راهپیمایی اربعین به مقاومت بین‌المللی تبدیل شده است/همبستگی دولت و مردم عالی بود

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه راهپیمایی اربعین حسینی نماد همگرایی دینی و مقاومت بین‌المللی است، گفت: پیاده‌روی اربعین حسینی دیگر مساله عراق یا ایران نیست؛ مسیحیان، اهل سنت و حتی بعضی خاخام‌ها هم در این راهپیمایی شرکت می‌کنند.

عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره اهمیت برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی و ساماندهی و عملکرد دولت سیزدهم در برگزاری این مراسم جهانی، با تشکر از اقدامات دولت گفت: لازم است برای برگزاری راهپیمایی و زیارت اربعین امسال، هم از مسوولان جمهوری اسلامی ایران و هم مسوولان عراق تشکر کنم به ویژه دولت عراق انصافا عالی بوده است و پشتیبانی و حمایت های زیادی را صورت داده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بسیاری از مشکلات سال‌های گذشته را امسال نداشتیم. ستاد مردمی شکل گرفت و رییس جمهور حکم داد. امسال یک حرکت نظام‌مند پدید آمد و مردم با مشکلات گذرنامه مواجه نبودند. در واقع امسال مشکلات نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بود و دولت بسیار عالی در این زمینه کار کرد.

هماهنگی خوب دولت‌ ایران و عراق و مردم

وی ادامه داد: امسال شاهد همبستگی دولت ایران و عراق و همبستگی دولت ایران و مردم بودیم و در این میان ستاد مردمی بسیار عالی عمل‌ کرد. البته باید اشکالاتی را هم که بوده است، شناسایی کنیم که سال آینده آنها تکرار نشوند ولی واقعا یک جهش فوق العاده امسال در خدمات رسانی صورت گرفت.

راهپیمایی اربعین به مقاومت بین‌المللی تبدیل شده است/همبستگی دولت و مردم عالی بود

راهپیمایی اربعین حسینی مورد تاکید علما در همه ادوار

خسروپناه گفت: اربعین حسینی یک ارزش اسلامی و شیعی است که به عنوان یک امر مستحب در روایات ما بر آن تاکید شده است. روایتی که از امام حسن عسگری (ع) به دست ما رسیده که در آن یکی از علائم پنج گانه مومن زیارت اربعین حسینی عنوان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در باب ثواب زیارت امام حسین (ع) به صورت پیاده روی همین بس که هر قدمی که برداشته می شود هم حسنه ای بر شخص ثبت می شود و هم گناهی از او سلب خواهد شد؛ بنابراین زیارت اربعین و راهپیمایی اربعین حسینی امری مستحب و موکد است که در آن دو امر مستحب با یکدیگر جمع می شوند؛ هم پیاده روی و هم ثواب زیارت قبر امام حسین (ع).

خسروپناه ادامه داد: از طرف دیگر باید به موضوع راهپیمایی اربعین حسینی از نظر جامعه شناسی دینی پرداخت؛ علمای ما از قدیم بر راهپیمایی اربعین حسینی به عنوان یک امر دینی اجتماعی تاکید داشته اند. علما و مراجع بزرگ حتی با سن بالا، به این امر مقید بودند و این پیاده روی را انجام می دادند.

راهپیمایی اربعین به مقاومت بین‌المللی تبدیل شده است/همبستگی دولت و مردم عالی بود

راهپیمایی اربعین به یک مقاومت بین‌المللی تبدیل شده است

وی در ادامه به پُرشورترشدن راهپیمایی اربعین حسینی بعد از سقوط صدام اشاره کرد و گفت: راهپیمایی اربعین حسینی علاوه بر امر استحبابی و جامعه شناسی دینی که توسط مراجع و علما شکل گرفته امروزه تبدیل به یک مقاومت بین المللی شده است یعنی مساله عراق یا ایران نیست، مسیحیان و اهل سنت هم در این راهپیمایی شرکت می کنند و هر سال حضور اهل سنت بیشتر از سال های قبل است و حتی بعضی از خاخام ها نیز در آن شرکت می کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین حسینی نماد همگرایی دینی و مقاومت بین المللی است، افزود: مساله راهپیمایی اربعین حسینی را فراتر از یک مساله دینی شرعی و دارای حکم استحبابی باید دید، فراتر از یک رفتار جامعه شناسی دینی که فقیهان و مراجع انجام می دادند و مردم از آن تبعیت می کردند و باید به عنوان یک نماد مقاومت بین المللی به آن توجه کرد.

خسروپناه یادآور شد: امروزه در آمریکا انتقاد منتقدان آمریکایی نسبت به صهیونیست ها خیلی جدی است. متفکران، سیاستمداران، روزنامه نگاران و اهل رسانه آمریکا به شدت نسبت به ظلمی که صهیونیست ها در جهان اعمال می کنند، نقد دارند و یک تفکر مقاومت حتی در آمریکا ایجاد شده است؛ بنابراین راهپیمایی اربعین را می توان نماد مقاومت بین المللی دانست.

راهپیمایی اربعین به مقاومت بین‌المللی تبدیل شده است/همبستگی دولت و مردم عالی بود

به گزارش ایرنا، زائران شهید کربلا امسال نیز همچون سال های گذشته در ایام اربعین سفر معنوی به سوی کربلای معلی داشتند و در این میان زائران ایرانی رکورد زدند. انتقال این تعداد زائر اقدام بسیار بزرگی بود که بدون ایجاد زیرساخت های ارتباطی و مواصلاتی امکان پذیر نبود و در سال های اخیر این زیرساخت ها برای تردد بهتر زائران فراهم شد، به گونه ای که حسن بهرام نیا استاندار ایلام اعلام کرد این استان به برکت زیرساخت های اربعین تا پنج سال آینده به قطب مهم تجاری و صادراتی در کشور و منطقه تبدیل می شود.

به گفته استاندار ایلام، میزان تردد زوار اربعین در سال جاری از مرز مهران به کشور عراق نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است.

در این پیاده روی که از باشکوه‌ترین مراسم‌ عزاداری شیعیان و در زمره بزرگ ترین اجتماعات مذهبی جهان است، دانشجویان و دانشگاهیان بی نصیب نماندند و در قالب گروه هایی به صورت دسته جمعی در این رویداد عظیم شرکت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha