بهسازی و نوسازی کتابخانه ها ، گامی برای تولد نسل نوین کتابخوان در فارس

شیراز - ایرنا - کتابخانه‌های عمومی فارس در ۲ سال اخیر مسیر ارتقا، تجهیز و تحول در خدمت‌رسانی را دنبال کرده و در این مسیر علاوه بر افزایش ۱۳ درصدی این مراکز فرهنگی، شاهد آغاز و اجرا شدن تجهیز و تعمیر کتابخانه‌های فعال برای ارائه خدمات نوین به اعضا هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت از ابتدای فعالیت خود تحقق عدالت فرهنگی را به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای خود در عرصه فرهنگ اعلام و دنبال کرد و در این مسیر گام‌های شایسته‌ای در تجهیز و تحول کتابخانه‌های عمومی و افزایش دسترسی روستاییان به این مراکز برداشت.

علاوه بر افزایش شمار کتابخانه‌های عمومی و بهبود دسترسی همگانی به این مراکز، رویکرد نوین کتابخانه‌ای با هدف افزایش خدمات در دستور کار قرار گرفت چرا که کتابخانه‌های امروز دیگر تنها محلی برای امانت کتاب یا مطالعه در فضایی ساکت نیست بلکه به پایگاهی آموزشی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است.

برای تحقق این امکان بازسازی، تجهیز و تعمیر کتابخانه‌های موجود منطبق با رویکرد نوین ارائه خدمات در دستور کار قرار گرفت.

با هدف جذب حداکثری کودکان و نوجوانان بخش تخصصی این گروه سنی در بسیاری از کتابخانه‌های بزرگ کشور بازسازی و مناسب‌سازی و سپس به بخش بازی و دیگر بخش‌های جذاب آموزشی تجهیز شد.

تولد نسل جدید کتابخانه‌های عمومی کشور

علاوه بر آن تعمیر و تجهیز دیگر کتابخانه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت تا به گفته مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور "نسل جدید کتابخانه‌های عمومی کشور" در این فضا متولد شود.

هم اکنون نیز چنانکه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تازگی اعلام کرده ۳۰۰ طرح ساخت و بازسازی کتابخانه در کشور فعال است.

به گفته مهدی رمضانی حدود ۴۰ پروژه بازسازی و ساخت کتابخانه‌های عمومی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

قرار است کتابخانه‌های تازه نفسی که پس از بازسازی و تجهیز، به فضای خدمترسانی فرهنگی استان‌ها می‌آیند به عنوان نسل جدید کتابخانه‌های عمومی تحول آفرین باشند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تحول این نسل از کتابخانه‌ها را یک تحول فرهنگی دانسته و اظهار کرده که کتابخانه‌های عمومی ایران، از کتابخانه‌های پیشرو در این حوزه هستند و همگام با استانداردهای جهانی طراحی و تجهیز می‌شوند.

استان فارس نیز از قافله تجهیز، بازسازی و تعمیر کتابخانه‌های عمومی جانمانده و پس از آنکه اعلام شد در ۲ سال گذشته تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام کتابخانه‌ای و تعریف پروژه‌های جدید رشد خوبی داشته، طی ۲ سال ۱۶ کتابخانه عمومی به سرانه فرهنگی فارس افزوده شده و کتابخانه‌های روستایی ۱۳ درصد رشد کرده، خبرهای خوبی نیز از تعمیر و تجهز کتابخانه‌های عمومی این استان به گوش می‌رسد.

بهسازی و بازسازی ۸۰ میلیاردی کتابخانه‌های فارس در ۶ ماه

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعتبار، صَرف تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های عمومی استان فارس شده است.

محمدحسین فیروزی در این باره توضیح داد: ارتقا، شاداب‌سازی و بهسازی کتابخانه‌های عمومی موجود در استان از اولویت‌های اصلی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس است تا در کنار توسعه کمی، سطح کیفی خدمات کتابخانه‌ای استان نیز بهبود یابد.

او با اعتقاد به اینکه کتابخانه‌های عمومی فارس هنوز نیازمند توسعه است، بیان کرد: در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی، ابلاغی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و آسیب‌های اجتماعی جذب و برای تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها هزینه شده است.

به گفته فیروزی بیش از ۲۳ میلیارد ریال از این اعتبار صرف تعمیر، نوسازی و بهسازی بخشهای مختلف ۱۰ کتابخانه عمومی فارس شده است.

او درباره تجهیز کتابخانه‌های فارس نیز گفت: بیش از ۲۷ میلیارد ریال اعتبار باری خرید و نصب تجهیزات ضروری صرف و در سطح استان توزیع شد که این تجهزات شامل تجهیزات چوبی، رایانه‌ای، سرمایشی و گرمایشی، دوربین مدار بسته و سیستم ضدسرقت است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: تجهیز کتابخانه‌های عمومی به امکانات مدرن و جدید کمک می‌کند تا مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌ها بتوانند با استفاده از امکانات به روز و در محیطی لذت‌بخش به مطالعه و امانت کتاب بپردازند و کتابداران در محیطی امن و با آسایش بیشتر، فرهنگ کتاب و کتابخوانی را با قوّت بیشتر ترویج کنند.

علاوه بر این‌ها آغاز تجهیز ۴۶ کتابخانه فارس به بخش بازی و اسباب‌بازی با حدود ۴۰ بازی مهارتی، تربیتی و استراتژیک در نیمه نخست امسال از اتفاقات شایسته‌ای بود که بر اساس تجربه کتابداران به طور مستقیم منجر به جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌های عمومی می‌شود.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در گان نخست تجهیز کتابخانه‌هایی در شیراز، آباده، داراب، قیر و کارزین، مرودشت و کازرون در حال تجهیز به وسایل بازی است و در مرحله بعد دیگر شهرستان‌ها نیز به تناوب به این بخش مجهز می‌شوند.

فیروزی در ادامه یکی از مهمترین پروژه‌های بازسازی کتابخانه‌های عمومی فارس عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال، بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اتمام مراحل بازسازی این کتابخانه هزینه شده است.

به گفته او پروژه کتابخانه دستغیب مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی درهای قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز به روی علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی گشوده خواهد شد و با طراحی به روز و پیشرفته، تقدیم مردم فرهنگ دوست شیراز خواهد شد.

بهسازی و نوسازی کتابخانه ها ، گامی برای تولد نسل نوین کتابخوان در فارس

بازسازی و بهسازی کتابخانه‌ها راهی برای کتابخوان‌تر کردن مردم

باز طراحی، به روز کردن و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در کنار تقویت منابع کتابخانه‌ای، زمینه‌ای مهیا برای جذب بیشتر مردم به کتابخانه‌های عمومی می‌شود.

شمار اعضای کتابخانه‌های عمومی همواره یکی از مولفه‌هایی است که افزایش آن برای استفاده حداکثری از منابع کتابخانه‌ای موجود مورد توجه قرار دارد و بی‌تردید بهبود فضای کتابخانه‌های عمومی، بروزسازی آنها و بویژه تنوع بخشی به خدمات می‌تواند مفری برای کشاندن مردم بویژه نسل کودک، جوان و نوجوان به این اماکن فرهنگی باشد.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس امروز در برخی از کتابخانه‌های نوین فارس حدود ۶۰ خدمت کتابخانه‌ای از قیبل بخش‌های علم، گفت و گو، نشست‌های کتابخوان و دیگر پویش‌ها و برنامه‌های فرهنگی، ادبی و هنری ارائه می‌شود که گزارش‌ها حاکی از استقبال مردم است.

بازسازی و بهسازی کتابخانه‌های عمومی زیرساختی برای ارائه خدمات نوین کتابخانه‌ای است که ضمن ارتقای سرانه مطالعه، زمینه را برای نقش‌آفرینی کتابخانه‌ها بهعنوان یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی فراهم می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha