۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۲۱:۲۵
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85228337
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازارچه مرزی «هه‌نگه‌ژال» بانه بازگشایی شد

۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۲۱:۲۵
کد خبر: 85228337
بازارچه مرزی «هه‌نگه‌ژال» بانه بازگشایی شد

سنندج - ایرنا- بازارچه مرزی هه‌نگه‌ژال بانه عصر چهارشنبه با حضور استاندار کردستان و مسئولان و مردم این شهرستان بازگشایی شد.

به گزارش ایرنا، استاندار کردستان در آیین بازگشایی بازارچه مرزی هه‌نگه‌ژال بانه اظهار کرد: با بازگشایی این بازارچه فرصت مناسبی برای رونق اقتصادی شهرستان بانه و مرزنشینان منطقه فراهم شده است.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: این بازگشایی، موقت و به نوعی مُسکن است و امیدواریم با تصویب قانون ساماندهی مبادلات مرزی و ارتقای معیشت مرزنشینان که لایحه آن در این دولت به مجلس رفته و کلیات آن همین هفته در مجلس تصویب شد، شاهد ساماندهی مناسب‌تر، اشتغال و درآمد پایدارتر برای مرزنشینان باشیم.

وی ادامه داد: فرآیند، محدودیت‌ها و کالاهایی که امکان ورود از مرز دارند، در قالب دستوراالعمل ابلاغ می‌شود و فرماندار بانه به مردم منطقه اطلاع رسانی خواهد کرد.

استاندار کردستان تاکید کرد: ۱۰۰ قلم کالایی که از قبل جزو کالاهای مصوب بوده در دستور کار است و مجاز شمرده خواهد شد.

استاندار کردستان همچنین در حاشیه بازگشایی معابر مرزی شهرستان بانه گفت: بازگشایی معابر موقت مرزی نقش مهمی در توسعه اقتصادی مرزنشینان دارد.

زارعی کوشا بازگشایی این مرز را مایه خیر و برکت برای منطقه عنوان کرد و گفت : توسعه مناطق مرزی و بازگشایی معابر مذکور در راستای رونق اقتصادی، مطالبه به‌حق مردم عزیز شهرستان بانه است.

وی با بیان اینکه در دولت گذشته این ظرفیت تعطیل شد و جایگزینی هم برای آن تعبیه نشد ادامه داد: با تعطیلی این بازارچه شرایط نابسامانی از لحاظ اقتصادی و نیز کنترل و مدیریت مرز در این منطقه حاکم شد لذا امیدواریم با بازگشایی مجدد آن شاهد شکوفایی اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مرزنشینان غیرتمند باشیم.

استاندار کردستان با بیان اینکه بازگشایی گذرگاه مرزی گله سوره و بازارچه سیف هم در برنامه و دستور کار قرار دارد، افزود: در شهرستان‌های مریوان و سروآباد نیز با توجه به ظرفیت های موجود این گذرگاه‌ها را فعال خواهیم کرد تا مرزنشینان با تکیه برتوانایی خود، از مواهب خدادادی مرز بهره‌مند شوند.

زارعی کوشا تصریح کرد: سند بالادستی ما برای این خدمت فرمایش و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای خدمت به مرزنشینان و رفع مشکلات مردم این منطقه، توانمندسازی وبی‌نیازی آنان از لحاظ اقتصادی است.

وی با بیان اینکه در تلاشیم شرایط صد درصد قانونی و رسمی برای مبادلات ارزی ایجاد شود که دیگر نیازمند گذرگاه و بازارچه نباشیم، اظهارداشت: قطعا بازگشایی این گذرگاه اقدامی موقتی تا فراهم نمودن شرایط ایده‌آل است.

زارعی کوشا با اشاره به بیان مکرر مشکل معابر کولبران و مرزنشینان و انتقال آن به مسئولین کشوری در جلسات متعدد، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان کردستان در بازدید از نقاط مرزی در جریان مشکلات و مطالبات مرزنشینان قرار گرفت و همواره بر رفع دغدغه ساکنان مناطق مرزی جهت دستیابی به عدالت اقتصادی و معیشتی تاکید ویژه داشتند.

استاندار کردستان با بیان اینکه مجموعه مرزبانی از مرزهای کشور به عنوان ناموس وطن با اقتدار و توان دفاع می کنند، اضافه کرد: خط مرزی در هر کشوری خط قرمز آن مملکت محسوب می‌شود و برخورد با متجاوز به مرز در تمام دنیا بر یک اصل مسلم استوار است.

زارعی کوشا با بیان اینکه مرزنشینان، بهترین مرزبانان کشور هستند گفت: مرزنشینان در مقاطع مختلف تاریخ به خوبی از مرزهای کشور دفاع کردند و نمونه بارز آن در دوران دفاع مقدس بود که در مرزهای استان کردستان یک وجب حتی یک روز هم به تصرف دشمن بعثی در نیامد.

وی با اشاره به نقش تاثیر گذار مرزنشینان در حفظ مرزهای کشور و اینکه مرز ناموس یک مملکت است در حفظ آن باید با دل و جان و مقتدرانه کوشید، ادامه داد: مرزنشینان ما مرزبانان غیرتمند در طول تاریخ و دفاع مقدس بوده اند.

وی از رییس جمهور، رییس قوه قضاییه، معاون اول رییس جمهور، وزیر کشور و دیگر مسئولان که با هماهنگی در سطح ملی و استانی، شورای تامین، شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان شهرستان که با اهتمام دلسوزانه و تعهد قابل تحسین برای ساماندهی مرزنشینان و تحقق این امر دلسوزانه با مساعدت پای کار آمدند و همراهی کردند، قدردانی کرد.

استاندار کردستان با بیان اینکه پشتوانه ما برای بازگشایی این مرز با سازو کار قانونی مسئولان کشوری و استانی هستند، افزود: امروز نیازمند بازگشایی موقت مرزها هستیم ولی امیدواریم شرایطی فراهم شود که وضعیت معیشت مرزنشینان و مبادلات مرزی بهبود یابد و شان ومنزلت مرزنشینان در همه نقاط مهیا و حفظ شود.

روستای هه‌نگه ژال در نقطه صفر مرزی و بخش ننور شهرستان بانه واقع شده است.

بانه در ۲۴۰ کیلومتری شمال غرب سنندج قرار گرفته است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha