وزیر علوم: روسای دانشگاه‌ها در انتخابات مجلس از نامزد خاصی حمایت نکنند

تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی از نامزد خاصی حمایت نکنید.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل روز سه شنبه و در آخرین سخنرانی اجلاس دوروزه روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در جمع بندی این اجلاس توصیه هایی مختلفی را در حوزه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی خطاب به روسای دانشگاه های سراسر کشور مطرح کرد.

وی در این نشست در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با مخاطب قرار دادن روسای دانشگاه ها، با بیان اینکه، امسال سال انتخابات مجلس شورای اسلامی است، تاکیدکرد: دانشگاه های مختلف به خصوص در شهرستان ها نباید از نامزد خاصی حمایت کنند، چراکه بعد در اداره دانشگاه با مشکل روبرو می شوند.

زلفی گل افزود: اگر هم نامزدها درخواست جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاهی داشته باشند به شکل مساوی برای همه نامزدها جلسه گذاشته شود.

وی از روسای دانشگاه ها خواست تشکیل و مدیریت کلاس ها را جدی گرفته و تلاش کنند حضور و غیاب کلاس ها برخط شود تا اگر بیرون از دانشگاه اتفاقی افتاد قابل رصد باشد.

وزیر علوم ادامه داد: اگر در دوره ریاست دانشگاه همین یک کار را انجام دهید، دستاورد خوبی است. دانشجویان در ورود اثر انگشت زده و حضور و غیاب برخط باشد. البته کلاس باید به قدری جذابیت داشته باشد که دانشجویان بدون حضور و غیاب هم حضور داشته باشند.

زلفی گل همچنین توجه به اسناد فرادستی و نقشه جامع سند دانشگاه اسلامی را مهم خواند و خطاب به روسای دانشگاه های کشور افزود: برنامه ای که زمان انتصاب به ریاست دانشگاه از شما گرفته شد، میثاق بین وزارتخانه و دانشگاه هاست، از این رو باید بر اساس برنامه پیش روید.

وزیر علوم فعالیت های اداری به موقع مربوط به جذب هیات علمی روسای دانشگاه‌ها را توسط روسای دانشگاه ها بسیار مهم و حق الناس دانست و افزود: البته ابزار دست روسای دانشگاه ها باید کافی باشد تا بتوانند مشکلات را سریع تر رفع کنند. تا حد امکان کار مردم را سریع انجام دهید.

وی از روسای دانشگاه ها خواست قانون جهش دانش بنیان قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را مطالعه و از ظرفیت این قوانین استفاده کنند.

وزیر علوم: روسای دانشگاه‌ها در انتخابات مجلس از نامزد خاصی حمایت نکنند

کدام دانشجویان در معرض آسیب های اجتماعی هستند؟
عضو هیات دولت سیزدهم همچنین به روسای دانشگاه ها تاکید کرد که آنها طرح تحلیل ترکیبی را با کمک استادان علوم اجتماعی، سیاسی و آماری دانشگاه ها انجام دهند که چه تعداد از دانشجویان در معرض آسیب های اجتماعی هستند.

زلفی گل افزود: اگر این طرح را انجام دهید، در صورت بروز مشکل برای هر کدام از دانشجویان می توانید آن را مدیریت کنید.

وزیر علوم با تاکید بر طراحی سرود و تالار افتخارات برای همه دانشگاه ها گفت: مسابقه ای بین سرود همه دانشگاه ها نیز برگزار می شود.

وی همچنین از روسای دانشگاه ها خواست با وارد کردن اعضای هیات علمی جوان به چرخه مدیریت به کادرسازی کمک کنند.

وزیر علوم با تاکید بر مفید بودن فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت نیز گفت: آیین نامه فرصت مطالعاتی کوتاه مدت به زودی ابلاغ می شود و دانشگاه ها نیز باید آن را بیشتر و جدی تر در دستور کار قرار دهند.

وی از روسای دانشگاه ها خواست جشن دانشجویان نوورود را جدی بگیرند و در این جشن با کمک وسایل تبلیغی خانواده ها را از جایگاه دانشگاه مطلع، همچنین در کمک به کارکنان دانشگاه ها تا حد امکان تلاش کنند.

نسبت کارمند به هیات علمی در دانشگاه ها بایدکاهش یابد
زلفی گل همچنین با تاکید بر توجه به بهره وری در آموزش عالی به روسای دانشگاه ها توصیه کرد در خرید تجهیزات دقت کرده و سعی کنند تجهیزاتی وارد دانشگاه کنند که تعداد افراد بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین نسبت کارمند به هیات علمی باید متناسب باشد و نسبت کارمند به هیات علمی را باید کاهش داد.

وی با تاکید بر رتبه بندی دانشگاه ها و جدی گرفتن آن در دانشگاه نیز تاکید کرد: همه دانشگاه ها باید به ازای هر ۳۰۰ عضو هیات علمی یک کارشناس علم سنجی داشته باشند تا رتبه بندی و معیارهای آن لحاظ شود.

وزیر علوم به روسای دانشگاه ها توصیه کرد ارتباطات خود را با امامان جمعه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهردار، استاندار، مدیران صنایع مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی تقویت کنند.

وزیر علوم: روسای دانشگاه‌ها در انتخابات مجلس از نامزد خاصی حمایت نکنند

به دانشجویان دختر و بسیج خواهران بیشتر توجه شود
قائم مقام وزیر علوم نیز در سخنان کوتاهی در پایان این اجلاس خطاب به این روسا توصیه هایی مطرح کرد و گفت: برنامه ریزی کنید تا هر استاد یک آزمایش تحقیقاتی داشته باشد، درآمد پژوهشی باید افزایش یابد و در بحث پژوهش تنگ‌نظری و اعمال سلیقه نباشد. حضور در صنعت را جدی بگیرید و ساماندهی کنید جلسات مرتب و متناوب با صنایع داشته باشید.


محمد سلیمانی ادامه داد: میزان تحقق برنامه راهبردی مصوب خود را در بازه های مختلف بررسی کنید. جذب استعدادهای منطقه حتما در دستور کار قرار گیرد، حق تدریس دانشجویان دکتری درون دانشگاه ممکن است و می تواند به این دانشجویان کمک کند.

وی با تاکید بر توجه به انضباط آموزشی گفت: برنامه تغذیه دانشجویان باید از جهت مواد مغذی مناسب باشد، برای این امر می‌توانید از دانشکده تغدیه کمک بگیرید تا به شکل علمی در تهیه برنامه‌ای مناسب کمک کنند. برنامه های فرهنگی را در دانشگاه مادر و واحدهای اقماری در دستور کار قرار دهید.


سلیمانی تاکید کرد: ارتباط با دانشجویان و تشکل های دانشجویی و استادان را باید تقویت کنید. جلساتی با استادان داشته باشید و صحبت های آنها را بشنوید.

وی با تاکید بر توجه ویژه به دختران دانشجو اظهار داشت: یه دختران دانشجو بیشتر توجه کنید، در برخی دانشگاه ها تعداد دختران دانشجو بسیار ببشتر است اما اکثر برنامه ها برای پسران اجرا می شود. همچنین بسیج خواهران در دانشگاه ها ضعیف است باید بودجه بیشتری به آنها اختصاص یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha