و منابع طبیعی را در نظر بگیرد.

به گزارش ایرنا، محمد خانچی سه شنبه درحاشیه نشست بیابان زدایی در سالن جلسات استانداری خوزستان به خبرنگاران گفت: توسعه فضای سبز، بیابان زدایی، مبارزه با ریزگردها از چالش‌های مهم خوزستان و صنعت نفت نیز از گذشته در بیایان زدایی و توسعه فضای سبز سابقه طولانی دارد.

وی افزود: بر این اساس شرکت‌های نفتی در هر نقطه برای انجام عملیات توسعه میدان نفتی، موضوعات محیط زیست، درختکاری و ریزگرد را با استفاده از تجربیات شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهیان در پیوست لحاظ کنند.

توسعه و محیط زیست لازم و ملزوم یکدیگرند

خانچی ادامه داد: مقوله توسعه باید با حفظ محیط زیست همراه باشد که به تخریب عرصه‌های زیست محیطی منجر نشود؛ متاسفانه خوزستان در سال‌های گذشته در این خصوص مورد کم توجهی قرار گرفته و قرار است در اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی، روند کار به شکل منطقی و اصولی ادامه پیدا کند.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: توسعه میادین نفتی از اولویت‌های خوزستان است اما نباید باعث شود پرسنل نفت و یا مردم از نظر زیست محیطی آسیب ببینند وقت می‌توان با مدیریت مناسب و تعامل با محیط زیست و منابع طبیعی از خسارت جلوگیری کرد.

وی گفت: در راستای بیابان زدایی ومدیریت کانون‌های ریزگرد، در هنگام اجرای پروژه‌ها و توسعه، وظیفه هر سازمان و تعهدات طرفین اعلام و یک برنامه مدون و با قلبلیت پایش اجرا شود.

خانچی توضیح داد: یک مهلت حداکثر ۲ هفته ای یک طرح مشخص برای اجرای پروژه با محدوده و زمان بندی مشخص و با اعلام مستندات و پیوست در راستای بیابان زدایی و مدیریت کانون‌های گرد و غبار مشخص شود.

یک طرح مدون با پیوست برای اجرای پروژه‌ها مشخص شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز با اشاره به اینکه انجام هر پروژه عمرانی به معنی مداخله در سرزمین و اراضی است گفت: برای اجرای یک پروژه ارزیابی و مدیریت زیست محیطی لازم است برای اینکه آثار سوء اجرا و در محیط مدیریت شود.

مهرداد نیکو اضافه کرد: بنابراین با در نظر گرفتن این الگو، می‌توانیم منابع و ثروت کشور را با داشتن یک طرح مناسب مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: در صورت وجود یک برنامه برآورد دقیق هزینه ها، پیوست و بار مالی پیش بینی شده و محیط زیست و منابع طبیعی نیز نقش نظارتی خواهند نداشت پس ظرف ۲ هفته آینده یک طرح مدون برای اجرای و توسعه پروژه ها در راستای حفظ محیط زیست و بیابان زدایی ارائه شود.

مسئله تثبیت ریزگردها در قراردادهای کلان با سرمایه گذاران پیش‌بینی شود

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان نیز از مسئولان ذی‌ربط درخواست کرد: در در قراردهای کلان منعقد شده با پیمانکاران و سرمایه گذاران بزرگ، مسئله تثبیت ریزگردها برای جلوگیری از خسارت به سرمایه گذاری‌های دیگر پیش بینی شود.

احمد مطیعی با اشاره به اینکه سابقه خوبی از همکاری نفت و منابع طبیعی وجود دارد اظهار کرد: اما در حال حاضر کانون‌های ریزگرد شماره یک و دو در کانون میادین نفتی قرار دارند که خسارت‌هایی را به دنبال داشته است.

وی افزود: در ادامه خشکسالی ها پیش‌بینی می‌شود با سیاست‌های ترکیه و عراق بر دجله و فرات قطعا ورود آب هورالهویزه کمتر خواهد شد، خشکسالی و برخی سوء مدیریت‌ها باعث می‌شود در حوزه کرخه (غرب کارون) ریزگردها و فرسایش خاک تشدید شده و تخریب‌ها افزایش یابد.

مطیعی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان آماده است طرح‌های متناسب با شرایط کانون‌های ریزگرد شماره یک و ۲ و حتی شن‌زارها را اجرا کند.

کارشناس ارشد طرح های منابع طبیعی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز ادامه داد: عملکرد مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار و تثبیت شن‌های روان در استان تا سال ۱۳۹۷ در سطح ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان‌های اهواز، دشت آزادگان، باوی، شوش، امیدیه ، ماهشهر و هندیجان با اعتباری بابلغ بر یک هزار میلیارد ریال انجام شد.

علیرضا امیری ملکی به کنترل گرد و غبار با منشا داخلی اشاره کرد و گفت: اجرای فعالیت‌های بخش کشاورزی با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال شامل کمک به تامین آب جهت توسعه نخیلات شهرستان آبادان، کمک به توسعه نخیلات شهرستان آبادان در سطح ۳۰۰ هکتار، کمک به حذف و جایگزینی نخیلات شهرستان خرمشهر در سطح ۷۵ هکتار و و نخیلات شهرستان شادگان درسطح ۳۰۰ هکتاراست.

وی اظهار کرد: فعالیت تثبیت شن های روان و کنترل گرد و غبار در استان در سال های ۱۴۰۲-۱۴۰۰با اعتباری معادل ۱۴۰ میلیارد ریال و مبلغ ۳۰ میلیارد ریال برای فعالیت‌های تثبیت شن‌های روان و مقابله با ریزگرد در منطقه کریت کمپ تخصیص یافته که به دلیل وجود معارض تا کنون اجرایی نشده است.

منابع طبیعی تخریب‌های نفت را پروژه محسوب کرد

رییس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی خوزستان نیز با اشاره به اینکه بیشتر میادین نفتی در کانون های گرد و غبار واقع شده اند بیان کرد: کانون‌های گرد و غبار خوزستان شامل هفت کانون به مساحت ۳۴۳ هزار و ۱۵۲ هکتار شامل جنوب هورالعظیم، شمال خرمشهر، شرق اهواز، جنوب و جنوب شرق اهواز، محدوده بندر امام تا امدیدیه، محدوده ماشهر – هندیجان و شرق هندیجان است.

فرزاد امین به نقش طرح‌های عمرانی دستگاه های دولتی در تخریب منابع طبیعی و بروز کانون های ریزگرد اشاره کرد و گفت: از ۴۹۷ پرونده تخریب در عرصه‌های جلگه ای از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ ، وزارت نفت با ۳۴۴ پرونده بالاترین میزان تخریب را داشته است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۶ به بعد به دلیل تعدد درخواست‌ها و ضرورت استحصال نفت، اداره کل منابع طبیعی تخریب‌ها را به عنوان پروژه محسوب و از تنظیم پرونده خودداری کرد و در نتیجه میزان تخریب و اثرات سوء بالاتررفته است.

امین در زمینه ضرورت مشارکت وزارت نفت برای کنترل و تثبیت کانون‌های گرد و غبار توضیح داد: حفاظت از تاسیسات خطوط نفت، گاز، آب میادین نفتی، شبکه‌های برقی و جلوگیری از توسعه و گسترش پدیده بیابان زدایی که در اثر فعالیت‌های جاری و آینده در اراضی تحت تاثیر ایجاد خواهد شد و ایجاد حداقل فضای سبز در مناطق تحت تاثیر فعالیت‌های شرکت‌های نفتی برای ساکنین محلی از جمله این اقدامات است.

رییس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی خوزستان سوابق همکاری شرکت ملی نفت و اداره منابع طبیعی خوزستان را در قالب پروژه ۲۰۰ هزار هکتاری بیابان زدایی در استان خوزستان از محل اعتبارات نفت(طی سال های ۱۳۹۷-۱۳۹۲) و تفاهم نامه ۲ هزارهکتاری بیابان زدایی سال ۱۴۰۰ و مشارکت در نهالکاری در قالب نهضت سبز در سال‌های قبل عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha