به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، تکمیل طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس که قشم را به سرزمین اصلی متصل می کند، در دولت سیزدهم به صورت جدی در دستور کار قرار است و بازدید امروز عادل پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به همراه حجت الله عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور و جمعی از مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد با هدف آشنایی با به روزترین فناوری های مهندسی و مدیریت اجرای این طرح در جهان انجام شده است.
در این بازدید میدانی مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد کشور از نزدیک با عملیات اجرایی یکی از ۱۰ طرح برتر پُل سازی جهان در گوانجو چین که شنژن را به ژونگشان متصل می کند و توسط شرکت مهندسی پلی چانگدا اجرا می شود، آشنا شدند.
پلیچانگدا از شرکتهای تابعه پلی چاینا است که ساخت و ساز مهندسی، طراحی، نگهداری و سرمایه گذاری را یکپارچه سازی می کند.
شرکت پلی چاینا در ساخت بیش از ۳۰۰ پُل و تونل فوقالعاده بزرگ مانند همین طرح مشارکت کرده است.
دهانه اصلی این پُل در حال ساخت در چین بیش از یکهزار متر است که با طول ۲۴ کیلومتر در میان ۱۰ پُل برتر جهان قرار دارد.
حوزه کاری این شرکت شامل بزرگراهها، پلهای مقیاس بزرگ، تونلهای غوطهور در زیر دریا، بنادر، ابر راهها، تاسیسات برق بادی-دریایی، فرودگاهها و ساخت و ساز مسکن و کارهای عمومی شهری و نظایر آن است.
براساس این گزارش، طرح خلیج فارس ذیل طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس و شامل چهار طرح پُل خلیج فارس، توسعه بندر کاوه، احداث چهار لاین بزرگراه از بندر کاوه تا سرزمین اصلی و خط راه آهن بین سرزمین اصلی و جزیره قشم است که انجام تمامی طرح ها وابسته به اتمام طرح پُل است.
برای تکمیل یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل توسعه بندر کاوه جزیره قشم، احداث ۹۲ کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث ۸۶ کیلومتر راه آهن از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث پل خلیج فارس به منظور تکمیل ارکان طرح بر روی دریا در سال ۱۴۰۱ خورشیدی به حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۴۶۰ میلیون یورو نیاز بود.
این پُل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل و نقل شمال - جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.
با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می شود، به طوریکه بخش عمده کالا هایی که از طریق کریدور شمال - جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پُل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت تر، صورت خواهد گرفت.
بر این اساس، هزینه های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کمتر خواهد شد.
این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.
پُل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل می شود و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.
طول کل این پُل سه هزار و ۴۳۰ متر است که ۲ هزار و ۵۰۰ متر آن بر روی دریا قرار دارد و سازه کابلی با دهانه های ۳۶۰ متر در وسط دریا و عرض مفید عرشه حدود ۳۲ متر از دیگر ویژگی های این طرح است.
جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.
این جزیره که بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.
از سوی دیگر، ویژگی های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می شود.
این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بینالمللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.
اهداف و محورهای اصلی فعالیت های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک های انرژی است.
اجرای پُل خلیج فارس برای اتصال قشم به سرزمین اصلی و شهر مهم و راهبردی بندرعباس می تواند حلقه توسعه پایدار و همهجانبه منطقه آزاد را تکمیل و این جزیره را به مکانی با ثبات و دسترسی آسان برای جذب سرمایهگذار در اندازه های قابل مقایسه با مناطق آزاد مشابه در کرانه های جنوبی خلیج فارس تبدیل کند.
نظر شما