دولت سیزدهم در تسهیلگری راهپیمایی اربعین بسیار خوب عمل کرد

تهران- ایرنا- رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت سیزدهم در تسهیلگری، هماهنگی و فراهم کردن شرایط بهتر برای راهپیمایی اربعین حسینی خوب عمل کرد و نشان داد دغدغه اربعین حسینی را داد.

علی انتظاری در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره اهمیت برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین و ساماندهی و عملکرد دولت در این مراسم بزرگ جهانی، اظهار داشت: با حمایت هایی که دولت امسال از راهپیمایی اربعین حسینی در بحث هماهنگی ها و تسهیل گری انجام داد نشان داد دولت سیزدهم همراه اربعین است و نشان داد دولت های قبل همراه نبوده اند. با وجود حضور جمعیت قابل توجه در راهپیمایی اربعین حسینی دولت نشان داد واقعا دغدغه پیاده روی اربعین را دارد البته دولت مراقب باشد که تصدیگری ایفا نکند و همین نقش تسهیلگری و شرایط فراهم کردن را داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان این که راهپیمایی اربعین حسینی فقط برای زیارت نیست، افزود: پیاده روی اربعین در درجه اول برای پیاده روی است. بعضی ابتدا به نجف می روند زیارت می کنند و از آنجا به کربلا می روند و چند روز در کربلا مستقر می شوند. رسانه ها باید این را به مردم منتقل کنند که اصل موضوع پیاده روی اربعین حسینی است؛ چرا که زیارت را در ماه های دیگر می توان انجام داد و پیاده روی مخصوص این ایام است؛ باید این پیام درست انتقال پیدا کند.

دولت سیزدهم در تسهیلگری راهپیمایی اربعین بسیار خوب عمل کرد

انتظاری در ادامه دستاوردهای راهپیمایی اربعین حسینی را متنوع و زیاد عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این پیاده روی صدور گفتمان انقلاب اسلامی است. در راهپیمایی اربعین حسینی شرایطی فراهم می شود که ملل مختلف جهان، فرق مختلف و به ویژه شیعیان و حتی غیرمسلمانان در کنار هم حضور پیدا می کنند و در واقع بین آزادیخواهان تعامل پیدا می شود.

وی افزود: بستری ایجاد می شود که با هندی ها، پاکستانی ها، اندونزی ها، اروپایی ها و آفریقایی ها ارتباط برقرار شود. هرکسی که دغدغه ای در مورد سلطه فرهنگی غرب دارد، در این پیاده روی حضور پیدا می کند و آن را مفری بر رها شدن از این سلطه فرهنگی غرب تلقی می کند و یک آلترناتیو بسیار مهم برای سلطه فرهنگی جهان غرب است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: یکی از نیازهای مهم جامعه اسلامی و سبک زندگی اسلامی، مواسات است که در راهپیمایی اربعین حسینی به وضوح اتفاق می افتد؛ چرا که ملاحظه می کنید افراد جان، مال و زندگی خود را برای پیاده روی اربعین تنظیم کرده اند. زائران در این پیاده روی می بیند که افراد مختلف برای این پیاده روی از زندگی خود گذشته اند؛ بنابراین درس مواسات می گیرند.

انتظاری تاکید کرد: درس مواسات یکی از مهمترین دستاوردهای راهپیمایی اربعین حسینی است که می تواند نابرابری ها و بی عدالتی های موجود در جامعه را مورد توجه قرار دهد و رفع کند.

دولت سیزدهم در تسهیلگری راهپیمایی اربعین بسیار خوب عمل کرد

این استاد دانشگاه در ادامه درباره تبلیغات رسانه ای غرب گفت: رسانه های غربی تلاش می کنند انگاره سازی کنند و جای دیو و دلبر و جای قاتل و شهید را عوض کنند؛ آنها با تبلیغات گسترده در فضای مجازی افکار عمومی را هدایت می کنند که راهپیمانی اربعین حسینی در واقع باطل السحر اقدامات رسانه ای غرب است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اگر چه رسانه های غربی این حادثه بزرگ و عظیم را بایکوت می کنند، اما خود این راهپیمایی به ابررسانه تبدیل شده است. کسانی که در این راهپیمایی حضور پیدا می کنند به صورت واقعی نه به صورت پیام، مهر، محبت، عشق، خودگذشتگی، مواسات و ارتباط را درک می کنند. بنابراین این افراد خودشان پیام رسان اربعین می شوند؛ نیاز نیست رسانه های غربی آن را پوشش دهند.

وی ادامه داد: موضوعی که در پیاده روی اربعین حسینی اتفاق می افتد با آن موضوعی که رسانه های غربی براساس آن شکل گرفته اند، در تعارض است به همین دلیل هم است که این حماسه عظیم مورد بایکوت قرار می گیرد.

دولت سیزدهم در تسهیلگری راهپیمایی اربعین بسیار خوب عمل کرد

انتظاری درباره برگزاری ششمین همایش بین المللی اربعین حسینی در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این همایش ها تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف این پیاده روی است؛ سبک زندگی که در حال تدوین است و رویدادهایی که قابل پیش بینی است. چرا که جهان جدیدی در حال خلق شدن است و این جهان جدید، جهان مدرن غربی نخواهد بود. جهان جدید جهانی است که از همین پیاده روی اربعین شکل می گیرد.

وی تاکید کرد: قطب جدید جهان اسلام در حال شکل گرفتن است و راهپیمایی و پیاده روی اربعین جنین این جامعه در حال نوزایش است.

در اربعین امسال، حضور بیش از ۲۲ میلیون زائر حسینی جلوه ای بی‌نظیر از یک اجتماع مذهبی را حول حرم امام حسین (ع) رقم زد. در این میان حضور چهار میلیون و ۵۰ هزار زائر ایرانی حاضر در این راهپیمایی بالاترین میزان حضور هموطنان‌ ما در این کنگره جهانی بود؛ جمعیتی که از دورترین نقاط کشور خود را به عراق رساندند و با حضور در این طریق باشکوه، با پای پیاده خود را به حرم سید و سالار شهیدان رساندند.

انتقال این تعداد زائر اقدام بسیار بزرگی بود که بدون ایجاد زیرساخت های ارتباطی و مواصلاتی امکان پذیر نبود و در سال های اخیر این زیرساخت ها برای تردد بهتر زائران فراهم شد، به گونه ای که حسن بهرام نیا استاندار ایلام اعلام کرد این استان به برکت زیرساخت های اربعین برای پنج سال آینده به قطب مهم تجاری و صادراتی در کشور و منطقه تبدیل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha