۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۹:۰۰
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85228247
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شمار مهاجران و پناهجویان خارجی ترکیه به ۴.۸ میلیون رسید

تهران- ایرنا- وزیر کشور ترکیه شمار مهاجران و پناهجویان خارجی دارای وضعیت حفاظت موقت در کشورش را حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی ان. تی. وی ترکیه، علی یرلی‌کایا در نشستی خبری در آنکارا افزود: از این تعداد سه میلیون و ۲۹۳ هزار و ۹۳۴ نفر اتباع کشور سوریه هستند که در پی جنگ داخلی در کشور خود به کشور ترکیه آمده و در شهرهای مختلف ساکن شده اند.

وی شمار پناهجویان خارجی دارای مجوز اقامت در ترکیه را یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۱۴۳ نفر اعلام کرد و ادامه داد: ۲۹۶ هزار و ۵۱۶ نفر از این افراد دارای وضعیت حمایت بین‌المللی هستند.

وزیر کشور ترکیه با اشاره به انجام یک هزار و ۲۸۵ عملیات علیه مهاجران غیرقانونی در ترکیه طی سه ماه گذشته اظهار کرد: از مجموع ۷۵ هزار و ۴۴۲ مهاجر غیرقانونی دستگیر شده، تاکنون ۳۲ هزار و ۵۶۳ نفر از کشور اخراج شده اند.

وی در تشریح سیستم جدید مبارزه با مهاجرت غیرقانونی در ترکیه گفت: در سیستم جدید برای دستگیری مهاجران غیرقانونی استفاده از وسایل نقلیه‌ای به نام نقاط مهاجرت سیار در استانبول آغاز شده است.

علی یرلی‌کایا اضافه کرد: در این سیستم، نیروهای امنیتی اقدام به شناسایی هویت اتباع خارجی حاضر در ترکیه می کنند و اگر فرد خارجی نتواند اسناد حضور قانونی برای خود ارائه کند، به محل مهاجرت سیار هدایت شده و کارشناسان مهاجرت با استعلام اثر انگشت و سوابق وی، نحوه اقامت او را تعیین می کنند.

وی اضافه کرد: این اقدام با مشارکت نیروهای پلیس در ۳۰ شهر ترکیه و با ۱۵۰ وسیله نقلیه آغاز شده است.

روزنامه قرار ترکیه حدود یک ماه پیش به نقل از وزیر کشور ترکیه اعلام کرده بود که بعد از تشکیل مرکز اخراج مهاجران در استانبول، فعالیت در این زمینه از فصل پاییز در همه ۸۱ استان ترکیه آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، حضور اتباع خارجی در ترکیه با اجرای سیاست درهای باز اردوغان طی دو دهه گذاشته دنبال شده و بر همین اساس، ترکیه به محل اسکان، زندگی و مهاجرت دوباره اتباع دیگر کشورها تبدیل شده و همین امر سبب انتقاد مردم و مخالفان سیاسی دولت این کشور شده است.

دولت اردوغان در دو دهه گذشته سیاست سفر اتباع خارجی به کشور خود را تا آنجا تسهیل کرد که هم اکنون اتباع کشورهای گرجستان و اوکراین بدون اخذ ویزا و حتی داشتن گذرنامه، تنها با نشان دادن کارت ملی کشور خود می توانند از مرزهای زمینی و هوایی وارد ترکیه شوند.

فراهم کردن زمینه اخذ تابعیت و امکان خرید مسکن و نیز قانونی شدن اقامت طولانی مدت بیش از سه ماه، از جمله سیاست‌های مورد انتقاد جریان مخالف اردوغان در سال‌های اخیر بوده است به طوری که منتقدان معتقدند که این سیاست موجب برهم خوردن تعادل جمعیتی در برخی استان‌ها و تعدادی از محلات شهرهای این کشور شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha