نقشه مهندسی فرهنگی کشور متناسب با اولویت‌های استان‌ها در دست تدوین است

یزد - ایرنا - مسئول برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این نقشه با توجه به اولویت‌ و مسائل استان‌های مختلف کشور در دست تدوین است و رویکرد حاکم بر آن بر خلاف مشی عمومی سیاستگذاری، از پایین به بالا و متناسب با وضعیت استان‌ها و توسط دستگاه‌های متولی تهیه می شود.

محمدرضا باقری روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا ادامه داد: هشت ماه از مهلت تهیه و تصویب نقشه مهندسی فرهنگی در استان‌ها ی مرحله دوم  تدوین سند می گذرد و تا کنون سند فرهنگی ۱۲ استان تصویب شده و برای ۱۹ استان باقی مانده نیز پیش بینی می شود سند آنها در شورای فرهنگی عمومی استان‌ها به تصویب برسد .

وی ادامه داد: این سند بالادستی فرهنگی که با مشارکت استان‌ها در حال تهیه است، سند جدیدی نیست، بلکه شکل بندی جدیدی از اسناد در آن را طراحی شده است، هم اکنون همه استان ها سند آمایش، سند فرهنگی و برنامه تحول دولت دارند، اما کمبود یک سند جامع و مادر فرهنگی و اجتماعی در کشور احساس می شد که بتواند همه اسناد را حول یک محور جمع کند .

باقری تصریح کرد: معمولا سندهای آمایشی استان ها نقص فرهنگی دارد و بخش فرهنگ در این گونه اسناد بسیار ضعیف و کمرنگ دیده می شود که آن هم عمدتا محدود به برنامه های بخش گردشگری است و بقیه مسائل به خصوص در بخش نرم افزاری فرهنگ اصلا دیده نمی شود.

نقشه مهندسی فرهنگی کشور متناسب با اولویت‌های استان‌ها در دست تدوین است

جای خالی سند مادر فرهنگی در نظام برنامه ریزی

وی افزود: انتظار می رود استان ها پروژه های فرهنگی خود را برای پنج سال آینده در قالب این سند ارائه کنند زیرا این سند یک برنامه قانونمند است و اگر دستگاهی پروژه فرهنگی خود را در قالب این سند نبیند، بعد از تصویب آن، سازمان برنامه و بودجه نمی تواند به پروژه های فرهنگی خارج از این سند بودجه اختصاص دهد، زیرا ریز برنامه ها هز استان ها در قالب این سند خواسته شده است و خارج از موارد اعلام شده امکان اختصاص بودجه وجود ندارد.

استان یزد یکی از استان هایی است که هنوز نقشه مهندسی فرهنگی آن به تصویب شورای فرهنگ عمومی نرسیده و مراحل بررسی برای تصویب در این شورا را می گذراند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha