میزبانی کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی از ۱۳۰۰ پژوهشگر داخلی و خارجی

تهران- ایرنا- بیست‌وچهارمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی با حضور ۱۳۰۰ پژوهشگر داخلی و خارجی و ارائه شفاهی یا به شکل پوستر ۸۰۰ مقاله داوری‌شده برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، طی روزهای ۲۷ تا ۲۹ شهریور (۱۸ تا ۲۰ سپتامبر) میزبان بیست‌وچهارمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران است که با کمک و حمایت انجمن میکروب‌شناسی ایران و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌شود.

رییس پژوهشکده زیست‌فناوری و دبیر اجرایی این کنگره در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: این کنگره امسال یک تفاوت اساسی دارد، زیرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کنار وزارت علوم قرار گرفته و به همین دلیل میکروب‌شناسی پزشکی در کنار میکروب‌شناسی صنعتی و پایه در این کنگره بررسی می‌شود. موضوع کلی این کنگره امسال نوآوری‌های پیشرفته، میکروب‌شناسی پزشکی و تحقیقات در مورد میکروب‌های عمومی است.

سیده ملیحه صفوی ادامه داد: یکی از برنامه‌های بنیادی این کنگره برگزاری اولین برنامه استعدادیابی با عنوان استارواکس است که فرصت لازم را برای اشتراک‌گذاری اندیشه‌های علمی بین پژوهشگران و بخش صنعت فراهم می‌کند. افراد مبتکر و جوانان تحقیقات و ایده‌های خود را با علاقمندان بخش صنعتی معرفی می‌کنند تا هم برای علاقمندان فرصت‌های شغلی ایجاد شود و هم روی طرح‌های آنها سرمایه‌گذاری شود.

وی ادامه داد: در این کنگره موضوعات متنوعی در حوزه میکروب‌شناسی پزشکی، میکروب‌شناسی کاربردی و صنعتی و زیست‌فناوری میکروبی در ۳۵ حوزه مختلف در قالب نشست‌های تخصصی در بیش از ۶ تالار سخنرانی به‌صورت همزمان بررسی می‌شود و پژوهشگران نتایج تحقیقات و تجارب خود را به اشتراک خواهند گذاشت.

میزبانی کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی از ۱۳۰۰ پژوهشگر داخلی و خارجی

رییس‌ پژوهشکده زیست‌فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به حضور دانشمندان میکروب‌شناسی از کشورهای مختلف در این همایش گفت: سه مهمان خارجی داریم که از یکشنبه آینده (۲۶ شهریور) میزبان آنها هستیم و تعدادی از مهمانان نیز به صورت برخط در کنگره حاضر می‌شوند.

وی گفت: این کنگره طی چند سال گذشته به صورت مجازی برگزار می‌شد؛ اما امسال استقبال خوبی از این کنگره شده و به صورت حضوری برگزار می‌شود. تاکنون افزون بر هزار و ۳۰۰ نفر از پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای شرکت در آن نام نویسی کرده‌ و ۸۰۰ مقاله ارسالی پس از داوری، پذیرفته شده‌اند. این مقالات به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می‌شوند.

در این کنگره ۳۵ محور مختلف و نشست‌های تخصصی داریم و از آنجا که میکروب‌شناسی نقش بسیار مهمی در جلوگیری از همه‌گیری‌هایی مانند کرونا دارد با حضور اندیشمندان، دانشمندان، محققانی از خارج و داخل کشور مباحث تخصصی در مورد میکروب‌شناسی در کنگره بحث و بررسی می‌شود. البته میکروب‌شناسی هم در بحث پزشکی و هم در صنعت مهم است. در بخش پزشکی از جهت مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی که بیمارستان‌ها با آن روبرو هستند همچنین از جهت بیماری‌های عفونی و در بخش صنعت از بابت تولید محصولاتی بر اساس میکروارگانیسم‌ها مهم است.

میزبانی کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی از ۱۳۰۰ پژوهشگر داخلی و خارجی

صفوی تاکید کرد: نقش میکروب‌شناسی در سلامت جامعه، پیشگیری از بیماری‌ها، استفاده از فرآورده‌های میکروبی در تقویت سیستم ایمنی انسان، دام و طیور، اهمیت میکروب‌شناسی در ارتقای بهداشت عمومی، مواد غذایی، آب و محیط زیست و حوزه‌های مختلف پزشکی، دامپزشکی، دارویی و نقش میکروب‌شناسی صنعتی در تولید فرآورده‌های بر اساس میکروارگانیسم‌هاست.

وی افزود: کنگره در سال‌های قبل بیشتر روی میکروب‌شناسی پزشکی متمرکز بوده است، ولی امسال بیشتر روی میکروب‌شناسی صنعتی مطرح است و شمار زیادی از صاحبان صنایع در کنگره شرکت می‌کنند.

به گفته صفوی در این کنگره سخنرانانی از کشورهای فنلاند، آلمان، دانمارک، سوئد، ایتالیا، استرالیا، نروژ و هند حضور خواهند داشت و همراه با همکاران ایرانی خود در نشست‌های تخصصی به بحث علمی خواهند پرداخت. همچنین در حاشیه کنگره نمایشگاهی جانبی برگزار می‌شود.

اطلاعات مربوط به این همایش از پایگاه اطلاع‌رسانی در دسترس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha