آب‌بندان‌ بنفش روستای «ابوالحسن کلا» بابل چشم انتظار لایروبی

ساری - ایرنا- صاحبنظران لایروبی آب‌بندان‌ هشت هکتاری روستای ابوالحسن کلای بابل که بخاطر رسوب پساب های صنعتی به رنگ بنفش درآمده را ضروری می‌دانند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، فاصله روستای ابوالحسن کلای بابل که در ۱۵ کیلومتری جنوب بابل واقع شده است با شهرک صنعتی رجه در بندپی شرقی بابل حدود یک کیلومتر است که بخشی از پساب های صنعتی این شهرک از طریق رودخانه محلی "یکرو" در طول ۱۵ سال در این آب بندان نفوذ کرده تا جایی که در حال حاضر حدود یک و نیم متر پساب در این آب بندان رسوب کرده است.

روستای ابوالحسن کلا دارای ۵۰۰ خانواده برابر با دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت و ۵۰۰ هکتار زمین شالیزاری می باشد که از این مقدار ۱۲۰ هکتار به واسطه این آب بندان آبیاری می شود.

نفوذ پساب های صنعتی در زمین های شالیزاری، زمینه های وحشت و نگرانی اهالی این روستا را فراهم کرده است.

مصیبت ۱۵ ساله

دهیار روستای ابوالحسن کلا که خود کارشناس شیمی می باشد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از زمانیکه شهرک صنعتی رجه راه اندازی شد، مشکلات پسابی صنعتی این روستا آغاز شده است.

آبندان بنفش روستای «ابوالحسن کلا» بابل چشم انتظار لایروبی

آب بندان ابوالحسن کلا

حمزه رستمی بیان داشت: در یک مقطعی اهالی روستا در این آب بندان ماهی کپور چهار کیلویی صید می کردند ولی در حال حاضر هیچ موجود زنده ای در این آب بندان زیست نمی کند بلکه حدود یک و نیم متر پساب صنعتی در این آب بندان رسوب کرده است.

وی اظهار داشت: تقاضای ما از مسئولان آن است که راه اندازی تصفیه خانه را در واحدهای صنعتی بسیار جدی بگیرند.

این کارشناس شیمی اضافه کرد که نفوذ پساب های صنعتی در زمین های شالیزار و در داخل روستا سبب شد بیماری سرطان در این روستا رو به افزایش باشد و در حال حاضر در یک خانواده سه بیمار سرطانی وجود دارد.

وی گفت که در حال حاضر مقدمات لایروبی در این آببندان در حال انجام می باشد و با زهکشی تلاش می کنیم در گام نخست آب این آب بندان به طور کامل تخلیه و بعد از صدور مجوزها لایروبی آن آغاز شود.

آبندان بنفش روستای «ابوالحسن کلا» بابل چشم انتظار لایروبی

این دهیار از مسئولان تقاضا کرد که زمزمه لایروبی این آببندان که آغاز شده هر چه سریعتر به مرحله اجرا برسد.

آب بندان ابوالحسن کلا لایروبی می شود

رییس اداره محیط زیست بابل به خبرنگار ایرنا گفت: آب بندان ابوالحسن کلای بابل که حدود ۱۵ سال میزبان بخشی از پساب های صنعتی بوده است با دستور فرماندار بابل لایروبی می شود.

آبندان بنفش روستای «ابوالحسن کلا» بابل چشم انتظار لایروبی

آب بندان ابوالحسن کلا

حسین حیدرپور بیان کرد: با هماهنگی های انجام شده این آب بندان به همراه حدود یک کیلومتر رودخانه ای که به این آب بندان متصل می شود هم لایروبی می شود.

وی ابراز امیدواری کرد با لایروبی فنی این اب بندان که مقدمات آن آغاز شده است دغدغه چند ساله کشاورزان و اهالی روستا را برطرف کند.

آبندان بنفش روستای «ابوالحسن کلا» بابل چشم انتظار لایروبی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha