۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۰۰
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85227871
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

طرح طبقه بندی مشاغل در ۲۳ واحد تولیدی زنجان اجرا شد

۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۰۰
کد خبر: 85227871
طرح طبقه بندی مشاغل در ۲۳ واحد تولیدی زنجان اجرا شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: سال گذشته طرح طبقه بندی مشاغل در ۱۵ واحدی تولید این استان اجرایی شد و امسال نیز تاکنون هشت واحد دیگر به این واحدها اضافه شده است.

طیب جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا پایان امسال تعداد واحدهایی که در آنها طرح طبقه بندی مشاغل اجرایی می شود، به سه تا چهار برابر افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر ضریب نفوذ طرح طبقه بندی مشاغل در استان افزایش یابد ارتقای سرانه درآمد کارگران را به دنبال خواهد داشت.

جعفری بر رعایت حداقل دستمزد کارگران و استفاده از ظرفیت های قانونی برای طبقه بندی مشاغل تاکید کرد و ادامه داد: ارتقای وضعیت معیشتی کارگران از اولویت های کمیسیون کارگری استان است.

وی با بیان اینکه تلاش داریم ضریب نفوذ اجرای طرح طبقه بندی مشاغل را در استان افزایش دهیم، گفت: معتقد هستیم تامین معیشت کارگران تاثیر مستقیمی در افزایش تولید دارد.

براساس قانون همه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار باید در طرح طبقه بندی مشاغل رتبه بندی شوند و مزد و مزایای آنها در چارچوب ضوابط و نظام جبران خدمات این طرح پرداخت شود ولی این موضوع در همه واحدهای استان زنجان اجرایی نشده است.

ماده ۴۸ و ۴۹ قانون کار بر طبقه‌بندی مشاغل برای جلوگیری از بهره‌کشی از نیروی کار اشاره دارد و بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده است این طبقه‌بندی را براساس استانداردها و عرف مشاغل کارگری تهیه کند.

منظور از طرح طبقه بندی مشاغل کارکنان مشمول قانون کار این است که کارکنان با رعایت شرایط احراز پیش بینی شده در شناسنامه شغلی از گروه، مزد شغل و سنوات برخوردار شوند.

مشاغل ساده در این طرح ضریب یک و شغل‌ها با توجه به پیچیدگی و مهارت‌های مورد نیاز ضرایب بیشتری می‌گیرند علاوه بر آن هرچه سابقه فرد بیشتر شود، گروه شغلی او نیز بالاتر می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha