آیا دانشگاه‌ در تربیت نسل فیلمسازان موفق  بوده است؟

شهرکرد- ایرنا- هفته فیلم و عکس چهارمحال و بختیاری فرصت مناسبی شد تا این نکته موشکافی شود که دانشگاه‌ها به ویژه با رویکرد فرهنگی و هنری در تربیت نسل فیلمسازان چقدر موفق عمل کرده‌اند و آیا همچنان رویکرد تجربی در حوزه فیلمسازی می‌تواند موفق‌تر عمل کند.

به گزارش ایرنا، چهارمین رویداد هفته فیلم و عکس چهارمحال و بختیاری روز یکشنبه با حضور جمعی از مسوولان، استادان فیلمسازی و عکاسی و هنرمندان این استان در محل فرهنگسرای بزرگ شهرکرد آغاز به کار کرد که در این رویداد هنری تا ۳۱ شهریور در محل فرهنگسرای بزرگ شهرکرد ادامه دارد.

در این رویداد در قالب آن سه کارگاه تخصصی در بخش‌های میزانسن در سینما و شیوه‌های هدایت بازیگر با حضور احمد الستی، کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی در فیلم کوتاه با حضور محمد گذرآبادی و کارگاه ایده‌پردازی در عکاسی مستند با حضور بهنام صدیقی عکاس و مدرس این رشته هر بخش به مدت ۲ روز برگزار می‌شود.

این رخداد فرهنگی هنری زمینه‌ساز بروز استعدادهای جوان علاقه‌مند به هنر هفتم است تا بتوانند در بخش سینما و فیلم کوتاه ایده‌هایی که داشته‌اند را به نمایش بگذارند.

این روزها برخی از فعالان فضای مجازی با گوشی‌های هوشمند خود، اقدام به ساخت فیلم کوتاه می‌کنند و آن را بازنشر می‌دهند در حالی که برخی از فیلمسازان اعلام می‌کنند که این آثار در زُمره فیلم کوتاه قلمداد نمی‌شود چرا که ساختار و چارچوب فیلمسازی از جمله رعایت خط فرضی در تصویربرداری، نورپردازی، صدا و نبود آلودگی صوتی(نویز)، بازی کردن(اکت‌)ها و موارد دیگر در آنها رعایت نمی‌شود.

از سوی دیگر دیدگاهی در بین برخی از هنرمندان وجود دارد که می‌گویند: هر کس ایده ساخت فیلم دارد می‌تواند با کمترین امکانات آن را بسازد اما در مقابل برخی نیز عقیده دارند که مسیر فیلمسازی نیازمند دانش دانشگاهی(آکادمیک) است.

احمد الستی یکی از استادان دانشگاه در رشته سینما و فیلمسازی در خصوص حوزه تجربی سینما می‌گوید: اصالت سینمای تجربی به نبود تکرار «تجربه» در آن است و بسیاری از نظریه‌پردازان سینما معتقدند فیلم تجربی بیشتر از فیلم‌های داستانی، مطابق تعریف سینما است.

این عضو هیات علمی دانشگاه یکشنبه شب در آیین رونمایی از فیلم کوتاه "مَحرَم" در هفته فیلم و عکس چهارمحال و بختیاری گفت: منطقه زاگرس به دلیل وجود اقوام مختلف، نوع لباس‌های محلی و آیین‌ها و سنت‌ها برای فیلم‌سازی بسیار مناسب است و فیلمسازان جوان از این فرصت می توانند بهترین استفاده را داشته باشند.

کارگردان سینمای ایران : دانشگاه مسیر هنرجویان سینما را روشن و کوتاه‌تر می‌کند

آیا دانشگاه‌ در تربیت نسل فیلمسازان موفق  بوده است؟

فریدون نجفی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا می‌گوید: در دوران نوجوانی علاقه بسیاری به سینما داشتم و در حالی که در آن زمان امکانات و رسانه‌های جمعی به شکل کنونی نبود مجلات معدود آن زمان را مطالعه می‌کردم و در زمانی که برخی نمی‌دانستند سینما به عنوان یک رشته دانشگاهی تدریس می‌شود در سال ۷۴ در دانشگاه هنر رشته کارگردانی سینما پذیرفته شدم و بدین ترتیب آشنایی من با دنیای سینما از طریق دانشگاه شکل گرفت.

این کارگردان فیلم " بچه گرگ‌های دره سیب " ادامه داد: در دانشگاه زیر نظر استادان مطرح و توانمند اصول و تئوری علم سینما و کارگردانی را فرا گرفتم و در کنار آن تلاش کردم در محیط‌های عملی نیز قرار گیرم تا با تلفیق علم و تجربه علاقه به فراگیری این رشته را تکمیل کنم .

نجفی با بیان اینکه قرار گرفتن در فضای دانشگاه و آشنایی و همکاری با هنرمندان مطرح و سرشناس نقش بسیار زیادی در روشن کردن مسیر هنرجویان دارد، تصریح کرد: دانشگاه به اندازه زیادی می‌تواند مسیر یک فیلم‌ساز و یا هنرمند رشته سینما را تغییر دهد و هنرمند را از سردرگمی به سمت یک رشته تخصصی متناسب با استعداد و علایق وی رهنمون سازد.

فریدون نجفی: دانشگاه به اندازه زیادی می‌تواند مسیر یک فیلم‌ساز و یا هنرمند رشته سینما را جهت‌ مناسبی دهد.

وی تصریح کرد: نه تنها در رشته سینما بلکه در هر حوزه‌ای زمانی که انسان علم و دانش آن حرفه را فراگیرد و بخواهد در آن رشته متخصص و کارشناس شود ناگزیر است که به سمت دانشگاه برود و همین موضوع برای رشته سینما نیز صدق می‌کند.

کارگردان فیلم اسکی‌باز بهترین فیلم سی‌امین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان ادامه داد: از آنجا که در دانشگاه همه چیز طبقه‌بندی شده و مرتب است به دانشجویان خط می‌دهد و مسیر را برای آنها روشن می‌کند اما در عین حال باید توجه داشت که دانشجویان نباید به کتاب‌های درسی و تئوری‌های موجود بسنده کرده و تلاش کنند آموخته‌های خود را در محیط‌های کاری عملیاتی کرده و به صورت تجربی نیز فعالیت داشته باشند.

نجفی در عین حال تاکید کرد: باید این نکته را نیز در نظر داشت که به طور حتم هر فارغ‌التحصیل رشته سینما، کارگردان و یا هنرمند موفقی نخواهد نشد و در بسیاری از موارد به ویژه در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم که کارگردانان مطرح و موفق کشور تحصیلات دانشگاهی نداشته و از محیط تجربی به این میزان از موفقیت دست‌یافته‌اند اما در فضای رقابتی دنیای امروز با برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌های متعدد بی‌شک افرادی که فنون، اصول و دانش این عرصه را فراگرفته باشند چند گام از دیگران جلوتر هستند.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر تعداد آموزشگاه‌های سینمایی افزایش داشته و در برخی از این مراکز کیفیت آموزش‌ها فدای جذب بیشتر هنرجو می‌شود از همین رو اگر نظارت و مدیریت بیشتری بر این مراکز شود خروجی آموزشگاه‌ها و دانشکده‌ها مطلوب‌تر می‌شود.

کارگردان فیلم "بچه گرگ‌های دره سیب" در پایان تاکید کرد: در حال حاضر کارگردانان و فیلم‌سازهایی که در عرصه ملی و بین‌المللی خوش می‌درخشند و دیده می‌شوند تحصیلات دانشگاهی مرتبط دارند و این موضوع می‌تواند بر اهمیت پیوند دانشگاه و هنر مهر تاییدی بزند.

نقش سازنده آموزش‌های آکادمیک بر غنابخشی به سینما

آیا دانشگاه‌ در تربیت نسل فیلمسازان موفق  بوده است؟

مسوول انجمن سینمای جوان شهرکرد می‌گوید: ورود به دانشگاه سبب شد تا نگاه من به سینما تغییر کند به طوری‌که زمانی که سینما را به مثابه زندگی می‌دیدم اما در دانشگاه با تنوع سبکی آشنا شدم و شناخت من به ذات سینما تغییر کرد و از زندگی به رویا برایم تعبیر شد.

ناصر قائدی در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: اگر چه در تاریخ سینمای کشور چهره‌هایی نظیر بهرام بیضایی، مرحوم کیارستمی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی چهره‌های آکادمیک نیستند و در نقطه مقابل آثار ماندگار و فاخری در سینمای ایران خلق کردند که هر یک جزو میراث‌های معنوی کشور به شمار می‌آیند و این گونه نیست که دانشگاه تضمین‌کننده موفقیت فرد باشد اما بستری است تا در آن دانشجویان با اصول، قواعد و آثار فاخر ایران و جهان در کنار اساتید توانمند آشنا شوند و بتوانند مسیر خود را پیدا کنند که نمونه آن را در بروز استعدادهایی نظیر محمدحسین مهدویان و هادی بهروز شاهد هستیم.

قائدی در عین حال تاکید کرد که اگر چه پیوند علم و هنر برای تکامل این ۲ عرصه بسیار مهم است اما اثرگذاری دانشگاه بر هنر سینما اینست که در دانشگاه فضایی فراهم شود که یک دانشجو همواره تشنه یادگیری باشد و جاذبه کافی ایجاد و از سوی دیگر دانشجو نیز اشتیاق یادگیری اصولی و علمی سینما را داشته باشد.

وی یادآور شد: تدریس رشته‌های هنری نظیر سینما در دانشگاه مستلزم آن است به مباحث علمی و کارگاهی بیش از پیش توجه شود و امکانات و تجهیزات مناسبی در اختیار دانشجویان قرار داده شود.

قائدی افزود: بی‌شک اگر دانشگاه در جایگاه واقعی خود قرار داشته باشد و رسالتش را به خوبی ایفا کند تاثیر بسیار زیادی بر غنابخشی به هنر سینما خواهد داشت و در آینده شاهد تولید آثار فاخر و ماندگاری از سوی فارغ‌التحصیلان جوان خواهیم بود.

رییس خانه سینمای جوان چهارمحال و بختیاری همچنین پیشنهاد داد تا سرفصل مباحث آموزشی در تمامی دانشگاه‌هایی که رشته سینما را آموزش می‌دهند یکی باشد و شورای آموزشی واحدی در این خصوص شکل گیرد و به مباحث سخت‌افزاری و امکانات روز متناسب با فناوری دنیا نیز توجه بیشتری شود.

قائدی اظهار داشت: به نظر می‌رسد اگر کتاب‌های علمی و آموزشی قابل ارائه در دانشگاه‌ها متناسب با فضای داخلی کشور باشد و بتوان بر ارزش‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های درونی تمرکز کنیم به اهداف خود در راستای تولید آثار فاخر هنری بیش از پیش گام برداشته‌ایم.

ایجاد رشته سینما از ضرورت‌های بخش هنر چهارمحال و بختیاری

آیا دانشگاه‌ در تربیت نسل فیلمسازان موفق  بوده است؟

یکی از مووسسان مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر دریژنو با اشاره به ضرورت راه‌اندازی رشته سینما در استان، به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به وجود هنرمندان توانمند و استعدادهای قابل توجه، راه‌اندازی رشته سینما در استان یک ضرورت به شمار می‌آمد که در همین راستا با ایجاد زیرساخت‌های لازم، این رشته هنری را فعال کردیم.

ملیحه سعیدی تصریح کرد: سال‌ها این ضعف در استان وجود داشت که به سبب نبود شرایط آموزشی آکادمیک و از سوی دیگر بُعد مسافت برای بهره‌گیری از فضای آموزشی استان‌های دیگر، هنرمندان استان محدودیت‌ها و سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شدند و این شرایط در بسیاری از مواقع مانع تحصیل آن‌ها می‌شد اما اکنون با راه‌اندازی این رشته می‌توان نیاز هنرمندان را تا حد زیادی پاسخ داد.

سلیمانی با اشاره به اینکه سینما هنر هفتم است و جایگاه و طرفداران خود را دارد، اظهار داشت: در سال‌های اخیر علاقه‌مندانی برای ورود به عرصه سینما و رشته‌های فیلم‌سازی اعلام حضور کرده‌اند و در استان نیز به تبع کشور این تحولات در حال شکل‌گیری است از همین رو می‌طلبید با راه‌اندازی رشته سینما، هنرجویان جوان را به طور اصولی و علمی با الفبای این رشته آشنا کرد.

فعالیت ۳۰۰ هنرمند فیلمساز در چهارمحال و بختیاری

به گفته معاون هنری، سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در حال حاضر ۳۰۰ هنرمند این استان در عرصه فیلم و سینما فعالیت دارند و طی سال‌های اخیر در رقابت‌های ملی و بین‌المللی درخشش قابل توجهی داشته‌اند.

شهرام فرجی در خصوص ظرفیت‌های استان در حوزه فیلم و سینما به خبرنگار ایرنا گفت: در ۲ سال اخیر هنرستان هنرهای زیبا در این استان فعال شده است و نوجوانان علاقه‌مند می‌توانند از دبیرستان بنا بر علایق خود در رشته‌های مرتبط با سینما مشغول فراگیری علم و دانش شوند و پس از آن با راه‌اندازی رشته سینما در مرکز علمی کاربردی دریژنو فرخشهر می‌توانند به راحتی ادامه تحصیل داده و استعدادهای خود را در این حوزه شکوفا کنند.

وی تصریح کرد: این استان هنرمندان توانمندی در حوزه فیلم و سینما از جمله فریدون و جعفر نجفی، شهرام ابراهیمی، امیرحسین ریاحی و آرمان قلی‌پور دارد و بسترهایی که در حال حاضر در استان فراهم شده نظیر هنرستان هنرهای زیبا و رشته سینما دانشگاه دریژنو نوید این را می‌دهد که تعداد هنرمندان توانمند از این دست در سال‌های آینده افزایش یابد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این استان بیشترین پروانه زرین رقابت‌های فیلم کودک و نوجوان کشور که یک رویداد بین‌المللی‌ست را دارد و این توانمندی‌ها در کنار گسترش فضاهای علمی و دانشگاهی می‌تواند استعدادهای موجود در استان را بیش از پیش شکوفا کند.

به گزارش ایرنا، هنرمندان فیلمساز اهل چهارمحال و بختیاری در سال گذشته و طی سال‌های اخیر موفق به کسب عناوین مختلفی در جشنواره‌های بین‌المللی و مطرح فیلم در کشورهای اروپایی شدند.

روز "مهر سینمای ایران " نیز ۳۰ شهریورماه در چهارمحال و بختیاری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha