چهار هزار و ۴۰۰ مترمربع  فضای فرهنگی برای کودکان چهارمحال و بختیاری در دست ساخت است

شهرکرد - ایرنا - دولت سیزدهم برای توسعه مراکز متخص به کودکان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری احداث چهار هزار و ۴۰۰ مترمربع فضای فرهنگی در مدت ۲ سال گذشته را عملیاتی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، توسعه زیربنای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم با توسعه زیرساختی کتابخانه‌ها و مراکز مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال انجام است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تا قبل از دولت سیزدهم فضای فرهنگی مربوط به کودکان و نوجوانان این استان ۹هزار و ۵۰۰ مترمربع بود این درحالی است که با نگاه مثبت دولت و همکاری استان اختصاص ۱۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار، چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای فرهنگی در استان در دست ساخت است.

حجت‌الله آسمند افزود: این فضاها شامل مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر پُردنجان فارسان با ۴۵۰ مترمربع زیربنا و ۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال، مرکز فرهنگی هنری شهر دَشتَک شهرستان اردل با ۴۵۰ مترمربع زیربنا و ۲۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال و مرکز تکمیلی فرهنگی هنری شهرکرد با سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا که تاکنون ۲۴میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه و افزون براین ۳۲میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی در دست احداث است.

وی بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده مرکز فرهنگی هنری شهر پُردنجان همزمان با هفته ملی کودک در مهرماه، مرکز فرهنگی هنری شهر دَشتَک در دهه فجر و مرکز تکمیلی فرهنگی هنری شهرکرد نیز با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

چهار هزار و ۴۰۰ مترمربع  فضای فرهنگی برای کودکان چهارمحال و بختیاری در دست ساخت است

آسمند اختصاص و هزینه‌کرد این میزان اعتبار عمرانی در بخش ایجاد زیرساخت فرهنگی برای کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری را بی‌سابقه دانست و گفت: با توجه به گستردگی استان عقب ماندگی‌های زیادی در این بخش وجود دارد که به برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این بخش نیاز است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر تنها ۲۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت و یک کتابخانه پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری فعال است و این مراکز با ظرفیتی که دارند توانسته‌اند تنها ۱۰هزار و ۵۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان این استان را زیرپوشش فعالیت‌های خود قرار دهند.

فعالیت چهار مرکز سیار روستایی

ایجاد کتاب‌رسان‌های سیار برای عرضه‌ کتاب به کودکان و نوجوانان در روستاها و همکاری با سازمان‌هایی که خدمات مشابه ارایه می‌کنند با هدف کمک به توسعه و ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان و تشویق نویسندگان، طراحان، هنرمندان، ناشران و همکاری با آنان از سیاست‌های دستگاه‌های مسئول است.

روستاها هم‌چون شهرها نیازمند و شایسته‌ دریافت محصولات فرهنگی و اطلاعاتی از طریق نهادهای اطلاع‌رسانی هستند و کتابخانه سیار راهکار خوبی برای ایجاد کتابخانه‌ ثابت روستایی به شمار می‌رود و می‌تواند پاسخی بر توزیع عادلانه‌ امکانات باشد.

در همین ارتباط با توجه به گستردگی استان‌ها و محدودیت امکانات برای راه‌اندازی مراکز ثابت در شهرها و روستاها؛ مجموعه کانون پرورش فکری با استفاده از طرح کتابخانه سیار تلاش کرده به روزترین تولیدات این مجموعه را برای کودکان و نوجوانان در دوردست ترین مناطق کشور تامین کند.

با وجود اجرای مراکز سیار روستایی کانون پرورش فکری هنوز هم روستاها و مناطق دوردستی در استان چهارمحال و بختیاری هستند که به دلیل محدودیت امکانات حتی از نعمت این مراکز سیار روستایی نیز محروم هستند و می‌طلبد مسوولان برای برخورداری کودکان و نوجوانان از تولیدات کانون پرورش فکری تدبیر کنند.

آسمند در خصوص مراکز سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: افزون براین چهار مرکز سیار روستایی نیز در مراکز شهرستان‌های کوهرنگ، لُردگان، بخش گندمان شهرستان بروجن و شهرکرد فعال است که تنها توانسته‌اند کودکان ۸۰ روستای این استان را زیرپوشش فعالیت‌های خود قرار دهند در حالی که شمار روستاهای این استان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ روستا است.

چهار هزار و ۴۰۰ مترمربع  فضای فرهنگی برای کودکان چهارمحال و بختیاری در دست ساخت است

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف و وجود مخاطب برای برنامه‌های فرهنگی و هنری در بخش کودک و نوجوان فضاهای فرهنگی مربوط به این بخش را در کشور و به تبع آن استان چهارمحال و بختیاری محدود دانست و تاکید کرد: فضاهای موجود پاسخگوی نیاز جامعه هدف نیست.

آسمند با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰۰ مدرسه یک مرکز کانون پرورش فکری در استان وجود دارد ادامه داد: در قالب اجرای طرح کانون مدرسه با توجه به امکانات موجود هفت هزار دانش آموز در قالب ۶۶ مدرسه جذب فعالیت‌های ادبی، دینی، علمی، فرهنگی و هنری این طرح شدند این درحالی است که در صورت وجود مراکز بیشتر امکان زیرپوشش قرار دادن جمعیت بیشتری از دانش آموزان این استان وجود داشت.

کمبود مربی از مشکلات کانون پرورش فکری

کمبود مربی در کنار فضا از دیگر چالش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که با توجه به اهمیت کار این مجموعه فرهنگی مسئولان باید راهکاری برای این معضل بیاندیشند.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری، در زمان حاضر ۶۵ مربی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان در استان فعال هستند که با توجه به محدودیت نیرو امکان پاسخگویی به نیاز جامعه هدف وجود ندارد.

او با اشاره به راه‌اندازی کارگاه‌های تخصصی برای کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در تابستان و بهار امسال در قالب ۴۳ رشته مختلف فرهنگی و هنری ۴۵۰ کارگاه برای چهار هزار کودک در این استان راه‌اندازی شد.

مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری شمار کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان را ۲۵۶ هزار جلد عنوان کرد و گفت: در مرحله نخست اجرای توزیع کتاب در بین کتابخانه‌های کانون پرورش فکری هشت هزار و ۷۴۲ جلد کتاب در بین کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی استان توزیع شده است و قرار است تا پایان سال ۲ مرحله دیگر کتاب نیز در بین کتابخانه‌های کانون توزیع شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha