۲۵ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85229520
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سوگی به وسعت ایران

۲۵ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۰۰
کد خبر: 85229520
سوگی به وسعت ایران

یاسوج- ایرنا-آخرین روز ماه صفر و سالروز شهادت شمس الشموس است و دل های میلیون ها دلباخته اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سراسر کشور در حزنی عمیق فرو رفته است.

به گزارش ایرنا،امروز مسلمانان و آزادی خواهان ایران و جهان در سوگ سالروز شهادت هشتمین کوکب امامت و ولایت نوای ماتم سر داده و اشک عزا و ماتم می ریزند.

در سالروز شهادت ضامن آهو عاشقان این امام رئوف با زمزمه آخر ماه صفر اول ماتم شده با خلوص نیت، مروارید اشکهایشان را به پنجره فولاد گره زده اند.

اگرچه میلیون ها نفر از هموطنان خود را به مشهدالرضا رسانده اند تا به پابوس حضرت علی بن موسی رضا (ع) مشرف شوند اما دل های شیفتگان و ارادتمندان زیادی مالامال از غم و دیدگان آنان پر از اشک و دلتنگی برای زیارت صحن و سرای حرم رضوی است.

کهگیلویه و بویراحمد سوگوار شاه خراسان

همزمان با شهادت حضرت علی بن موسی رضا (ع) همگام با دیگر نقاط کشور جای جای استان کهگیلویه و بویراحمد از مساجد، حسینیه ها تا بقاع متبرکه میعادگاه سوگواری ارادتمندان خورشید خراسان شد.

سوگی به وسعت ایران

اگرچه شب گذشته حرم رضوی قبله سوگواران ضامن آهو بود اما اینجا در کهگیلویه و بویراحمد خروش عاشقان و دلدادگان عالم آل محمد صحنه های بی بدیلی از ارادت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به تصویر کشیده جایی که زنان و مردان، کودکان و نوجوانان با زایران بارگاه نورانی امام هشتم همنوا شده اند.

اینجا نوجوانانی که با توزیع آب و شربت سقایی کرده و شهروندانی که با نوای " یا علی بن موسی رضا (ع)" مولایشان را صدا می زنند رنگ و رویی عاشقانه به این آیین ها داده است.

وجود شهروندان ویلچرنشین نیز در میان عزاداران زیبایی این آیین های معنوی را بیشتر کرده است.

با شکوه ترین این آیین ها در صحن و سرای حرم بی بی حکیمه (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع) در حال برگزاری است جایی که شمار زیادی از ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت همگام با دیگر مسلمانان جهان و ایران اسلامی سوگوار پیشوای هشتم مکتب تشیع هستند.

این زائران در قالب کاروان های زیارتی از راه های دور و نزدیک آمده اند تا به خواهر امام رضا (ع) عرض ادب کنند.

سایر بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه های کهگیلویه و بویراحمد نیز مملو از مریدانی است که در سوگ مولای مهربانی ها با مرثیه سرایی بر سر و سینه می زنند.

اینجا زائران با راه اندازی دسته های سینه زنی و نوای یا ضامن آهو در آخرین ساعت های ماه صفر در حال عزاداری هستند.

سخنرانی مبلغان دینی، مداحی و سوگواری از برنامه های پیش بینی شده شب و روز شهادت امام رضا (ع) در شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد است.

چند حدیث از امام رضا (ع)

مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش، سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است و سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج ۱، ص ۳۳۹ )

پنهان کننده کار نیک پاداشش برابر هفتاد حسنه است و آشکارکننده کار بد سرافکنده است و پنهان کننده کار بد آمرزیده است.( الکافی ، ج۲ ، ص۴۲۸ )

بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید وقتی برای مناجات با خدا،زمانی برای تأمین معاش، اوقاتی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیب هایتان را به شما می شناسانند و در دل شما را دوست دارند و ساعتی برای کسب لذّت های حلال (فقه الرّضا علیه السلام، ص ۳۳۷ )

هر کس اندوه مؤمنی را بزداید، خداوند در روز قیامت غم از دلش می زداید.(الکافی، ج ۲، ص ۲۰۰)

امام رضا (ع) هشتمین اختر تابناک آسمان امامت است که بعد از پدر بزرگوارشان حضرت امام موسی کاظم (ع) به امامت رسیدند این امام همام در شهر مدینه متولد و در دیار طوس توسط مامون عباسی به شهادت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha