مسئولیت‌پذیری و تلاش مجاهدانه؛ دو شاخصه‌ای که دولت سیزدهم را متمایز می‌کند

تهران- ایرنا- سخنگوی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دولت سیزدهم دو شاخصه مهم و متمایز نسبت به دولت‌های قبل دارد و آن کار و تلاش مجاهدانه و پذیرش مسئولیت مشکلاتی است که حتی از قبل باقی مانده‌اند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه هشتم شهریور ماه و مطابق رسم معهود دیدار با اعضای هیات دولت در هفته دولت در دیدار با رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت سیزدهم، گفتند: بنده در این سی و چند سال از همه‌ دولتها با گرایش ها و توان های مختلف حمایت کردم. دلیلش هم واضح است؛ چرا که شرایط کشور و اهدافی که ما برای خودمان ترسیم کردیم در جمهوری اسلامی اقتضاء می کند همه به قوه‌ مجریه که وسط میدان است، کمک کنند؛ رهبری کمک کند، مردم کمک کنند، روشنفکرها کمک کنند، نخبگان کمک کنند؛ قاعده‌اش این است؛ همه‌ دولت ها مستحق این کمک همه‌جانبه هستند. ما به همه‌ دولت‌ها کمک کردیم. لکن در مورد این دولت علاوه‌ بر کمک، بنده با نگاه به این دو ساله، تمجید هم می خواهم بکنم.

ایشان از عملکرد دولت سیزدهم در برخی بخش‌ها همچون «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»، «ساده‌زیستی و کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت» و «به کارگیری جوانان در رده‌های گوناگون مدیریتی» تقدیر و در پایان به اعضای هیات‌دولت توصیه کردند: به جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها اعتنا نکنید. کار خودتان را بکنید. گاهی شما یک تصمیمی گرفتید، تصمیم درستی است. یک عده خوششان نمی‌آید، جنجال می کنند. اگر اقدامتان اقدام سنجیده‌ای است، اندیشیده‌ای است و روی فکر تصمیم‌گیری شده، اعتنا نکنید. گاهی اوقات می خواهند یک اقدامی را تحمیل کنند بر دولت؛ گروه‌های فشارند اینها. اینها را توجه نکنید. کار خودتان را با فکر انجام بدهید.

رهبر انقلاب کارهای دولت در بخش‌های مدیریتی را هم مهم دانستند و گفتند: حضور در بین مردم و مواجهه مستقیم و صمیمی و متواضعانه با آن‌ها، بسیار با ارزش است.

دو ویژگی متمایز دولت سیزدهم در مقایسه با دولت‌های قبل

علی‌ شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد دلیل حمایت و تمجید رهبری از دولت سیزدهم اظهار داشت: دولت سیزدهم دو ویژگی مهم دارد که وجه تمایز این دولت با دولت‌های گذشته است؛ اولین ویژگی کار و تلاش و مجاهدانه و شبانه‌روزی است که در این دولت به چشم می‌آید و تقریبا میانگین بالایی دارد و نسبت به دولت‌های گذشته به شکل چشم‌گیری افزاینده بوده است. این کار، تلاش و دوندگی شبانه‌روزی و پیگیری باعث می‌شود از جهت کمّی مقدار کار بیشتری در این دولت انجام شود.

وی ادامه داد: ویژگی دوم این است که این دولت مسئولیت‌پذیر است و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کند و سعی می‌کند مسائل کشور را حل کند و با توجه به مسائلی که در کشور وجود دارد، راه‌حل پیدا کند. دولت به سمت مسائل می‌رود تا مسائل را حل کند. اگر مشکلاتی از قبل وجود داشته است به گردن می‌گیرد و به سمت حل آن می‌رود.

این دو شاخص شاخص‌های مهمی است که شاید مقام معظم‌ رهبری از این حیث و به دلیل همین ویژگی‌ها از دولت تمجید و حمایت کردند.

شمسی‌پور در مورد اقدامات وزارت علوم در همراهی با هیات‌دولت برای حل مسائل کشور و تلاش بیشتر نیز گفت: در مجموعه وزارت علوم و آموزش عالی در این دولت یک معاونت جدید به عنوان معاونت فناوری را تاسیس کردیم. البته بارها گفته شده ولی این امر بسیار مهم است. وقتی معاونت جدیدی تاسیس می‌شود؛ یعنی ریل‌گذاری جدیدی رخ داده است و نگاه ما به علم فناوری در کشور عوض می‌شود.

مسئولیت‌پذیری و تلاش مجاهدانه؛ دو شاخصه‌ای که دولت سیزدهم را متمایز می‌کند

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: از جهت تولید علم در ۴۰ سال گذشته بسیار موفق بوده‌ایم، ولی در مصرف علم مساله داشتیم، در حالی که مصرف علم به حل مسائل کشور کمک می‌کند و به تولید فناوری و خلق ثروت برای کشور می‌انجامد.

تلاش ما در آموزش عالی این است که علم تولید شده در کشور را به فناوری منتهی کنیم. تاسیس این معاونت، هم فقط تاسیس یک معاونت نیست، بلکه نگاه، رویکرد و راهبرد و ریل گذاری جدیدی را نشان می‌دهد که همه جهت گیری های ما را عوض می‌کند و همه آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها را برای استادان و دانشجویان در جهت تحقق این هدف تغییر می‌دهیم.

شمسی پور درباره ماده ۵۳ آیین نامه تشویقی اعضای هیات علمی بیان کرد: در این آیین‌نامه از ۶۰ پایه تشویقی استادان، ۲۰ پایه به موضوع فناوری اختصاص دارد. در آیین‌نامه ارتقا، هم به فناوری و دستاوردهای فناورانه اعضای هیات علمی توجه ویژه‌ای شده است. در همه سیاست‌گذاری های تشویقی و غیره، حتما مساله فناوری لحاظ می شود و کشور به این سمت می‌رود.

وی اقدام بعدی وزارت علوم را توجه ویژه به مساله مهارت‌محوری دانست و گفت: دوره های کارآموزی برای دانشجویان کارشناسی بسیاری از رشته‌ها تقویت و تعداد واحدهای کارآموزی و کارورزی در بعضی رشته‌ها چندبرابر می شود. البته تحقق نهایی این هدف نیاز به عزم ملی دارد، وزارتخانه ها، نهادها، شرکت‌های خصوصی و دولتی باید با این هدف همراه شوند تا دانشجویان ماهری تربیت کنیم و دانشجوها به سمت اشتغال هدایت شوند. بورس های صنعتی و بورس دانش هم در همین راستا افزایش یافته است.

شمسی‌پور گفت: همه این اقدامات صورت گرفته تا دانش آموخته بیکارِ عصبانی تحویل جامعه ندهیم و با توسعه بورس‌ها یا از ابتدا به فکر اشتغال آنها باشیم یا به اندازه‌ای مهارت داشته باشند که خود بتوانند بعد از پایان تحصیل کارآفرینی کنند یا به راحتی در نهادی مشغول کار شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha