آیا غروب مکرونیست‌ها در ۲۰۲۷ رقم می‌خورد؟

تهران- ایرنا- نتایج چندین نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که جایگاه سیاسی "مارین لو پِن" رهبر حزب راست افراطی "مجمع ملی" فرانسه افزایش قابل توجهی داشته و در صورت نامزدی وی در انتخابات ۲۰۲۷ ریاست جمهوری این کشور، رتبه نخست را در دور اول این انتخابات کسب خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، چند روز پیش نتایج یک نظرسنجی مبنی بر افزایش محبوبیت جناح راست افراطی فرانسه در رسانه‌های این کشور منتشر شد و حال همان روند با قدرت بیشتر در یک نظرسنجی جدید تکرار شده است.

نتایج این نظرسنجی که چهارشنبه شب در تارنمای روزنامه پرشمارگان لو فیگارو منتشر شد، حاکی است که مارین لو پن رهبر حزب راست افراطی مجمع ملی در مقایسه با چهره‌هایی که نامزد بالقوه ارزیابی می‌شوند، پیشتاز دور نخست انتخابات ۲۰۲۷ ریاست جمهوری فرانسه خواهد شد و ۳۰ تا ۳۳ درصد آرا را کسب خواهد کرد که فاصله زیادی با دیگر رقبای احتمالی دارد.

این سیاستمدار پوپولیست که تاکنون ۲ بار در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از امانوئل مکرون رییس جمهوری کنونی فرانسه شکست خورده (۲۰۱۷ و ۲۰۲۲) و از راهیابی به الیزه باز مانده است، در انتخابات ۲۰۲۷ شانس بالایی برای پیروزی دارد.

البته تحقق این امر در صورتی خواهد بود که سیاست قدیمی همبستگی احزاب میانه و چپ فرانسه برای جلوگیری از پیروزی جناح راست افراطی بار دیگر تکرار نشود یا دست‌کم نتایج انتخابات گذشته را نداشته باشد.

غروب مکرونیست‌ها

نکته قابل تامل در نتایج نظرسنجی امشب، وضعیت نامطلوب نامزدهای بالقوه از حزب مکرون است که می‌توان آن را بی‌اعتباری یا غروب مکرونیست‌ها تعبیر کرد.

سیاستمدارانی همچون ژرال دارمنن وزیر کشور، گابریل اَتَل وزیر آموزش ملی و جوانان و الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه در صورت نامزدی در انتخابات آتی به ترتیب ۱۴ درصد، ۱۲ درصد و ۱۱ درصد در دور نخست رای خواهند آورد.

به نظر می‌رسد که عمق چالش‌های امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فرانسه در دوران ریاست جمهوری مکرون چه در عرصه داخلی و چه بین‌المللی، در انتخابات آتی پاشنه آشیل حزب تازه‌کار وی شود و طومار مکرونیست‌ها را برچیند.

دوره‌ای که با بحران‌های داخلی همچون جنبش فراگیر جلیقه‌زردها، تظاهرات‌های میلیونی علیه قانون افزایش سن بازنشستگی و اعتراضات گسترده به خشونت پلیس این کشور به ویژه در جریات کشته شدن نائل ۱۷ ساله به دست ژاندارم‌های فرانسوی رقم خورد و در عرصه خارجی نیز شاهد کاهش نفوذ این کشور در جهان به ویژه در قاره آفریقا بودیم.

چه بسا اگر در مدت پیش‌رو تا انتخابات ۲۰۲۷ ریاست جمهوری فرانسه، شگفتی خاصی در عرصه سیاسی این کشور رخ ندهد، انتخابات یاد شده برای خانم لو پن تجلی عینی ضرب‌المثل فارسی خودمان باشد که "تا سه نشه، بازی نشه!" و او پس از ۲ بار ناکامی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، در گام سوم به عنوان مستاجر جدید الیزه، بر کرسی ریاست دولت بنشیند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا لو پن فرانسوی پیروزی هم فکر راست افراطی خود جورجیا ملونی ایتالیایی را در کشورش رقم خواهد زد؟ پیروزی که در صورت دستیابی به آن باید شاهد فصل جدیدی در اروپا و روابط سیاسی این قاره باشیم.

فصلی که با مشروعیت گرفتن ملونی در ایتالیا و هم فکرش لو پن در فرانسه، به سمت یک اتحاد جدید گام برخواهد داشت و نظم نوینی در قاره سبز خلق خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha