۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85228344
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر فرهنگ پاکستان خواستار تقویت روابط فرهنگی و هنری با ایران شد

اسلام‌آباد- ایرنا - وزیر فرهنگ و میراث ملی پاکستان، قرابت‌های تاریخی، مذهبی و مردمی کشورش با جمهوری اسلامی ایران را عاملی برای تقویت روابط فی مابین دانست و بر لزوم تحکیم مناسبات ایران و پاکستان در حوزه‌های فرهنگی و هنری تاکید کرد.

به گزارش چهارشنبه شب خبرنگار ایرنا، «جمال شاه» امروز در اسلام‌آباد با «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان دیدار و طرفین آخرین تحولات روابط فرهنگی دو کشور از جمله توافقات فرهنگی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دو طرف همچنین در خصوص گسترش همکاری ها و تعاملات فرهنگی، هنری و ادبی دوجانبه تبادل نظر کردند.

رایزن فرهنگی سفارت ایران با اشاره به مشترکات فرهنگی و تاریخی میان دو کشور دوست و همسایه بر ضرورت گسترش بیش از پیش تعاملات فرهنگی و هنری تاکید ورزید.

خزاعی همچنین در این دیدار گزارشی از فعالیت‌های متنوع رایزنی فرهنگی ایران، مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان و خانه های فرهنگ ایران در شهرهای مهم این کشور ارائه کرد و گفت: این فعالیت ها در راستای تقویت پیوندهای فرهنگی دو کشور به خصوص توسعه و گسترش زبان فارسی که دارای سابقه طولانی در پاکستان است می باشد.

وی وجود ۹ مرکز فرهنگی ایران در پاکستان را نشان دهنده اهمیت روابط فرهنگی دو کشور دانست.

وزیر فرهنگ و میراث ملی دولت موقت پاکستان با اشاره به وجود مشترکات فراوان تاریخی و فرهنگی دو کشور گفت: پاکستان و ایران دو کشور همسایه و مسلمان هستند و ظرفیت های زیادی برای گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور وجود دارد.

جمال شاه آمادگی این وزارتخانه را برای فراهم آوردن تسهیلات و مقدمات لازم برای اجرای فعالیت های فرهنگی ایران و نیز آمادگی پاکستان برای همکاری در اجرای برنامه های مشترک فرهنگی را مورد تاکید قرار داد.

وزیر فرهنگ پاکستان بر لزوم گسترش روابط دو جانبه و ترویج همکاری و تعاملات فرهنگی، هنری، آموزشی و ادبی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: پاکستان خواهان تقویت روابط فرهنگی با ایران در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری است.

وزیر فرهنگ پاکستان خواستار تقویت روابط فرهنگی و هنری با ایران شد

وی با اشاره به مشترکات و پیوستگی های فرهنگی، مذهبی، تاریخی و هنری دو کشور گفت: ایران قدیمی ترین و نزدیک ترین همسایه به پاکستان می باشد و با ورود اندیشمندان و مشاهیر ایرانی به پاکستان، افکار آنها بر ملت پاکستان تاثیرگذار بوده است.

جمال شاه در ادامه افزود: ایران بعد از انقلاب اسلامی در زمینه موسیقی، فیلم سازی و هنرهای تجسمی پیشرفت های زیادی داشته است.

وی بیان اینکه سینمای ایران پیشرفت های چشمگیری داشته، این حوزه را باعث افتخار برای همه ملت های مسلمان دانست و بر تبادل فیلم میان پاکستان و ایران تاکید نمود.

وزیر فرهنگ پاکستان افزود: ما خواستار آن هستیم که علاوه بر استفاده از تجربیات ایران در زمینه های مختلف فرهنگی در بخش سینمایی نیز از دستاوردهای ایران در این زمینه استفاده نماییم.

وی آمادگی وزارتخانه فرهنگ پاکستان را برای همکاری با کارگردانان، فیلم سازان و سازمان سینمایی ایران برای تولید مشترک فیلم اعلام کرد تا از این طریق باعث نزدیکی بیش از گذشته روابط فرهنگی میان دو ملت شد.

طرفین با اظهار امیدواری برای ارتقای سطح روابط فرهنگی دوجانبه، همکاری در برگزاری فعالیت های مختلف فرهنگی در مراکز تحت پوشش وزارت فرهنگ و میراث ملی پاکستان از جمله؛ استمرار حمایت و پشتیبانی از گوشه حافظ در بنیاد ملی کتاب و گوشه فرهنگی ایران در موزه لوک ورسای را که توسط رایزنی فرهنگی ایران در اسلام آباد با همکاری وزارت فرهنگ پاکستان ایجاد شده را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

اجرای برنامه های فرهنگی مشترک، برگزاری نمایشگاه های خطاطی، صنایع دستی، نمایشگاه نسخ خطی، هفته فیلم ایرانی، تقویت زبان فارسی، انتشار کتاب با موضوع اقبال، اعزام هیات های فرهنگی برای حضور در جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری دو کشور و نیز تمدید برنامه مبادلات فرهنگی دو کشور از دیگر محورهای مورد توافق طرفین بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha