۲۳ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۳۴
کد خبر: 85228450
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شاهچراغ حرم سوم اهلبیت (ع )در عزای آخرین پیامبر

۲۳ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۳۴
کد خبر: 85228450
شاهچراغ حرم سوم اهلبیت (ع )در عزای آخرین پیامبر

شیراز – ایرنا – شب گذشته حرم شاهچراغ (ع) سراسر رنگی از غم بر چهره داشت، در صحن آن سکوت سوگ غوغا می‌کرد و در شبستان مویه رحلت خاتم‌الرسل به عرش می‌رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اینجا در شیراز، حرم احمدبن موسی (ع) پناهگاهی برای جان‌های غمبار و دلهای سوگوار است؛ نشان به آن نشان که همواره کانون عزاداری‌های امت اسلامی است یا در شبستانش به روضه می‌نشینند و یا در صحن مصفایش در تنفس هوایی روحانی شریک می‌شوند.

اینجا در شیراز مردم مسلمان اینطور روز و شب‌ها در خانه بند نمی‌شوند، آرام دل سوگوارشان را در آرامستانی عرفانی جست‌وجو می‌کنند و تا چشم باز می‌کنند خود را در صحن و سرای شاهچراغ (ع) می‌بینند، در میان خیل جمعیتی که همه از یک قماشند؛ مومن به خدایی که لا اله الا هو و مشتاق به پیامبر و اولیایش، زن و مردشان توفیری نمی‌کند، جاه و مال و مکنتشان را گذاشته و نداشته‌هایشان را فراموش کرده و آمده‌اند.

حرم سوم اهلبیت همواره کانون گردآمدن مسلمانان شیراز بوده است، خواه جشن و سرور ولایت و ولادت با سعادت آل‌الله باشد خواه هنگامه عزای شهادت و رحلت اولیای خدا. اینجا همیشه یک میزبان درهایی باز برای امت اسلام دارد و آستان احمدی و محمدی آن سخاوتمندانه پذیرای آنان است.

درست مانند شب گذشته که صحن حرم بار دیگر در غم کبرای امت پیامبر آخرین سراسر رنگ ماتم گرفته و بار دیگر شاهچراغ صبورانه میزبان داغداران نبوی شیراز بود.

شب گذشته همزمان با فرارسیدن ۲۸ صفر باز عزای خاتم الرسل در این حرم منور برپا بود و شبِ مسلمانان شیرازی به مرثیه و روضه و سوگواری جمعی گذشت.

پس از نماز مغرب و عشا، اقامه عزای رحلت مصطفی (ص) در شبستان امام خمینی (ه) آغاز شد و اگر چه شبستان تا نیمه از جمعیت پر بود اما بسیاری هم هوای صحن را ترجیح داده بودند و روضه و مرثیه آخرین پیامبر خدا را از بلندگوهای گوشه و کنار این آستان مقدس می‌شنیدند.

سه رمز نجات امت اسلام از دید قرآن و ترجمان

پس از مرثیه و روضه چند دقیقه‌ای نیز به سخنرانی گذشت چرا که معرفت افزایی بخش جدا نشدنی عزاداری‌های امت مسلمان ایرانی است؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد باقر کاشانی کارشناس مذهبی و پژوهشگر مهدویت در سخنرانی خود سه رمز اجتماع امت اسلام برای رسیدن به برکتهای دنیایی و اخروی را از منظر قرآن و عترت برشمرد و در پایان آموزش نماز استغفار را به عنوان هدیه‌ای معنوی نثار سوگواران شیرازی خضرت خاتم گرد.

او در ابتدای سخت یادآور شد که خداوند رمز قوت و قدرت امت اسلام را قرآن و عترت قرار داده و پیروی از آن ۲، می تواند نهایت عزت، برکت و پیروزی بر باطل را نصیب این امت کند.

او با بیان اینکه محمد مصطفی (ص) در روایت‌هایی مکرر پیروی از قرآن را توصیه کرده‌اند، گفت: قیام به قرآن مایه نجات از فتتنه ها و شفای انسان است و عقل و روان و سبک زندگی انسان را شفا و بهره می‌بخشد.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: اهل بیت (ع) ترجمان و مفسران قرآن هستند و همواره همراه کلام الله مجید هستند؛ جای جای قرآن دعوت به امام و ولایت و سراسر سخن امام نیز دعوت به عمل به قرآن است.

حیدری کاشانی پس از این مقدمه‌ها، با تمسک به قرآن و روایات سه رمز اجتماع قلب و برکت دنیایی و اخروی امت اسلام را برشمرد و با اشاره به آیه ۵۰ سوره زاریات گفت: تنها راه نجات انسان از مصیبت‌های جسمی و روحی و دنیایی و اخروی فرار به سوی خدا است و این از راه تمسک و اقامه عملی قرآن محقق می‌شود.

او عنوان کرد: تنها مطالبه خدا در این آیات از انسان این است که به سمت خداوند فرار کنید در حالی که اکثریت مردم دنیا تا این لحظه به سوی غیر خدا فرار کرده اند، امت اسلام با قطع تعلق از همه نیروهای غیر الهی و غیر خدایی باید تمام تمرکز خود را در حرکت به سوی خدا قرار دهد.

حیدری کاشانی ادامه داد: در فرار به سمت خدای توانا و یکتا اهل بیت(ع) وسیله‌اند؛ پس قاعده دوم تمسک به این آل مطهر است.

این پژوهشکر مذهبی اضافه کرد: پس از این ۲ رمز پیشه کردن تقوای الهی رمز نجات امت اسلام است.

او گفت: با این همه بسیاری از ما به جای فرار به سوی خدا به سمت سه ضلع ضلالت یعنی دنیا، هوا و شیطان حرکت کرده‌اند و اکنون راه پاره را می‌جویند.

حیدری کاشانی در شب رحت خاتم پیامبران با اشاره به روایتی از ایشان، راه درمان و نجات این خسران را اقامه بسیار نماز استغفار عنوان کرد و در پایان نحوه اقامه آن را به سوگواران نبوی حاضر در شاهچراغ (ع) توضیح داد.

او در این باره گفت: بنا به روایت محمد مصطفی (ص) این نماز برای معیشت و تنگناهای دنیوی و اصلاح شئونات امت اسلام راهگشا است، نمازی که بزرگان دین آثار ان را دیده و بسیار به آن توصیه کرده‌اند.

پس از سخنرانی باز مرثیه خاتم انبیا از سرگرفته شد و مسلمانان سوگوار شیراز غم دل را با دقایقی سینه زنی و عزاداری سبک کردند.

امروز نیز از ساعت ۱۰ صبح باز شاهچراغ (ع) نقطه کانونی عزاداران پیامبر آخرین است و دسته‌های عزاداری شیرازی‌های مسلمان یکی یکی به صحن حرم می‌آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha