راهپیمایی اربعین حسینی باعث ارتقای همبستگی ملی شده است

تهران-ایرنا- استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، راهپیمایی اربعین حسینی را پدیده‌ای فوق العاده توصیف کرد که بر پایه باور مذهبی و عقیدتی به امام حسین (ع) ایجاد شده و نقش بزرگی در همبستگی ملی ایرانیان ایجاد کرده است.

محمد باقر خرمشاد در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره اهمیت برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین و ساماندهی و عملکرد دولت در این مراسم بزرگ جهانی اظهار داشت: با توجه به این که دولت سیزدهم از برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی در سال قبل تجربه ای داشت، در راهپیمایی اربعین امسال خوب عمل کرد.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به این که دولت سیزدهم سیاست تعامل و ارتباط همسایگی را مبنا قرار داده است، این سیاست همسایگی در روابط دوستانه با عراق خوب عمل کرده است. در کنار آن با عقل و تدبیر و استفاده از فضای مجازی و فناوری های نوین برای تسهیل تردد زائران، از برنامه های خوب دولت برای بهتر برگزار شدن این حماسه عظیم جهانی بود.

خرمشاد تاکید کرد: اگر راه آهن شلمچه و بصره کلید بخورد و تا چند سال آینده نتیجه دهد، ثمرات خیلی خوبی خواهد داشت؛ چرا که اتصال راه های زمینی و ریلی از مرز خسروی و مرزهای دیگر، می تواند مقدمه ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی را فراهم کند؛ به گونه ای که مرزها کمرنگ‌تر و ترددها بهتر انجام شود.

راهپیمایی اربعین حسینی باعث ارتقای همبستگی ملی شده است

این استاد دانشگاه افزود: منطقه ما منطقه تمدن های باستانی و خاستگاه تمدن بین النهرین و مصر استغ اگر بتوانیم این تمدن ها را در کنار هم بیاوریم ثمرات و دستاوردهای اربعین بیشتر محقق می شود.

خرمشاد ادامه داد: واقعیتی در عالم بیرون به نام اربعین حسینی اتفاق افتاده که یکی از شگفتی سازهای قرن حاضر است. در یک بازه زمانی حدود ۲۰ روزه بیش از ۲۰ میلیون نفر از نقاط مختلف جهان به ویژه عراق و ایران در این راهپیمایی عظیم شرکت می کنند و در فضای آکنده از دوستی، محبت و مهربانی چند ۱۰ کیلومتر را با پای پیاده می پیمایند. هیچ کدام از راهپیمایان به تعبیری دست به جیب نمی کنند و با وعده های مختلف غذایی و میان وعده روزها را بسر می کنند و در کنار کسانی که از زائران پذیرایی می کنند، اسکان می یابند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در راهپیمایی اربعین، همه انتظارات را به حداقل می رسانند و یک فضای آرامش روانی شکل می گیرد که باعث تبلیغ این رویداد می شود و در سال های بعد جمعیت بیشتری به آن افزوده می شود. این فضای جدید، راهپیمایی اربعین را به یک پدیده شگفتی ساز تبدیل کرده است.

وی ارتقای همبستگی ملی را از دستاوردهای این راهپیمایی عظیم دانست و افزود: ۴ میلیون نفری که در این فضا قرار می گیرند، قبل و بعد از حضور در این راهپیمایی متفاوت خواهند بود. آنها تجربه و آرامشی را که می گیرند ذخیره می کنند و آن ذخیره تمام نمی شود. آنقدر جذابیت اربعین قوی است که همه منتظرند اربعین بعدی بیاید.

راهپیمایی اربعین حسینی باعث ارتقای همبستگی ملی شده است

خرمشاد ادامه داد: راهپیمایی اربعین حسینی پدیده فوق العاده ای است که برپایه و مبنای مذهبی و عقیدتی و باور نسبت به امام حسین (ع) ایجاد شده و نقش بزرگی در همبستگی ملی ایرانیانی که در گوشه گوشه این کشور زندگی می کنند، بوجود آورده است.

وی زمینه سازی برای همگرایی اسلامی را یکی دیگر از دستاوردهای راهپیمایی اربعین حسینی عنوان کرد و گفت: اگرچه مبنای این فضا حضرت امام حسین (ع) است و برگزارکنندگان آن شیعیان هستند، اما اهل سنت هم با توجه به شخصیت امام حسین (ع) و توصیه هایی که حضرت رسول درباره خاندان خود و اهل بیت مطرح کرده اند، به آن توجه دارند و به تدریج شاهد مشارکت بیشتر اهل سنت باورمند به خاندان اهل بیت هستیم که این امر زمینه هایی را برای همگرایی اسلامی ایجاد کرده است.

خرمشاد با بیان این که مبارزه اباعبدالله حسین (ع) برای بازگشت به روح دین و جلوگیری از انحراف دین بود، گفت: دستاورد دیگر راهپیمایی اربعین بحث مقاومت جهانی است. آزادگی که امام حسین (ع) داشتند او را به یک شخصیت آزاده و آزاد اندیش تبدیل کرده که این هم دستاورد بزرگی است؛ بطوری که آزاداندیشان از گوشه و کنار جهان اشتیاق پیدا می کنند در این راهپیمایی حضور یابند و در واقع تجمع آزادگان جهان شکل می گیرد؛ کسانی که مسلمان و شیعه نیستند، اما در منش آزادی امام حسین (ع) درسی برای آموختن می بینند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: دشمنان این نوع نگاه و سبک زندگی را در راهپیمایی اربعین دوست ندارند. بنابراین تلاش می کنند این پدیده جهانی را تحقیر و کوچک جلوه دهند، اما آنچه که این پدیده جهانی را بزرگ جلوه می دهد علاوه بر اراده الهی و معنویتی که خون اباعبدالله فراهم کرده است، حال و هوای معنوی است که شرکت کنندگان در این راهیپمایی پیدا می کنند و باعث خنثی شدن توطئه دشمنان می شود.

راهپیمایی اربعین حسینی باعث ارتقای همبستگی ملی شده است

وی افزود: راهپیمایی اربعین حسینی تبدیل به عرصه تقابل ماده اندیشان و معنوی اندیشان با یکدیگر شده است. در راهپیمایی اربعین حسینی نوعی نگاه، صفا و صمیمیت بوجود می آید که توطئه ها را خنثی می کند. دشمنان مانند آتشی قبل از اربعین بر می خیزند تا راهپیمایی اربعین را بسوزانند و خاکستر کنند، اما آب و باران رحمت راهپیمایی و زیارت اربعین همه آتش ها را تبدیل به خاکستر می کند و از بین می برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha